vet inte vad jag ska göra...
Jag har under en tid varit 'medryttare' till ett fantastiskt fint varmblodssto, som jag tycker så fruktansvärt mycket om. Ja jag skulle nog vilja påstå att jag är lite smått förälskad i denna vackra, goa tjej.
Tyvärr så är den som äger hästen i princip aldrig är där. Det kan gå veckor, ibland månader mellan varje gång. Jag som är både arbets- och körkortslös åker till stallet (som ligger ca. 1,5 mil ifrån där jag bor) så ofta jag bara kan. Hade jag haft möjlighet skulle jag vara där varje dag!
Jag vet dessvärre inte så mycket mer än att stoet är travtränad, men aldrig startad och att hon är ca 9-10 år gammal. Det jag själv har lagt märke till är att hon verkar väldigt skeptisk till människor. Hon har svårt att stå stilla vid hantering, tuggar och vankar fram och tillbaka när hon står uppbunden i stallgången.
Jag är alldeles grön vad gäller NH, men har fått lite tips på vad jag ska göra och tränar både stoet och mig själv inom detta.
Sköter om hästen och betalar hälften av stallhyran.
Idagsläget går hon på lösdrift, vilket jag tycker är jättebra!
Ägaren har sagt att h*n funderat på att sälja henne alternativt flytta henne till ett annat stall, då denne tycker det är för dyrt att låta henne stå kvar där hon står nu. Ägaren menar att det är mer värt att betala en högre summa för att låta henne stå inne på natten.
Vet inte vad jag ska ta mig till eller hur jag ska göra.
Hade jag haft råd och möjlighet skulle jag själv köpa stoet..
Jag vill inte att hon säljs och jag vill inte att hon ska flytta till ett annat stall.. i alla fall inget som ligger längre bort än det gör nu.
Om jag i framtiden skulle få loss pengar och kunna köpa hästen, vad är då viktigt att tänka på? Vad är ett rimligt pris att betala?
Hemma på gården, där jag är född och uppvuxen, hade vi i familjen hästar när jag var liten så jag är inte helt 'bakom flötet' när det gäller häst, men det börjar vara ett par (17-20) år sedan nu och man glömmer fort. Plus att när man är en si så där 7-10 år så är man inte så jätteintresserad av vanliga sjukdommar, försäkringar, vilka bett som används till vad och annat som är bra att känna till som hästägare.
Om det finns någon här som kan svara på vad man bör tänka på vid köp av ridtravare, sådant som man måste känna till som hästägare och annat hästrelaterat får mer än jättegärna svara mig.
Antingen här ett i PM.
Stort tack på förhand,
MVH//Bunn

Finns det verkligen ingen här på ridtravare.ifokus som vet vad det innebär att ha häst?
Vilka sjukdomar som är vanliga eller tips och råd om annat tänkvärt vid hästköp/-ägande?

Ingen?
Kan du inte fråga om du kan få ta hästen på foder? Om ägaren iaf skulle sälja..
Och om hästen trivs på lösdrift kan jag inte se någon anledning till att byta. Däremot så är det viktigt att ha möjlighet att ha en box om den skulle bli skadad.
Normalt gör inte hästar illa sig så mkt tycker jag, iaf inte så pass att man inte kan fixa det själv. Men självklart så kan olyckan vara framme och då är det bra att veta vad för veterinärer som finns i närheten.
Det som kan vara bra att tänka på när man har häst är att aldrig snåla på bra vård, ex foder hovslagare tandläkare massör mm. Utrustning som passar gör ju oxå att hästen mår bra.
Finns ju massa bra att veta saker som häst ägare… ha en vettig försäkring.. mm.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus