Veterinärbesiktning?
Hejsan!
Jag har nu funderingar på att köpa min första (egna) häst. Har tidigare varit medryttare på diverse hästar och hade hästar hemma på gården som barn, men känner nu att det är dags för något eget.
Jag har varit runt och kikat på en del hästar och hittat en häst som jag anser passar mig bra. Jag är inte ute efter någon tävlingshäst eller liknade utan det jag vill ha är en skogsmulle att strutta runt i skogen tillsammans med.
Hästen är ett 5 år gammalt varmblodssto och kostar 5000;- om jag vill veterinärbesikta henne så kostar det 2500;- och den kostnaden får jag i så fall stå för själv.
Jag undrar om det är "värt" att betala så mycket pengar i besiktning för en så annars billig häst och som (så vitt jag kan avgöra) inte har några fel? Jag har provoridit henne och sett ägaren longera henne.
Ägaren kan knappast ha "preparerat" hästen då jag kom på besök med ytterst kort varsel.
Tips, tankar och idéer tas tacksamt emot!
Med vänliga hälsningar
//Bunn
Det är ju smart å göra men när jag köpte mitt varmblod för 1750kr så besiktigade jag inte henne. Men kanske ska nämna att jag kännt henne i tre år innan jag köpte henne så jag visste hennes brister.
jag tycker absolut du ska göra besiktning!

Tack så mycket för era inlägg :) Fler tankar, tips och idéer tas emot med stor glädje och tacksamhet

Jag köpte min travare skadad och avsedd för att tävla på travet. Jag har haft hästen i 2 år som min passhäst på jobbet, därmed kände jag hästen sedan tidigare och jag visste att han var skadad och vad han hade för svagheter men även hans bra sidor så klart.
Jag gjorde ingen vet.besiktning. Jag har varit med på i stort sett alla veterinärbesök och jag har alla hans journalpapper från veterinärer. Har även god kontakt med hans förre ägare och tränare som har hjälpt mig med hästen även efter han såldes till mig.
Hur har det då gått? Har haft hästen i snart 1½ år som min egen, vi har hunnit debutera på travet och han har varit enormt bra och duktig. Jag trodde ALDRIG att han skulle hålla efter sin skada som han hade, men peppar peppar .. så håller han ännu.
Jag tar honom regelbundet till veterinären för böjprov och kolla igenom honom så att han är fräsch när han tävlar. Men jag gjorde ingen vet.besiktining när jag köpte honom, just för att jag visste vad han har för skador.
Min häst kostade bra mkt mer än 5000, så jag tycker absolut du kan göra en vet.besiktning. Jag var med min hos vet. förra onsdagen och då behandlade jag 3 leder och han fick en dos "allmänbehandling", käka medicin i 5 dagar och då var det ett halvår sedan han var där senast och han har tävlat tätt och klättrat väldigt snabbt i tiderna. Behandling, undersökning, medicin/materiel kostade mig nästan 4000 kronor. För dig kanske det bara går på ca 1500 beroende på om det är fel på hästen, om det är större fel på den så de kanske behöver åtgärdas osv och då stiger ju summorna med bedövning och till slut behandling.
Vad är det för häst? Har den startat? Vad har den gjort i sitt liv nu? 5 år tycker inte jag är någon ålder på en travare. Har den startat regelbundet eller är den helt ostartad? Kanske inte ens inkörd? Har den startat kommer den med ganska stor chans ha varit behandlad någon gång i livet.
Jag köpte mitt sto som 3 åring för 5000:- och då gjorde jag ingen veterinärbesiktning. Varför? För att jag kände att det inte var värt dom pengarna efter att ha gjort en bedömning om att benställnignen var perfekt, hovaran var fina och benen var torra och rena. Klämde på ryggen och inga problem med den. Hon var inte halt på linan. Dock så gjorde vi en överrenskommelse med uppfödaren (säljaren) om öppet köp i 30 dagar, för att kunna få chansen att besiktiga på hemmaplan (vilket jag aldrig gjorde), så om det visade sig finnas något fel så kunde jag få lämna tillbaka henne inom 30 dagar och få pengarna tillbaka. Jag försäkrade henne väl och resonerade som så att om det dyker upp något så får jag ta ställning då till om det är värt att lägga pengar på (och då ta med i beräkningen hur mkt penar det handlar om) eller om jag tar bort henne för att det inte känns rimligt at lägga pengar på det. För även om man gör en veterinärbesiktning så kan det dyka upp skador eller att hästen råkar ut för saker så jag valde att avvakta och låta tiden utvisa. Kostar då hästen tex 20000:- så "kasserar" man troligtvis inte den hästen för att det dyker upp en dyr skada och då vill man gärna vara så säkrad som möjligt innan man tar hem hästen, men kostar hästen 5000:- så kanske man faktiskt gör det och då spelar det kanske inte lika stor roll om hästen är besiktigad innan eller inte.
Efter ett år så visade det sig att min häst hade/fick ett konstigt fel. Efter ytterliggare ett år så hittade dom felet, lösa benbitar (som ju då funnits med sen föl). Detta är inget som hade hittats på en gårdsbesiktning utan det skulle ha behövt röntgas för att hitta det så besiktningen hade inte spelat någon roll. Skadan gick på 25000:- (borträknat alla dom kostnader för besin fram och tillbaka alla gånger vi åkt in och alla dom kostnader för besök och "test-behandlingar" under utredningstiden) försäkringen ersatte en hel del men jag tror ändå att jag i slutändan stog med 6-8 tusen lagda på henne. Värt det? Ja helt klart! Hon är ju världens underbaraste! Hon är ju min älskling, oavsett inköpssumma.
Så besiktning eller inte. Det beror nog på hur mkt man vågar satsa. Det kanske dyker upp något som gör att man måste ta bort hästen när man redan förälskat sig, fast det kan dyka upp trots besiktning. Det kan bli stora kostnader för veterinär för att det visar sig att hästen har skador, men det kan det göra trots besiktning. Men är lite mer försäkrad om förutsättningarna på hästen om man besiktigar men man kan ändå aldrig veta. Att tänka på är att en skada innebär oerhört mycket lidande för dig som ägare, det tänker man inte alltid på i förväg.
Jag hade nog tittat på hästens helthet. Är hästen startad (då stiger skaderisken)? Hur ser hästen ut i kroppen? Är benställningen bra så minskar risken för gamla slitskador. Är hästen gallig? Är hästen torr i benen? Och sedan utifrån det funderat över hur mkt jag hade vågat satsa.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#5 Det är just de jag menar med mitt inlägg #4. Det framkommer inte om hsten är startad, just därför undrar jag. Det framkommer heller inte hur hästen ser ut i hull, exteriör, vad den ska användas till och vad den har använts till.
När man fått svar på dessa frågor är det enklare att avgöra om hästen behöver en vet.besiktning eller ej. Jag själv blir lite fundersam, det är en 5 årig travare. Normalt är de ute och startar för fullt i denna ålder, kanske är hästen sen, kanske har tränaren insett att det inte är något att lägga ned mer energi på, kanske har hästen skadat sig t ex gaffelband eller böjsena och den inte kommer hålla något mer för hård travträning?
Givetvis kan en häst som fått en böjsene skada eller gaffelband hålla i år att ridas på, men det krävs noggrann uppträning och vila precis som med vilken annan häst som helst. Har hästen slutat tävlas/tränas eller kanske inte ens kommit till start just för att den var för skör (kanske behöver behandlas i leder efter bara 1-2 starter eller jobb) så är inte det kanske heller så mycket att lägga ned energi på.
Det jag försöker komma fram till är att det verkar lite lurigt att en så "ung" häst säljs vid en ålder av 5, skadad? Ingen talang eller lämplig amatör? Viljan kanske inte finns? Jag som är travnörd ut i fingerspetsarna drar åt mig öronen lite.
Ska absolut inte förstöra för TS så att hon inte köper hästen ändå, men skulle ändå råda henne att ta reda på lite mer om hästen eller framför allt lägga ut lite mer info här så är de enlare att ge råd ang. besiktning eller ej.
0# TILL TS: Vad ska hästen användas till? Är hon startad eller tränad för trav? Hur ser benen ut?
#6 Ja det enda vi vet är att TS ville ha en skogsmulle att strutta runt i skogen med. Men mer info hade varit bra. Fast jag tycker ändå att man bara kan ge råd så gott man kan om för och nackdelar, sedan är det ju upp till TS att göra själva bedömningen av helheten.
5årig travare. Är det inte ungefär då som dom läggs av med om det inte är "material" nog? Vid 4-5 år så brukar det väl visat sig om det är något att satsa på. Har fått många erbjudanden om just 5åringar som tränaren inte är intresserad av att lägga ner mer tid på just för att det då visat sig att det inte är material nog för att komma någon vart.

#7 Mja det beror lite på. Oftast visas de redan tidigare som 2-3 åringar om det är något värt att traggla vidare med. En del uppfödare leasar ut hästarna för att de ska tränas och sedan köra premielopp, om tränaren inte anser att det är något att träna vidare med just NU så tar uppfödarna hem hästarna och betäcker dom som 3 åringar om de är ston givetvis, och om de är bra stammad.
Men en del blir ju skadad, en del räcker inte till ändå, men oftast de hästar som inte räcker till bland storfräsarna brukar kunna säljas till amatörer som inte har fullt lika stora krav som storfräsarna.
Min häst var en av dom mest lovande i sin kull hos tränaren han blev inkörd hos, en mkt känd unghästtränare på Bergsåker, men tyvärr skadade sig min häst och han såldes till min fd arbetsgivare, där han återigen skadade sig både en och två gånger innan jag slutligen fick köpa honom. Han kom aldrig till start hos de andre två tränarna.
Många gånger handlar det om pengar och allt ska gå fort fort fort, det ska vara tidiga två åringar som börjar tävla och hästägarna står å stampar å vill att pengarna ska rulla in. Så är det tyvärr väldigt ofta i de större stallen .. och min häst var långt ifrån färdigväxt, han är först nu 6 år gammal riktigt klar och fin i kroppen, han har grovnat i sin kostym rejält sedan han var 2 år gammal.
Men som jag sa, de här hästarna som storfräsarna inte får någon ordning på eller att det inte finns kapacitet nog för de riktigt stora loppen som unghästar så skickas dom iväg. Jag har dock väldigt svårt att tro att en duglig amatörhäst eller för de mindre proffsstallen, får köpa hästarna för 5-10.000 som TS häst t ex.
Det blev himla luddigt nu .. men jag hoppas du hänger med på vad jag menar iaf.
#8 Dom hästar jag blivit erbjuden har varit proffstränare som inte orkar leta intressent. Dom beställer en slakttid och säger sedan att om någon vill hämta hästen för slaktpriset innan dess så är det okej. Det har då varit 4-5åringar som inte vunnit så mkt än så tränaren tröttnat. Amatörtränare är ofta lite mer intresserade av hästen ifråga och försöker först sälja hästen.
Nu har jag inte läst vad ni andra skrivit, men för att kunna försäkra hästen och ha benen med i försäkringen krävs i de flesta fall en besiktning.
En besiktning är iof aldrig garantier för att hästen är frisk… vet en som besiktigade sin häst efter konstens alla regler, det visade sig ett par månader senare att den var dräktig… så allt kan hända.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#10 Det är allt olika. Jag gjorde ingen besiktning på min vbl-travare när jag köpte henne och ringde bara in och sa att jag ville försäkra henne. Det var inga problem att försäkra henne med ben och allt =P 1 år senare så fick vi problem med benen och det var inga problem att få ut något.
Men det är helt klart värt att kolla upp det med sitt försäkringsbolag för det kan nog vara olika.
#11 Det var ju det jag skrev om du läser " i de flesta fall" betyder att vissa behöver det, agria fx där gäller inget som rör benen om det inte är frakturer eller rena olyckor med sår mm ,inga difusa hältor ersätter försäkringen för där.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#12 Läste lite för fort. Missade att du skrev 'i de flesta fall'. Men å andra sidan så skadar inte ett förtydligande av innebörden =P

Ber om ursäkt för sent svar.
Hästen är startad och senast körd på trav i höstas.
Anledningen till varför hon ska säljas är för att hon inte trivs på banan.
Jag vill använda henne som ridhäst, skogsmulle.
Har inget intresse i att tävla varken dressyr, hoppning, trav eller annat med henne.
Tack alla för era svar! =)
gör en deal med säljaren.
Går hästen igenom = du betalar besiktningen
Går den ej igenom = säljaren betalar.
Så brukar det vara ganska ofta :)
OCh sen är 2500 kr ganska lite jämnfört om du hittar en skada som du måste fixa :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
2500:- är visserligen 50% av hästen men ganska lite i jämförelse med vad det ksotar om du hittar en skada senare. Å andra sidan kan hästen ändå skada sig senare, oavsett vad som finns med sedan tidigare. Det är dyrare att lägga 2500:-, + 5000:- för hsäten, än att lägga 5000:- för hsäten och få ca 2000:- tillbaka om hästen är skadad och du inte vill lägga pengar på det och därför slaktar hästen. Men det beror ju på om man "kan" det eller om man är blödig/älskar hsäten och inte vill slakta den utan man vill lägga pengar på den. Att tänka på är att en skada kostar både pengar, tid och energi att ta hand om och det är inte fel att välja att ta bort hästen i det läget om man inte orkar/har pengarna.
Det är såklart en viss trygghet att vet. besiktiga hästen, men det garanterar ingenting. Det kan komma kostnader för skador oavsett om den går igenom eller inte. Så det är helt enkelt upp till var och en att välja hur mkt man vill satsa.

Hämtade hem min fina häst i lördags (30/6-2012) Hon är så fin och jag är så glad! :)
#17 Grattis =) Hoppas det kommer gå bra!

Tack så mycket! :)