Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 4073 ggr
velepa1986
1

Vad händer med långa hovar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad som händer med en hov om den blivit för lång, och gått x antal månader över tiden? Eller blir de ingenting utan man kan verka som vanligt och de finns inget att oroa sig över? Obestämd

De är så att jag blivit erbjuden att ta hästen vars hovar ser sådär ut.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

giffan
0

Dom såg rätt smala ut, men det borde en vettig hovslagare kunna råda bot på. Verka den och sko den så ska du se att det blir bra. har sett mycket värre fötter än det där, och det brukar reda sig, kanske inte på första skoningen, men med tiden blir de flesta hovar bra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

velepa1986
0

Jag har aldrig sett så långa hovar i verkligheten, hon har inte blivit verkad någon gång detta år, och när hon vart inhyrd i stallet hade hon långa hovar redan då.  Min häst har blivit verkad 3 gånger sen hon kom till stallet.. De får mig att fundera på hur bra de är egentligen, men kanske inget att oroa sig om.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

giffan
0

Nu ser man inte riktigt på bilden hur det ser ut ordentligt. Men har du en vettig hovslagare så ska det där gå att rätta till. Ibland kan man inte göra allt på engång om dom är hemskt dåliga, men efter ett par verkningar borde det räta upp sig. Av vad jag kan se på bilden så har jag sett mkt värre…. men som sagt ibland kan det vara svårt att se på en bild.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zabbio
0

Crow hade EN hov som var för lång och hade börjat vika sig uppåt. Skorna på de andra (som också var för långa) hade ramlat av men den ena var fortfarande skodd och slets därför sämre.

Drog av skon, verkade ner så gott jag kunde med en rasp för att jämna till det lite, sen tog  det någon månad innan vi hittade en vettig hovslagare som hade tid att komma ut. Vid det laget hade han själv slitit och jämnat fötterna rätt hyfsat i den lite större hagen, hovslagaren verkade och sen sköttes de som vanligt.

Det var 2007 och hittils har vi inte haft några hovproblem, utom att han sliter bakhovarna snett och mycket och därför  behöver skor. Men inga hov eller benproblem. :)

Så det går nog bra, ävn om det säkert är bättre att låte en riktig hovslagare jämna lite i taget och låta hästen vila tills hoarna är vettiga, än att bara släppa ut den.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Bunn
0

Min f.d medryttarhäst hade snuskigt långa hovar (jag blev medryttare i september förra året, eftersom hästen blev verkad innan dess att jag kom in i bilden kände jag mig tvungen att själv se till att hösten blev verkad för ca två månader sedan) Hovslagaren fick komma tillbaka tre veckor senare och verka igen för då hade hoven blivit lång igen. Mitt råd är: barfotaverka hästen, vänta några veckor och verka sedan igen om det behövs.