Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1182 ggr
olympiathurfjell
1

Jag köper häst imorgon!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med skräckblandad förtjusning så har jag bestämt mig för att köpa häst. Ett varmblod från skolan jag pluggat på i tre år. Jag känner henner utan och innan, hon har lärt mig mycket om trav och monté så nu ska jag lära henne att bli ridhäst.

Tror ni jag är glad eller? Får ta med mig min pärla hem när jag tar studenten!

Det här med att skola om travhästar till ridhästar har jag dock aldrig gjort förr, ni som har erfarenhet av det kan ju gärna få dela med er!

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

tindra21
0

Åhhh grattis:) Lycka till med din fina sessa:)

Wellcraft
0

Stort grattis & lycka till! :)
Håller också på att omskola en travare till ridhäst och det har gått jättebra, så om du har frågor om någonting så kanske jag kan hjälpa till :D

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

olympiathurfjell
0

Tack!

Jag hade tänkt att skritta henne i två månader för att liksom börja om från början och att hon ska lugna ner sig. Sen drar jag igång med allt annat. Jag funderar dock på hur jag ska sätta galoppen.

Någon som har någon idé?

Olympia Thurfjell

giffan
0

Nu vet jag ju inte hur din häst är, men jag tycker inte alltid det hjälper att skritta för att lugna dom. Många travare behöver få utlopp för energin… men pröva dig fram.

Galoppen bygger du under en lång lång tid, Du stärker henne med fattningar och korta galopper. Ingen idé att tro att galoppen blir bättre av att du försöker galoppera på en äng för att hästen ska lära sig, det är själva fattningen som är nyckeln och styrkan i bakbenen som gör galoppen.

Hoppas det kommer gå bra och jag förstår din lycka bästa student presenten!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Siggebus
1

3#

Skritta är underskattat av många som flår på för fort så jag tycker du gör rätt.

Jag hade struntat i att ha en regelrätt galoppträning så här i början och satsat på att bygga upp "ridmusklerna" på hästen från grunden.

Skritt betyder ju inte att det går i samma "lunk" hela tiden utan man kan lägga in massor med stärkande och roliga övningar.

Öka och minska, läng och korta, serpentiner där man ställer hästen åt olika håll etc etc.

Man behöver inte sitta på en ridbana och harva utan använd det som naturen eller omgivningen har att erbjuda t ex böja runt träd, stenar, buskar, klättra upp och ner i backar, backa UPPFÖR etc :)

Att låta en fd travare gå i terräng där man tvingar dem att verkligen LYFTA på fötterna är bra - vi red vår på långa tyglar i skogen utanför stigarna för att han själv skulle få hitta balansen och bli säkrare på fötterna. Akta dock så du inte rider där du inte får och förstör något i skogen.

Lycka till! Glad

dundeer
0

Har inte läst tidigare svar så noga

Och gymnastik! de var de första jag fick "lära mig" när jag skoade om min prinsessa…Gymnastik och ridmusklerna till en början :)

JohannaReno
0

#5 håller med dig! Jätte bra tips. :)

olympiathurfjell
0

Tack för alla smarta tipps :D

Olympia Thurfjell