(K) Sadel
Är på jakt efter en sadel till min quarter. Han är ganska liten och har kort, svängd rygg.
Antingen intresserad av en westernsadel då gärna trail/roping/ranch-modell eller en trail/reining-modell. Maxpris 5000:-
Eller så kan jag tänka mig en vanlig engelsk sadel eller annan typ av sadel. Helst då någon form av allroundmodell, men det spelar ingen större roll vad det är för typ av sadel sålänge den är billig! Här pratar vi billig billig! Spelar ingen roll om den är sliten och nött, tappat färg och kanske är i behov av omstoppning. Sålänge den fungerar att slänga på hästen och den passar min häst så är jag nöjd.
Har du något att erbjuda mig?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag säljer en Claridge House allround syntetsadel, har haft den på min travare men den passar inte hans rygg. Denna sadel är lite mer svängd i bommen än vad min travare är i ryggen. 17,5"
Den kostar ca 1700 nypris på Hööks, köpte den ifjol sommar för 800 (kvittot kvar) då den var provriden i 1 gång men passade ej hästen, därför fick jag den billigt. Jag har använt den ca 10 gånger på min häst, så den är inte nött eller sliten.
Säljer den för 500 + frakt bara jag blir av med den, sadeln finns i Sundsvall, har flera bilder att skicka vid intresse.
Min häst har föresten kort rygg också.
Glömde skriva att jag bor på västkusten (västra götaland) och skulle uppskatta om sadeln fanns häromkring inom rimligt avstånd. Även om jag tänkte köpa en billig sadel så vill jag inte behöva köpa 10st innan jag hittar en som passar, så självklart vill jag prova sadeln innan jag köper den.

Men ni kanske har hööks i närheten av där du bor då kan du ju prova den där och köpa den av henne i sundsvall om den passar.. Bara en tanke alltså ;)
i vilken stad bor du?:)
Jag har nu hittat en engelsk allround sadel. Så den biten är löst. Men jag är fortfarande intresserad om någon skulle råka ha en westernsadel på lut till mig =P
Har en westernsadel, rätt smal (normal kanske, för smal för min häst men han behöver vida sadlar), relativt kort.. men tror inte den är särskilt svängd.. Den är oanvänd och stel i sitsen, men blir nog mjukare när den är lite inriden.Inget märke, inga direkt dekorationer.
Kan slänga iväg den billigt, 1200 kanske?, har ändå ingen nytta av den.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 Låter intressant, om det bara är en sadel som passar på hästen. Vad är det för modell/typ på den? Har du någon bild? Sedan är ju frågan hur man får upp den för du bodde i skåne va? Jag vill ju gärna prova den innan jag köper den.
#8 Bussgods är nog billigare att skicka med, men frågan är vad det kan kosta?
Är det svart eller är det mörkbrunt i sits och fork?
Har för mig det är mörkbrunt…
Jag vet inte hur man skickar med bussgods :P
Jag ska se om jag kan ta lite mått som kan hjälpa dig at se om det finns en chans att den passar.. ingen av oss blir ju glada över att skicka fram och tillbaka.
#10 Det bore bra med lite mått =) Du får gärna känna på den undertill och se om den är rak eller välvd. Hur ser din häst ut i ryggen? Är han rak? Många vbl-travare är ju raka i ryggen.
#11 Han är rak, men den passade ju inte någonstans, så..:P Köpte den med mått från en flexi curve men vet inte riktigt hur det blev så fel..
#12 Okej =P Men du kanske kan känna längs med bommen och se om sadeln är rak eller välvd? Bara genom att dra handne över bommen (undersidan sadeln) så kan man få en ganska bra bild över formen på bommen.
Ska se om jag hittar flexi-curven så formar jag den längs med panelerna också ;)
Ska försöka komma ihåg det på onsdag, imorgon jobbar jag hela dagen.