Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 823 ggr
JoannaLi
0

Gör jag rätt?

Jag har en medryttarhäst, som jag älskar av hela mitt hjärta. Jag ser att andra ser på mig med höjda ögonbryn när de ser oss, i alla fall när vi rider, men jag blir så glad ändå.

Vårt problem är att så fort det kommer en distraktion, så tvärstannar han, och vill inte gå framåt. I början blev jag frustrerad och började nästan gråta av frustration, men nu har jag lärt mig att tackla det. Jag har lärt mig att helt enkelt slappna av och bara ta det lugnt, och se när han ger signaler till att kunna fortsätta.

Problemet är att detta kan hända uppemot tjugo gånger på en ridtur (en timma, ca.), och varje gång så håller det i sig i ett par minuter.

Jag har märkt att han har blivit bättre efter att jag har lärt mig 'hur man ska göra' (dvs. det lättaste och 'snabbaste' sättet att komma vidare), men det tar ju fortfarande lång tid, och jag undrar bara om jag gör rätt?

Har någon samma problem/vet hur man ska göra?

Jag har provat att byta ut utrustning, han gör likadant med sadel som utan, med träns som med bettlöst, så det sitter ju någonstans i huvudet.

Ett exempel: Han ser något spännande/skrämmande, och gör tvärhalt. Upp med huvudet, visa upp sig, och stirra stelt på föremålet. Så kan vi stå ett par minuter. När han sedan börjar slappna av i ryggmusklerna, och flyttar bak ena örat, då ska man tajma in och be honom gå framåt. Gör man det för tidigt/för sent så fungerar det inte, utan då får man snällt vänta tills nästa gång han gör en 'inbjudan' sådär. Det kan också funka om man ställer honom i halsen, och sedan när han gör ett försök till att skifta vikten för att stabilisera att driva framåt, men han går inte många steg då.

Jag blir så rådlös och irriterad, och samtidigt orolig för vad det kan vara.

Någon som vet?

kallander
0

Det bästa du kan göra är att bara vara lugn, precis som du säger. Hur länge har du ridit honom? Han kanske inte litar på att du ser alla monstren i dikena? Jag har märkt på min att om han börjar tveka eller är på väg att stanna för något så hjälper det bara om jag driver med sätet och hindrar honom från att stanna alls. Att driva med benen har ingen effekt alls på honom. Det kanske skulle funka på din också.

JoannaLi
0

Nej, att driva regerar han inte på, han tycker mest bara att jag är irriterande.

Jag har bara ridit honom i ett halvår (sedan i november, och jag är bara där varannan vecka) så det kan ju mycket väl vara så att han inte litar på min reaktionsförmåga.

Han var livrädd för en ellåda ett tag, pallnitade och vägrade verkligen gå framåt, och efter att vi hade promenerat ett par veckor (och därför promenerat förbi den där ellådan, utan att jag tänkte på det - jag visste inte att det var ellådan han reagerade på) så gick det bra sedan när vi skulle rida förbi. Men jag kan ju som inte promenera på alla vägar vi ska rida på, då vi rider olika varenda gång, och vi rider ganska långt då han går väldigt fort.

Några tips?

kallander
0

Jag hade pratat med ägaren. Är han likadan mot henne och vad gör hon åt det i så fall?

JohannaReno
0

Ifall du nån gång av gångerna ser något du vet han kommer bli rädd för, innan han sett det, kan du försöka ställa honom åt ett annat håll så han inte ser grejjen.. funkar för min häst..

Min häst är jätte tittig och förr så tvär stannade han i alla gångarter om han såg något äckligt. dock har jag istället för att vänta ut honom, piskat på honom och "rytit" på honom. och nu gör han aldrig så. det blir ju farligt om han tror att han kan få hålla på sådär. höll ju på att åka av varje ridtur för att han tvärnitade. nu gör han allt jag ber om, även om det är lite äckligt, (Typ Allt är äckligt) just för att jag säger att han ska.

Men alla hästar är olika, och min häst är väldigt lätt övertalig..

JoannaLi
0

#3 Han gör aldrig så i annat än skritten, vanligtvis när vi går förbi ställen som han ofta gör så. Och jag tror inte att det skulle ha hjälpt att piska på honom och ryta åt honom då han har ett verkligt dåligt självförtroende när det kommer till sådant, och då tror jag att han hade exploderat, och visserligen gått framåt men troligtvis inte stannat. Dessutom är han spörädd, så…

#2 Jag ska definitivt prata med ägaren, men just nu har det spökat i min dator och dessutom har jag fått en ny telefon, men jag ska göra det så fort som möjligt!