Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 2502 ggr
JTphoto
0

Höger galopp.

Min lilla tjej är grymt duktig på…..vänster galopp. -.-'

Hon är oerhört duktig i dressyren och om jag bara får ordning på höger galopp tar det inte lång tid innan vi kan tävla dressyr.

Vi tränar så mycket det går för att hon ska ta höger galopp och trots att hon ofta gör det när vi rider hemma i skogen känns det inte som vi kommer någonstans.

Någon som vet hur man kan få henne att lättare ta höger galopp och sedan hålla och stärka den?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se

"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

JohannaReno
0

Prova lägg in en upphöjd bom på en volt, och fatta höger galopp i hoppet.. Gör detta många gånger tills hon fattar galoppen själv, kan behövas många ridpass.. Lägg sedan ner det till en vanlig bom, gör samma sak där, och prova sedan att ta bort bommen helt och fatta galopp på samma ställe. Tänk på att vara jätte tydlig. Använd gärna sporrrar långt ner på stöveln så du kan använda dom endast i fattningen! Värt å testa :)

JTphoto
0

Jaa asså nu är hon inte så bra på att hoppa på volt ännu -.- Har aldrig gjort det med henne. Men det är ju värt ett försök. Men hon behöver ju ganska mycket plats just i hager varvet också.

Problemet är att jag inte har någon padock ellr annan plats att göra övingen på . Har en "gräsbana" (hage) men den är oftast under "vila" pga dåligt väder. Dessutom är den ojämn och svår att lägga volter på.

sofka189
0

kanske vanliga galoppbommar i höger varv skulle kunna hjälpa:)

JTphoto
0

Ja det kan nog passa henne bättre. Hon behöver lite större plats än så länge. :D Tack :D Då måste jag bara fatta höger galopp först xD Men skam den som ger sig xD

sofka189
0

Kämpa på :)

He's Eddy
0

Lite sent inlägg från mig men jag har exakt samma problem som du har med mitt varmblod. Han kan t ex landa i höger galopp efter hinder och så men även om jag gör fattning för höger så fattar han vänster. Även om jag fattar i hörn, ställd utåt så fattar han höger! Hur har det gått för dig?

Lurvas
0

Lägg jätte mycket vikt i höger stigbygel om du står i fältsits eller på höger sittben om du sitter. Överdriv ordentligt utan att själv komma ur balans så klart. Sen får du rida galopp i varje språng och bibehåll viktförskjutningen under hela galopp passet.

Tänk på att galoppera i korta pass så att hästen orkar, det kan räcka med bara fem språng till att börja med.

Var noggran med hjälperna när du bryter av till trav. Flytta din vikt mitt över hästen -sitt till och ta en förhållning på innertygel, så gör du när du bryter av- fast det visste du kanske redan. Det är bättre att gallopera lite och många gånger och det är bättre att du avbryter galoppen än att hästen ramlar ur galoppen eller faller över i vänster galopp.

Sen behöver hästen få träning så att den stärker sin svaga sida och blir lika stark i båda sidorna.

Lycka till!

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

JTphoto
0

#6 Nejdå! Inte sent alls! Håll tråden vid liv :D Jo jag har börjat träna på en liten travban som finns i närheten av oss men jag har väldigt svårt att få henne och fatta höger galopp. Tänlte fråga ägarna om jag kan ställa ett hinder där medans jag rider för att se om hon tar höger galopp i landningen. Kan ju funka :D Hur går det för dig?

#7 Tack för tipset! Har testat dettra man kanske inte gjort tillräckligt. Då försöka överdriva mera och se om det fungerar :D

_MVH Julia Tingström www.jtphoto.se_

Lella 2
0

Jag kan berätta hur min fröken uppfattar kroppen och hanterar galoppen: Hon galopperar jättefin höger galopp, luftig, stor, arbetande tretakt. Vänster är det andra grejer med, visst, arbetande, men också markbunden, fyrtakt och obekväm för hästen. "Problemet" har visat sig sitta i höger bakben, hon har svårt att koordinera det och bära sig själv med det. Det märks främst tydligt i skrittarbete, vid ställning till höger och yttertygelstöd flyttar hon mekaniskt bakdelen åt höger, som mot en höger sluta. Vill man rida öppna åt höger går det åt "pipsvängen", stödet försvinner, arbetet försvinner och halsen böjs som en metkrok. Sluta går det sedan jättebra att rida i höger. I vänster finns ställningen och stödet med en aningen ställd nacke, också i vänster öppna, sluta är besvärligt, det blir stelt tungt och svårt. Min egen uppfattning av det här är då att det är vänster bakben som bär och höger som "skjuter på", fröken har alltså inte kommit under fund med hur hon ska hantera kroppen och får svårt att koordinera det högra bakbenet så att det blir bärande.

Hu har vi då tränat? Volarbete är inget jag direkt ser som bra för oss, dessutom har vi ingen bana eller ens gräsplätt att träna på utan sysslar med sådant i skogen. Riktigt i början fokuserade jag på att få stöd i vänster tygel då hon var ställd åt höger, sedan har vi lite försiktigt börjat flytta bakdelen åt vänster några steg i taget, tillsvidare har vi kommit så långt att hon kan gå "rakt" med ytterstöd i högerställning, det var totalt omöjligt för två månader sedan.

Eftersom jag inte sett hur din häst arbetar så går det inte att säga var ert problem ligger, men känn efter, vart lägger den bakdelen då du begär ställning på rakt spår? Kan du rida öppna/svag skänkelvikning lika lätt åt båda hållen?

JTphoto
0

#9 Tack ska försöka kolla detta :D Blev lite förvirring i huvudet när jag läst eftersom jag har problem med höger xD

_MVH Julia Tingström www.jtphoto.se_