Hjälp med ideer.
Hämta ett sto i lördags. Vid prov ridningen gick hon som en dröm. Fint i form. Framåt tjej men fullt kontrollerbar. Hon går på pessoa bett. Vet att hon kommit till nytt ställe och det kan vara stressande. Lugn i hage och pyssel. För varje gång jag suttit upp på henne blir hon bara värre och värre. Skritten ok, lite snabb, traven kör hon upp huvudet och nästan små hoppar med frambenen. Periodvis går hon i form. Hon va inte riden på en månad och dom hadde inte ridit henne innan jag kom. Ägaren satt upp innan mig. Det känns som om hon bara vill springa i väg. Min andra skrittade jag mest på i början och det har gått bra. Har provat martingal men det blir ingen skillnad nästan tvärtom. Hon är bara sju år så hon är ung. alla dom faktorerna vet jag om och jag vet att vissa testar en. Nen från att gå så bra till detta på några dagar, det är nästan inte samma häst. Hon låg på bra när jag testa henne men hon va fullt kontrollerbar. Någon som känner igen detta eller har tips.
Till viss del kan jag tänka mig att hon testar dig, sen kan det ju vara skillnad på att rida på/i hage/paddock och att rida ut i skogen tex. Men ge inte upp utan nöt på ett tag till

för det första tycker jag du ska ta bort pessoat. martingalen förärrar bara saken eftersom den delvis hindrar henne från att uttrycka sitt missnöje, du tar bort ett symtom, inte ett problem..
annat är svårt att säga utan att se hästen men kolla ryggen på henne och att sadeln passar. har svårt att tro att hon går ärligt i form på ett pessoa men om hon gör det är det inte så konstigt att hon inte gör det hela tiden, hon har ju inte blivit riden på ett tag så hon har troligtvis inte tillräckligt med muskler för att orka.
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag menar inte att hon ska gå i form hela tiden. Har provat tredelat också och tänker försöka med det ett tag. Det är svårt att förklara men vad jag menar är inte att hon ska gå i form utan att hon har ändrat hela sitt beteende. Jätte lugn i hantering men så fort jag sitter upp så känns det som om hon bara vill springa. Ska försöka att skritta och göra både halter och halv halter, det funka på min andra. Se om hon går ner i varv då.
Hur har det gått med din häst nu när du har haft henne en tid och hon har fått vänja sig vid dig och miljön? Nyfiken.
De undrar jag med :)
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.