Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1790 ggr
JoannaNi
0

Res. ? Förklaring tack

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom in på min gamla travares sida på svensk travsport.se jag förstår inte tabellen, och inte heller vad de radar upp under Res. där står det bland annat siffror, 0 eller ex str. hälta, str. hovspricka, str. hosta.

Vad menas med res.?

vad menas med str.?

Antar att man inte fick starta på grund av sjukdomarna. Men en hovspricka, det tar ju lång tid innan den är läkt och utväxt, hur bedöms det?

Vad skrivs under skor? cc eller -- ?

Nedan är en lite pc av hur det ser ut i tabellen. Någon kunnig får gärna förklara det hela! :)

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

SannaW
0

Betyder inte res Resultat och str Struken, jag är dock inte säker :)

Absolut_Luks
0

Res. betyder resultat och str står för struken!

Absolut_Luks
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen kan jag tillägga att vad de stryks för inte följs upp så extremt av tävlingsfunktionärer utan man får ett anmälningsförbud på ett visst antal dagar för den orsaken man stryker hästen för. Man måste alltid ha en orsak för att stryka en häst som är medtagen i programet.

det där med skor så är det alldeles för länge sen din häst startade. Det var inte så noggrant med skoinfo då som det är nu och därför fylldes det på först för något år sedan. Nu är det jätteviktigt att fylla i skoinfo på en tävlingsdag, för spelarnas skull då de vill veta om hästen i fråga tävlar barfota och om den gör bra ifrån sig barfota.

Numera betyder CC skor runtom och där C:et är överstruket med ett streck så är skorna av. som på bilden :) Men som sagt är det bara några år gammalt.

JoannaNi
0

okej tack så mycket! :)

vad menar med om det står 0 eller d under resultat?

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Absolut_Luks
0

0 står för att hästen kom utanför placering och d står för diskad (vanligtvis blir de diskade för galopp)

Polenta
0

Tillägger lite.

K står för kvallopp, innan hästen får starta i ett riktigt lopp måste den springa under en viss km-tid på distansen 2140m. Km-tiden bestäms beroende på hästens ålder och ras, samt om det är monté (travridning) eller sulky. Kvalloppen körs för att man ska se att hästen klarar av att volta, är startklar (att den orkar springa fulla distanser) främst.

P står för premielopp, detta är det inte alla hästar som gör. Det är 2 åriga kallblod och varmblod som kör i långsamma tempon som är förutbestämda, ägare och uppfödare får en summa pengar när hästen klarar ett premielopp. Jag ser det mest som att man visar att hästarna är tidiga och klarar av att springa på banan. Tiderna för båda raserna är anpassade så att de ska kunna klara det utan att behövt gå tuffare träning (alltså egentligen mest bara ha körts in och köra långsamma och byggande träning). De flesta klarar av att gå premie om inte något händer eller att den visar att den inte är redo.

Startdistansen är alltid 2140, 1640, 2640, 3140. Ibland körs loppen med olika tillägg; 20, 40, 60m etc. Då blir det t ex 2140 (som är startdistansen), 20m tillägg blir 2160 osv.

Din häst har troligast varit i Finland och tävlat, jag känner inte till banförkortningarna där men de hittar du igen på travsport.se

Str.tävl.mäss: Struken för ej tävlingsmässigt skick.