Lära hoppning
Är skötare på en varmblodskille på 9 år som bara hoppat enstaka hinder ibland, men inte alls mycket. Nu är det så att jag vill lära honom att hoppa några hinder någon gång ibland. Vi började igår. Jag styrde mot en lågt hoppbart hinder. Han vägrade 3 gånger sen kom vi äntligen över. Men hur tycker ni jag ska träna för att han ska tycka det är roligt? :) Har ingen paddock och inga "riktiga" hinder. Utan rider i en gräshage där jag kan sätta upp en oxer mellan två träd. Jag berömde såklart massor igår när vi kom över! :) Idag ska vi dit igen och pröva. Jag har aldrig hoppat förr, men är intresserad av hoppning och tycker det skulle vara roligt att lära sig.. Vi hade tänkt börja med att trava över ett lågt hinder i början. Vårt mål med ridpasset är iallafall att han ska hoppa :) Tycker ni vi ska avsluta ridpasset efter att han hoppat en gång eller ska vi fortsätta och testa hoppa några gånger till? Ge alla tips ni kan till mig som knappt kan någonting ;)
Kraam från Ryttarensofia!

Jag hade först tränat hästen på att gå över bommar som bara ligger på marken och mellan hindertöd för att hästen ska vänja sig att kliva över och se hur det går till.
Sen ha väldigt låga hinder och bara trava över innan de sakta kan höjjas upp med tiden för att få en säker och stabil häst som inte blir "hopprädd" och väjer förbi/stannar.
(har själv gjort detta på min häst och hon har ytterst sällan vägrat på hinder).
Gör det några ggr så hästen får ett bra flyt och förstår det hela.
Men inte för mkt, det ska fortfarande vara roligt så avsluta när det känns bra!
Ja, vi travar över bommar och det verkar han vara rätt säker på :) Ska fortsätta att trava över låga och enkla hinder en tid framöver nu så han blir stensäker på det :)
Kraam från Ryttarensofia!