Bygga muskler! Övingar?
Jag och min kompis är skötare på en fd. travare! Och vi ska försöka att bygga mer muskler på honom nu under sommaren, så då undrar vi om ni har några bra övningar man kan göra.. Han kan bara skritta och trava. Har inte riktigt fattat galoppen än, kan bara galoppera i svängarna i paddocken. Vi har bra skogsvägar och en paddock. Ska man rida ut på långa skritt- turer eller långa trav- turer? Hur länge ska ridpassen vara? Ska man säga till ägaren att man vill börja träna upp musklerna så hon ger honom mer mat? Eller vad ska man göra? Vill ha massor av tips!! :)
Kraam från Ryttarensofia!
Det är jätte bra att klättra i skogen, i upp och nedförsbackar, samt i terräng där dom får tänka och lyfta på fötterna. Göra halt i nedförsbackar, har jag hört är bra att göra för att få bort travar traven :) det kan ni ju börja med. Börja försiktigt i början och kör inte igång för fort. Konditionen kommer att komma automatiskt om ni rider regelbundet :)
Glöm inte bort att variera ridningen :)
NEJ! Klättra INTE! En häst som inte är van att bära rytter och som dessutom tävlat i trav kan få jätteont i sina bakknän om de får klättra. Dessutom bör man inte klättra nedåt och absolut INTE i branta backar.
Rid på slät mark istället och jobba i form i korta pass.
Konitionen kommer inte av att bygga muskler. Den får man av långa lugna pass, gärna i terräng.
Och som jag skrev i andra tråden. Mat brukar travare få så det räcker. De brukar få fri tillgång på grovfoder. Och muskler har den, fast inte muskler för att bära ryttare så behandla honom som en unghäst.
Okej, tack för tipsen! Vi ska ut och rida ikväll, och då blir det en lugn skrittur i skogen med lite trav :) Just nu rider vi bara honom ca 1 gång i veckan. Men det kommer bli mer när sommarlovet börjar :)
Ut och ha kul! Rid korta pass, till en början räcker 30 min alldelse utmärkt. Bara att låta hästen gå i kuperade hagar gör underverk!
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#5 Okej :) Tack så jätte mycket :)

#3 Jag förstår inte varför dom inte kan klättra? Min travare som desstuom är aktiv starthäst klättrar jag i branta som inte fullt lika branta backar, vi rider helt offroad där han får lyfta på fötterna ordentligt, runt träd, in i snår, kuperad terräng .. you name it!
Just för att han ska lära sig att lyfta på fötterna, i skogen gör han det, men tar du in honom i paddocken och ska rida över några bommar, då styper han som en fura, han är så otroligt nonchalant innan han lär sig att bommarna ligger där - då lyfter han på fötterna.
Min travare har då inte fått mer problem med bakknäna just för att han klättras i backar och tävlas mellan varven, tvärtom tycker jag att han har blivit mkt starkare, och det märks även av på banan i loppen.
#0 Ut och rid i skogen, men rid med förstånd och måtta!
Vi red i skogen lite idag, både på stigar och i högt gräs! :) Barbacka dessutom, och det tyckte han var roligt! Så idag har han fått 2 skrittpass. Det var en där på dagen idag och red honom och sen kom vi nu på kvällen :) Vi ska dit imorgon också och rida ett pass i paddocken :) Kanske skritta igång han lite i skogen först :)
#7 Att vara ute i skogen och rida och lära hästen att lyfta benen är jättebra. Dessutom bygger man automatiskt ryggmuskler då de får lyfta sina ben ordentligt då de också ofta sänker huvudet då och lyfter ryggen.
Att klättra i backar ( och då speciellt nedför) , speciellt i branta backar sliter oerhört på en hästs bakknän av vilken ras de än må vara. Att man inte bör göra det med en travare är mer för att just tävlande travare mycket ofta har ont i just bakknäna.
Att man inte bör klättra i branta backar är bevisat dåligt för hästars knän. Om du vill göra det ändå är väl upp till dig men låt någon equiterapeut eller veterinär kolla på din hästs knän framöver så den inte får ont där.

#9 Näe och man ska ju inte heller köra intervaller i backe, det sliter ju inget heller .. :)

Blandad träning är helt klart den mest effektiva och skonsammaste :)

Har oxå en ridtravartjej som jag håller på att bygga muskler på och hon går i en hage med en ganska brant sluttande backe där vattnet och maten är längst upp och vindskyddet längst ner. Där går hon dygnet runt, när hon får mat MÅSTE hon gå upp och när det är varmt MÅSTE hon gå ner och på så sätt + en variationsrik träning har hon sakta men säkert börjat få lite muskler.
Alla har sitt eget sätt att träna och det är svårt att riktigt säga vad som är rätt och fel, eftersom vi inte kan prata med hästarna, man får helt enkelt pröva sig fram och se vad som känns bäst för en själv och det som ser ut att fungera bäst på hästen.
Men något alla hästar tycker är kul är variation. Att ena dagen leka och träna i hagen för att nästa dag rida ett pass i paddocken, ex. Eller att ena dagen rida i skogen och trampa runt för att nästa dag träna lastning eller bara ta en promenad, etc. Allt man gör med hästen är träning hantering, ridning, promenad, eller lastning är några exempel.
Ha kul med din häst det är allra viktigast och ge aldrig upp, så småningom när du hittat en träning som faller dig och din häst väl till pass så kommer resultaten!
Lycka till!
#12 Det är en VÄLDIG skillnad för hästen att gå i backe med ryttare än utan. Kuperad mark är toppen för alla hästar men tron på att man bygger ryggmuskler genom en massa klättrande är en väl förankrad myt. Svårt att få bort den uppfattningen.
#14 Men vi har inte så mycket branta backar här i närheten så du behöver inte vara orolig att vi ska rida i jätte branta backar. Jag kan också tänka mig att det sliter ganska mycket på knäna, men vi rider i terräng och småbackar när vi är ute i skogen! :)
Jag är inte orolig för dig. Inte alls. Jag berättar bara lite allmänt eftersom det är många som läser din tråd. 
Lycka till med din fina häst.
#16 Haha
Ja, det är bra!
Tack så jätte mycket 

#14 Men det är fortfarande en träning och det gör hästen starkare. Och hästen är ju inte skapt för att gå bara på helt slät mark rakt fram så lite variation med klättring och backträning i hgen gör ingen skada :)
Alltså klättring menar ju jag att gå i kuperad mark lite uppför och nedför med rötter emellan att lyfta på fötterna. Långa branta backar är inget jag har erfarenhet av, eller ens har ridit i. Dock har jag hört att göra halt i nedförsbackar hjälper till att få bort travar traven, för att bygga muskler så att dom orkar ta bakbenen under sig. Jag menar att man kan passa på att göra detta när man ändå ska gå ner för en liten backe. på min häst har det iaf funkat super, kanske en gång i veckan, som sagt, variera ridningen! :)
lycka till men er fina!

#19 Jag rider min i en lång seg brant backe där jag har som fokus att nedför gå relativt rakt (men han väljer gärna att putta ut med rumpan åt något håll när han går under sig) och tänka på var han sätter fötterna. Låter jag honom gå som han vill nerför backen slutar det med att vi snubblar ner just för att han inte har någon koll och han går vidrigt fort. När vi går uppför är fokus på ett långsamt tempo där han inte ska rusa i skritten och han ska gå i låg form.
Backen jag rider i har stenar, rötter, gropar och skit i den med men det har då inte gjort min häst svagare, jag tycker att han har blivit starkare. Även fast detta är en travare i full tävlingskondition för travsyfte med en stark rumpa blir han mör efter ett pass i den backen, just för att han inte är van att jobba rätt. Givetvis är det upp till mig som ryttare att känna av den där balansen när det blir alldeles lagomt pass och när det verkligen är stopp.
Jag är inte rädd för att klättra eller rida rakt ut i skogen, det gäller bara att känna när hästen inte orkar mer, helst ska du känna innan så hästen avslutar passet med humöret kvar och lite soppa kvar i tanken med.
Vill ni att han sätter ridmuskler så är det alltid bra att tömköra så hästen får gå i form och lära sig att hitta balansen utan ryttare. Han ser inte ut att ha gått i rätt form så mycket? Annars är ju varierad träning det bästa tycker jag, precis som de andra har sagt :) Kan även lägga in lite bomarbete i träningen, att behöva lyfta på benen är nyttig träning!
Ljustadalens kaningård