Tips på bett
Har alltid ridit min ena häst på ett två-delat bridongbett då han har liten mun och vanliga tränsbett blir för stora så han inte kan stänga munnen. Tandläkare har kollat hur det ligger i munnen på honom och säger att det är helt ok.
Nu till problemet - han går och gapar och tuggar väldigt intensivt på det.
Tycker ni jag ska prova nåt annat bett och i så fall vad?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan tillägga att jag har en aachengrimma eller engelsk nosgrimma. Har aldrig provat pullargrimma. Han blir stark då han sätter ner huvudet och drar på samtidigt som han ibland lägger tungan över bettet.
Ett tips är hackamore om han är stark men har svårt med bett som passar antingen kan du byta till en remontnosgrimma! Det stänger igen munnen så dom inte kan gapa :)
Min häst är exakt likadan förutom att hon inte tar stöd på bettet. Jag rider på hackamore men försöker också hitta på ett sätt att kunna ha bett. Jag märker en stor skillnad när jag använder Pullarnosgrimma så det rekomenderar jag. Det kan hjälpa eftersom trycket på tänderna minskar det är även bra att använda det om hästen bli stark och går emot bettet "pullar".
På bettfronten finns det mycket att prova, tex Novabett som är mjukare än metallbett, Dessa är dock rätt tjocka men smalnar av på mitten. Annars kan du prova med ett koppar bett el liknande. raka bett kan också resultera i att hästen blir stadigare i munnen.
Hackamore är ofta bra på hästar som gapar, men det är svårt att rida dressyr på det och många hästar blir efter ett tag starka på det. Men även det kan vara värt ett försök.
Hoppas jag var till hjälp och lycka till i bettdjungeln!
//Tess
Har du prövat 3-delat bridong? Det kan ju vara så att hästen din har låg gom och får problem med att det 2-delade sticker upp i den?
Du kanske är hård eller för rörlig i handen?
Behöver ju inte vara i bettet problemet sitter…
Min var ungefär likadan, dock försökte min sticka och sånt också, provade ett kimblewick och det trivs både han & jag med ;)