Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 6998 ggr
velepa1986
1

Bestraffning?

Hur bestraffar ni era hästar?
Hur bestraffar man en häst enling NH?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

velepa1986
0

Jag slår aldrig min, förr gjorde jag de men jag har kommit närmare min häst och allt de där sen jag slutade..

Sandra

Besök gärna

jsca
0

jag blir bara förbannad och ryter till, gjorde som #1 innan. och samma nu. Dock behöver jag nästan inte bestraffa henne mer, bara ibland ;)

CelsiusT
2

Jag försöker så långt som möjligt att inte "bestraffa" utan ser det som ett misstag från mig som människa om mina hästar gör något som jag inte önskar. Det är alltså jag som tränat dåligt, inte varit tydlig nog osv. Jag ser till att träna bort dåliga beteenden istället för att bestraffa bort dessa.

När jag bestraffar använder jag mig av "negativt straff" (tar bort något för att beteendet ska minska), ex om hästen gör ett beteende jag inte vill ha så finns det alltid något som lönar sig, för hästen, med att göra detta "dåliga" beteende och jag ser till att ta bort det ur situationen och då lönar sig inte det dåliga beteendet längre och då försvinner det. Jag bestraffar aldrig genom att tillföra något (smärta, obehag, osv).

Sen är jag ju inte mer än människa och visst händer det att man ryter till när något händer, men det är inte så jag jobbar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

velepa1986
0

Jag har alltid min häst lös på gången, och han står alltid stilla när jag är i samma "rum" och nästan alltid när jag går ut foderrummet och boxdelen. När jag gick ut i foderrummet idag så hade han gått ut till in/ut släppet och stod och tittade. Vad borde jag göra i en sån situation? Jag brukar höja rösten åt honom och backa tillbaka honom där han stod.

Sandra

Besök gärna

jsca
0

jag brukar också bara  hänga grimskaftet över boxdörren osv. ibland :) sen kan jag hämta sadel osv i sadelkammaren. och hon står bara (oftast) och kollar när jag kommer tillbaka.. roligt när man inte behöver binda fast dom alltid :)

CelsiusT
0

#4 Jag tycker du ska göra det som känns ra för dig, sålänge det ger resultat.

Själv hade jag bara backat tillbaka hästen i den situationen och låtsats som ingenting. Sedan hade jag insett att det var för stor "störning" när jag går ut därifrån och därför tränat lite extra på det. Då menar jag: gå ut i det andra rummet en halv sekund för att gå tillbaka och berömma, åsså efter hand öka tiden succesivt tills hästen kan stå kvar längre stunder.Kan hästen redan momentet att stå kvar så går det ju snabbt, gäller bara att häten ska förstå att det gäller även när man går ut därifrån.

helisa
0

Jag har min lös på gången när jag skor honom, lika när när man ska ut o rida om han vill så får han stå lös på gången, men vist händer det att han får en smäll när han gör nåt han inte ska/får, tex han står ALLTID o rycker lite när slår i söm när man skor bak, det är inte mycket men ibland är det mer än annars o när man vet att han inte har ont eller nåt utan det är bara en fix ide han har så tröttnar man ibland o då får han en smäll på ändan, då slutar han att rycka helt o hållet nå mer den vändan man skor, men det är samma visa nästa gång igen så..

velepa1986
0

#5 Ja men eller hur, de är kul att man kan lite på dom, oftast ;)

#6 Så gjorde vi mycket i början att jag gick ut i andra rummet och väntade i någon sekund och sen har jag förlängt tiden vartefter. De va ett bra knep för när han började kunde jag bara öppna och så såg han att jag såg honom. Nu gör han de nog bara för att för han vet att han ska stå stilla.

Sandra

Besök gärna

Zaphix
0

Min häst är ingen trevlig häst. Han hugger i luften emellan varven och sparkar åt mig och sånt. Han är helt enkelt otroligt dominant och tycker inte om att bli flyttad på och såna saker, så emellan varven protesterar han och tycker han är väldigt häftig.

Skulle inte fungera att slå honom när han håller på så, ger ingenting alls faktiskt. Står jag och borstar eller nåt och ska flytta honom och han surar eller hugger i luften åt mig så lyfter jag armbågarna och slår dom lite bakåt. Inte så att de träffar, fortsätter han sura så backar jag emot honom, viftar med armbågarna och sparkar lite bakåt med benen.
Ser kanske lite lustigt ut, men mycket effektivt. :)

I andra lägen flyttar jag på framdelen eller bakdelen, antingen genom tryck eller genom att lägga energin och titta på delen, beror helt på vad han gör och på vilket avstånd.

Sparkar han mot mig eller stegrar medan vi tränar markträning ignorerar jag bara och fortsätter det vi gör. Då inser han att det inte är någon mening och slutar försöka vara häftig.

Jag lämnar honom på gången lös eller i boxen med dörren öppen. Men ibland går han ut ur boxen och ut på stallplanen. När han går ut på stallplanen så ignorerar jag honom bara. Han springer inte iväg utan ska bara kolla om det är öppet till hagen så han kan springa dit och äta lite. Så jag väntar helt enkelt på att han kommer tillbaka, och sedan ställer jag in honom i boxen igen, men med dörren stängd. :)

Går han ifrån där jag ställt honom på gången så är det oftast för att äta upp de andras mat ut foderhinkarna. Gör han det så ställer jag bara tillbaka honom, fast sätter fast i grimskaft.
Tycker det är helt fel att skälla i sånt läge faktiskt, är bara onödigt att ha dom lösa i gången ifall det är mat där. Helt onödigt att fresta. Samma sak med att ha boxdörren öppen och dörren ut öppen, är ju mitt fel att han går ut. Dumt av mig att ha dörrarna öppna liksom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tin-Tin74
1

Titta på hur hästar gör i flock. Hur gör en ranghög häst? Jo den bestraffar den ranglåga hästen om den inte lyssnar. Vill du vara högre i rang än din häst måste du visa vem som bestämmer. Hästen har tre chanser att göra som du säger.

1. Första gången ber jag hästen göra som jag vill. (Kan du stå still här?)

2. Andra gången säger jag till hästen att göra som jag vill. (NU står du still!)

3. Tredje gången kräver jag att hästen gör som jag säger. (Står du inte still nu så kommer jag bita öronen av dig!!!)

Står inte hästen still efter tredje tillsägan så smäller det. Precis som i den naturliga flocken. I exemplet med att stå still tar jag tag i grimman, skulle det vara att hästen inte flyttar sig när jag vill gå förbi smäller jag till med handen.

Nu låter det som att jag går omkring och bestraffar och slår mina hästar i tid och otid. Men så är det inte! Det är väldigt sällan som jag behöver kräva att hästen ska lyssna på mig. Än mindre fullfölja mitt hot. Det längsta brukar vara att jag kommer till steg 2; säga till. Men oftast behöver jag bara be hästen göra som jag vill.

Skulle hästen bita eller sparka mig reagerar jag direkt! Och precis som i hästflocken sparkar eller biter jag tillbaka! Inte så att jag står och sparkar och slår flera gånger, utan en spark = en spark tillbaka. Nu har det inte hänt mer än med katiga årsföl-ettåringar som håller på att frigöra sig och då räcker det oftast att jag "ger tillbaka och sätter på plats" en enda gång. Åter igen som det funkar i flocken.

Besök gärna min blogg: http://tintin74.blogspot.com/

velepa1986
0

Jag provade som #9 en gång när han gick ut till in/ut släppet och började sopa gången medans han stod där.. Då vände han in och började titta va fan jag höll på med, som om jag hade glömt honom.. Så de är nog helt rätt teknik!

Sandra

Besök gärna

CelsiusT
0

#8 Så som du bekriver att du gjort där så har du lärt hästen att flytta sig istället för att lära den att stå stilla. Du skriver att när hästen rör sig så går du in till den (kanske för att ställa tillbaka den?), då ger du den vad den vill - uppmärksamhet. Vad gjorde hästen när den fick det den ville (uppmärksamheten) jo den rörde sig, vad gör hästen nästa gång för att få uppmärksamheten? Jo den kommer röra sig.

Om du istället låter hästen stå stilla, gå ut i andra rummet och kom tillbaka INNAN hästen rör sig, berömm hästen och kanske till och med ge den en godis, men åtminstonne ge den uppmärksamhet. När du ökar tiden i det andra rummet så är det viktigt att alltid komma tillbaka INNAN hästen rör sig, annars har DU misslyckats övningen - inte hästen!

#11 Helt rätt =) Det är en jättebra teknik. Springer du efter hästen och hämtar den så lär den sig snabbt att: om jag går ut/iväg så kommer matte och jag får uppmärksamhet. Men om man gör tvärt om, när hästen går iväg så aktivt ignorerar man den, tex genom att sopa stallgången eller göra något annat (kanske fixa hätens mat). Då får hästen ingen belöning för att den går iväg och då är det roligare att vara där matte är - i talgången. I början kan det hända att hästen går runt och börjar undersöka saker och ting, specielt om man har en nyfiken häst som kanske inte brukar få gå lös överallt, då finns det mkt som är roligt. I det läget kan man antingen välja att låta hästen undersöka miljön så det är klart, eller så avbryter man genom att hämta hästen (så den inte får mer beölning av att gå ifrån dig) och inse att man måste öva mer.

Em--ma
0

OM min häst gör nått elakt, vilket han  nästan aldrig gör ;)
Så beror det på vad han gör, om han bockar när jag rider, säger jag NEJ!

Och om jag tänker efter så brukar det vara väääldigt sällan han gr nått ELAKT mot MIG.

men han brukar när vi är inne i stallet själva brukar han vara orolig och slänga med huvudet och så, och typ nockar mig o.s.v , väldigt irriterande men då säger jag  bara. '' MEN HALLÅ, KAn du bli normal nångång?!''
typ ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Guggeflickan
0

#10 Jag har samma filosofi som digGlad

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

Invisible
1

Jag bestraffar mycket sällan mina hästar med spö och slag. Jag anser att det inte ska behövas. Den ena ponnyn jag har, en valack, 4 år, C-ponny, har jag haft i cirkus 3-4 månader, och jag har aldrig vad jag minns rört honom med ett spö. Vissa kanske anser att jag vid vissa tillfällen borde gjort det, men att spöa hästen är för mig inte den rätta vägen till framgång. Vi människor är väldigt ranghöga gentemot hästarna, och hur skulle en häst reagera på en annan, otroligt ranghög häst; -genom rädsla för den ranghöge. Jag vill inte att mina hästar ska vara rädda för mig. Dom ska tycka jag är kul att arbeta med, tycka om mig, vara lojala och tillitsfulla, men endå ha respekt för mig. Detta får man inte genom att slå en häst. Tolkningen för ordet bestraffning är många. Tex, skulle en häst plöja över mig i stallgången, tar jag tag i den, och fösen den tillbaka till den plats jag vill att hästen ska stå på. Detta är en typ av bestraffning. Hästen lär sig att inte dra och plöja över allt och alla, lär sig att respekterar mig, min kropp, mina signaler och min röst. Skulle jag i samma situation drämma till hästen med ett spö för att visa att den gjort fel, skulle det också vara en bestraffning. I en hästflock händer det ganska sällan att hästarna flyger på varandra. Mer ofta händer det att hästarna "placerar" varandra. "Du får inte stå vid den här högen", hästen jagar bort den andra, eller ofta bara varnar genom små signaler. Har du en häst som inte alls respekterar dig, som inte lyssnar på dina signaler eller när du "placerar" den, har du troligen en ranghög häst. Hästen anser att du ligger längre ned på ranglistan är denne. Skulle du nu spöa på hästen, blir det mer troligt att den skapar respekt för spöt, då det är spöt som slår. Eller så kan en rädsla för människan skapas. Bättre hade då varit att arbeta med NH, ta hjälp av tränare eller kunnig och erfarden person som kan hjälpa dig att vinna din hästs respekt och förtroende.

Jag har en D-ponny sedan 8 år tillbaka, har haft en tridtravare, har ett hingstföl (som dock inte står hemma hos mig för tillfället), lånar en C-ponny och har tidigare även haft en shetlandsponny. Alla dessa har respekterat mig, lyssnat på mig och litat på mig. Och jag besträffar dom inte med spö och slag, utan med min kropp, röst och signaler.

Detta är min åsikt, utifrån min erfarenhet, och det har funkat för mig. Skrattande

jackiejohn
0

Jag är hård i min uppfostring de går inte att släppa efter och mjäka,

Dom får alltid 2-3 varningar och hjälper inte de klipper jag till dom, Morfars unghäst måste du sätta hårt mot hårt annars kör hon äöver dig, du MÅSTE visa att de är DU dom bestämmer annars kör hon över dig utan att bry sig med andra ord dominant av sig när hon hanteras av människor, hon är ingen vilde men är ganska ful i sättet och biter dig när du minst anar de och då rappar jag till henne på näsan slår med frambenen gör hon och då blir de fram i bogen.

De här snacket med att man inte ska behöva bestraffa sin häst är ganska dum tycker jag. Vill du ha en häst som går att hantera så måste du vara hård och inte ge vika! Dom lär sig oftast en del hästar är dominanta av sig och kan hålla på hela livet typ medans andra lär sig och kan läsa av ditt kroppsspårk och fattar själva att dom gått för långt.

velepa1986
0

Där tror jag att du har fel #16. Min häst är väldigt dominant. Men sen jag slutade upp med att klappa i för honom och allt de där toket så har han och jag bilvit mycket tajtare och han lyder som aldrig förr. De säjer väll sej självt.. Förut kunde han vända rumpan mot mej eller till och med springa iväg när jag kom ut i hagen, de händer aldrig längre utan nu står han och väntar eller möter mej..

"Bara den som är hästens bästa vän kan få hästen som bästa vän." von Spohr

Sandra

Besök gärna

jackiejohn
0

17# Nej. det går från häst till häst jag har prövat länge och tålmodig att inte klappa till henne när hon går förlångt men de har inte givit resultat för 5öre! Hon blev bara värre de hjälpte minsan inte att höja rösten där inte…tråkigt nog. Men hon ska uppfostrar ordentligt och förhoppningvis lägger hon av och börjar lyssna på rösten och kroppsspråket, Jag ser de inte som en kul grej att klappa till hästen och ja slår inge hårt heller ja bara markerar att "Nu gick du förlångt!!"

Ja ser själv på min ponny han fick man markear då och då på för han be och vände rumpan till han lärde sig och fattade "Åh, när hon har den rösten och de kroppsspråket menar hon verkligen allvar!" Han kan göra så ibland fortfarande men han fogar sig lätt.

Det som funkar på en häst funkar inte alltid på en annan häst.

Hon är bara 4år och har stenhårt psyke i vissa lägen och är nervvraket själv i andra, ryktar man henne kan hon få för sig att bara sparka med frambenen och ja menar sparka inte kraffsa !

Hon har inte direkt respekt för människor och man kan inte riktigt lita på henne alla gånger, Hon kommer i full galopp när man ska hämta henne men i hantering kan hon rent av vara farlig. Hon är en stor bruks nordsvensk som inte är allt för lätt att ha och göra med alltid och lyssnar som hon vill, hon givk i en flock på ca, 12 hästar när vi köpte henne samma år som hon fyllde 3, lyssnar inte hästen efter flera tal varningar så klappar jag till dom för att markera ordentligt.

Man måste skilja på slå och markera ett oacceptabelt betende som kan vara rent av farligt ibland, jag säger inte att du inte skiljer på det men jag har testat många olika saker och detta blir de säkraste sättet att hantera just henne på hon lyssnar många ggr på röst och kroppsspråk de kommer allt mer men de ggr hon inte gör de så blir de en skarp makering.

Alla har sitt sätt att se på saken och ingen är lika varken människa elr häst Glad

Linnea
0

Undviker så långt som möjligt att slå hästar (markera är ett bättre ord) men när min ponny (numera valack) var lite yngre, ca 2-4 år så testade han mig ibland (var ju hingst då). Ca en gång om året hände det att han helt plötsligt bet mig. Inte hårt egentligen men ändå. En gång bet han mig när jag ledde honom, sådär helt apropå. Då vände jag mig om och "bet" honom i bringan och ryggade honom samtidigt. Så har jag gjort alla gånger sen han var 1 år och han varken sparkar eller biter mig numera men hade jag inte sagt till så så tror jag att han hade varit en riktig "bäver" för så är han mot andra hästar, dvs biter täcken, grimmor, svansar mm.

Skynda långsamt så går det fortare.

Invisible
2

#16 Rappar du till din häst över mulen är det en självklarhet att hon försöker bitas. Hon är ju rädd! Våld föder våld, heter det ju. Hon skulle behövas hanteras från grunden, för det är där något måste gått galet. Mulen är en känslig del hos hästen, och rappar du till henne där, tappar hon ju tilliten för dig, blirr rädd och visar det genom aggerition. Hon är osäker på dig, helt enkelt. Ta hjälp av NH-tränare, det kommer hjälpa gott.

marinelady
0

#20 Hur hade du agerat om en häst biter dig i ryggen när du leder den?

Idag fick jag ryta i till min medryttarhäst, hon var precis påväg att ta sig en nypa av min axel när jag hann rappa till henne mellan ögonen med grimskaftet, jag är inte elak men det är ett djur på 550 kg som måste respektera människors utrymme..

velepa1986
0

#21 Är de 2 hästar som biter dej eller är de samma häst du pratar om?

Sandra

Besök gärna

marinelady
0

#22 Det är en häst som jag leder…på smal stig genom hagen i djupsnö därför går hästen något bakom mig..

CelsiusT
1

Jag förstår att man när man hanterar hästar, som ju är otroligt tora och tunga djur, inte vet hur man ska hantera det när dom börjar bli farliga och bitas och sparkas. Men att slå till hästen är verkligen inte ett måste.

Om någon slog mig så skulle jag aldrig få respekt för den människan. Respekt är inget man skaffar sig utan något man förtjänar. Om jag slår en häst så kan ag inte räkna med att den vill umgås med mig, älska mig och vilja mitt bästa. Jag kanske får den att låta bli att vara elak mot mig (för att den till slut blir för rädd för att göra mig illa) men jag kan inte få den att älska mig genom att slå den.

Det ni istället vill kalla för markera, det är exakt lika illa i hästens ögon som ett slag. När ni markerar så måste markeringen för hsäten innebära en varning om att 'tar du ett steg till så smäller det'. Varför skulle hästen annars lyssna på markeringen? Markeringen kan inte vara tomma ord. Jag anser inte att det är farligt för hästen att få ett slag på sig (oftast, missar man när man siktar mellan ögonen så kan man träffa i ögat och det kan gå riktgit illa), men jag anser att det är fel väg att gå den vägen där man tillfogar obehag och skrämmer hästen till lydnad om man vill ha en lugn, trygg och stabil häst som älskar dig som förare och vill göra allt tillsammans med dig.

Jag som arbetar med och lär ut inlärning vill naturligtvis kunna luta mig tillbaka på vetenskapliga teorier. Jag vet inte någon vetenskaplig inlärningsteori som innebär att man ska slå en annan levande varelse.

Som sagt, jag förstår att ett så stort djur som hästen kan bli läskigt när det börjar bli farligt, men det finns andra vägar att gå än att slå/markera.

CelsiusT
0

#21 Det finns massa sätt att hantera en häst som är påväg att bitas. Dels kan man agera där och då när situationen uppstår.

Några exempel på hur man kan agera är tex att be hästen om en uppgift som gör det svårt för hästen att bitas (när hästen måste koncentrera sig på något annat så tappar den oftast det den höll på med), det kan vara att man ber hästen rygga, ber hästen gå runt dig, be hästen buga osv. Det viktiga är att beteendet är väl befäst hos hästen så att man är säker på att hästen vet vad du menar (annars blir hästen förvirrad och/eller osäker och kan bita dig bara för det).

Man kan även bara hoppa undna så att hästen inte kommer åt att bita dig, då lyckas den inte med det den hade tänkt sig och vinner alltså inte på det beteendet.

MEN!! Det jag tycker är viktigast (och som hästmänniskor ofta glömmer) är att TRÄNA. Märker jag att min häst plötsligt börjar bita mig, då är det något som är galet. Först reder jag ut varför hästen biter mig. Antingen är det något som är fysiskt fel för hästen (foder, täcke, motion osv) då rättar jag till det och blir troligtvis av med beteendet. Eller så är det inte så "enkelt" utan vår relation kanske har blivit försämrad av någon anledning. Det första jag tänker då är: Vad har jag gjort för att hästen ska vilja bita mig? Sedan tänker jag: Hur kan jag få hästen att inte vilja bita mig nästa gång? Kan jag träna hästen att inte bita mig? Är det något i relationen som behöver förändras.

Det är aldrig så enkelt som att hästen är elak eller vad vi människor nu kan hitta på. Hästar gör saker som lönar sig.

Linnea
0

#25 Min ponny har inte "börjat bita mig". Det har hänt max en gång om året och han var unghingst vilket innebär att han kommer troligtvis bli fruktansvärt jobbig om man inte säger ifrån. Man kan inte leka bort allt. Om hästen hugger mot mig och jag hoppar undan så är det precis som att len häst i hagen går undan för en annan som stryker öronen bakåt. Vem är ledare där?? Jag slår inte mina hästar för att de inte står stilla, jag anser att en häst inte förstår passivitet på samma vis som aktivitet.

Enda gången jag markerar är om han biter. Det gäller alla hästar för övrigt. Har träffat många ouppostrade hästar som gärna tuggar på både utrustning och människor så fort dom har lust. Där räcker det inte att leka. Det räcker vanligtvis att man "biter" ett par gånger sen slutar dom. Problemet där är ju att ägaren vill "vara snäll" och vill inte säga ifrån till sin häst som ju är "mattes älskling". Det är min ponny också men inte fasiken att han får bita mig. Vilket som sagt händer otroligt sällan och snarare är trots då han överlag har varit inne i såna perioder när han har extra svårt att lyda.

Det är så med unghästar. Kan säga att han är inte rädd för mig. skulle han då komma till mig i hagen, nyss lärt sig stå stilla när jag sitter upp och följa mig utan att jag håller honom?

Vi vet alla hur hårdhänta hästar är med varandra. De leker inte bort ett oönskat beteende, de varnar normalt sett först och det gör jag också om jag får chansen men om en häst biter mig utan hota först så jag vet att det börjar hända nåt då biter jag tillbaka.

Att säga att vi människor är tillräckligt smarta för att inte behöva använda några såna metoder tycker jag man är lite fel ute. Hästar sörstår hästspråk inget annat. Det innebär inte att man slår dom till lydnad. Jobbar NH med min ponny så det händer sällan att jag "biter" men det händer ca 1 gång per år.

marinelady
0

Hästar som bits tror jag förstår inte att du har "överlistat" dom om du hoppar undan, precis som en häst som höjer ett ben och hotar inte förstår att du har överlistat dom om du backar undan.. nafsar hästar efter mig så får den tillbaka jag viker inte mig, hotar den så puttar jag till den så den tappar balansen (ganska enkelt om dom står på tre ben) sen går jag in. Det är jag som ska ha plats och jag som ska respekteras.. det är så små shettisar får kontroll över de större elakare hästarna i hagen, dom backar inte, dom går rakt på och berättar att antingen lägger du av eller så får du två bakhovar i magen.

CelsiusT
1

Jag är ingen häst. Jag kan aldrig uppfattas som en häst av mina hästar. Jag försöker aldrig att vara häst.

Jag ser inte varför man ska antingen slå eller leka? Varför skulle det bara finnas dessa två vägar? Tror folk som slår sina hästar att människor som inte slår sina hästar bara leker med dom? Att man har hästar som är ouppfostrade och som får göra som dom vill? Varför skulle vi tillåta det?

Jag har en unghäst som har provat allt, men inte för det har jag slagit henne. Jag anser att det är jättekul med hästar som provar allt, då har man verkligen möjlighet att få fram cirkushästar. Men jag förtår om inte alla vill ha det så, men det finns iaf andra vägar att gå än att slå hästen.

En hund som säger till en annan hund kan morra och eller/bitas, ska jag som hundägare stå och morra på min hund och kanske bita den? Det skulle ju vara helt absurdt. En häst som säger till en annan häst lägger öronen bakåt och kanske kickar, ska jag lägga öronen bakåt? Ska jag kicka mot hästen? Nej, vi är inte hästar och kommer aldrig at vara, varfrö ska vi lura oss att tro att vi då kan hota så som hästar gör.

Det finns som sagt andra vägar att gå. När jag säger att man kan flytta sig när en häst biter så menar jag för att man inte ska få ont, inte för att lära hästen att inte bita utan för att i just den situationen inte få ont. Men sedan måste man ju självklart få bort beteendet.

Hade min häst bitit mig, om ens bara en gång om året, så hade jag funderat över varför. Jag hade inte sett det som att det skulle vara naturligt och bara slå tillbaka, utan jag skulle fundera över varför min häst biter mig, vill den något som jag missat? En häst biter inte utan anledning.

Linnea
0

#28 Unghästar, speciellt hingstar, testar allt och alla. Går det så går det.

CelsiusT
1

#29 Hur menar du? Jag har hanterat både hingastar och ston som unghästar. Ser inte att det skulle vara några problem att låta bli att slå hästen i något fall.

Invisible
0

Som en vän alltid brukade säga; "där kunskapen tar slut, tar våldet vid."

velepa1986
0

#31 Ja så är de ju och de får man se prov på alltför ofta!

Sandra

Besök gärna

Linnea
0

#31 Våld? Så du tror alltså att vi slår skiten ur våra hästar? Jag nyper till ("biter") honom rejält på bringan om han biter.

marinelady
0

#3o Men exakt hur går du då tillväga när en unghäst testar dig, nafsar eller biter i jackan, slår med framben efter dig, siktar med bakben för att få in en spark.. beskriv vad du exakt gör i alla dessa fall så man kan få en förståelse hur du går tillväga.

jackiejohn
0

Jag slår inte hästarna direkt men gör dom något som dom mycket väl vet att dom inte får göra så klappar ja till dom,

De att Åh men slår du hästen på mulen är de inte konstigt att den bits den blir ju rädd! Hästen har bitit mig INNAN ja klappar till och ja är mkt väl medveten om att mulen är väldigt känslig! Men i och med att hon får tillbaka av sin egen medicin har bitandet minskat drastiskt, förklara snälla nån för mig varför hon inte bits så mkt längre då?!?

När jag hanterar unghästar så sätter ja hårt mot hårt för dom jag har träffat och hanterat testar och har sig och jag varnar dom 2-3ggr INNAN ja klappar till dom!

Lär er skillnaden på att regelrätt SLÅ en häst och att KLAPPA till en häst när den uppför sig oacceptabelt trotts varningar.

Jag har aldrig sett den hästen slå med bakbenen ENDAST med frambenen varför vet jag inte, mina hästar slår väldigt sällan med frambenen tror aldrig ja sett dom gjort de riktigt ordentligt och morfars unghäst är tvärt om använder fram ist för bak, har ingen som helst förklaring till de,

Men jag vet efter att ha grejat med henne så många ggr att hon testar och ser vba ja gör när hon kikar med frambenen när ja står där elr snett bredvid hon får varningar men tittar bara på mig och bara måste testa en gång till och när ja klappar till henne lägger hon av och ja lovar att ja ser när hon blir rädd och när hon bara testar och jävlas tro mig!

velepa1986
1

#35 Jag tror inte på att man ska slå hästen i vilket fall, de vinner man inget förtroende på.. och de är ju de man vill vinna! Glad

Sandra

Besök gärna

CelsiusT
0

#34 Just i dom situationerna jobbar jag inte hästen. I dom situationerna inser jag bara att något är fel. För att säga exakt vad man ska göra för åtgärd går inte då hästar är individer och alla behöver olika åtgärd. Det är dessutom så att det är inte bara individen vi måste se till utan även situationen som uppstod och relationen till den som hästen utsatte.

Ett problem är aldrig så enkelt som att man bara "gör nåt" åt det. Man måste alltid fundera över varför hästen gjorde som den gjorde, var det pga mig? Var det pga vår relation? Var det pga yttre omständigheter som egentligen inte alls hade medmig att göra? osv osv osv..

Men vad man gör just i det tillfälle som hästen agerar mot en spelar i mina ögon ingen som helst roll, det är inte när problemet uppstår som man tränar hästen. Vad man en gör borde inte ses som en lösning på problemet. När det uppstår är hästen redan blockerad och/eller för känslomässigt laddad för att kunna uppfatta inlärning. Inlärning bör alltid ske när individen är som mest mottaglig.

CelsiusT
0

#34 Vill du veta vilken filosofin jag arbetar efter kan jag säga positiv förstärkning och negativ förvagning.

Positiv förstärkning är att man tillför något som individen vill ha eller att man låter dne göra något den vill göra. Man tillför något så att beteendet upprepar sig.

Negativ försvagning är att man tar bort något som individen vill åt så att ett beteende försvinner /avtar.

I första hand använder jag mig av positiv förstärkning, det finns ingenting man inte kan lära in genom positiv förstärkning. Men ibland felar jag som tränare och jag vet inte hur jag ska hantera ett visst oönskat beteende, då använder jag mig av negativ försvagning. Men ag försöker alltid efteråt fortsätta att klura tills jag kommer på hur jag kan hantera det med positiv förstärkning. Ibland blir det dock negativ försvagning utan att man kan hjälpa det som en respons på den positiva förstärkningen.

marinelady
0

Jag tror inte att du kan lära en häst att sluta nafsa någon i axeln genom att hoppa undan, vilket var mitt tidigare exempel, enligt mig ska man som människa kräva vissa saker av en häst och det första är alltid respekt. Respekten att inte bli översprungen, biten eller sparkad av ett djur som är 5ggr större.

Hästar är individer ja, men rena olater som inte grundas i rädsla eller hormoner utan bara rent ofog (alltså har lärt sig ett beteende  som dom tjänar på en gång i tiden eller testar ett beteende)  det ska kvävas i sin linda, hinner jag vifta till en häst som är påväg att hugga mig i axeln så vet den hästen om det framöver, jag såg vad den höll på och göra och det här blir reaktionen. Väntar jag och viker undan då har hästen tjänat på sitt beteende, hon fick gå först! Jag tror på en balans mellan bestraffning och belöning, straff för saker som är fel, belöning för saker som är rätt… men så är ju även människor individer och det finns inte en sanning ;)

CelsiusT
1

#39 Jag har aldrig påstått att ag försöker lära in något genom att hoppa undan. Det jag kan uppnå genom att hoppa undan är att själv undvika obehaget. Hästen behöver tränas, men inte just då! Hästen tränar jag när hästen på i rätt stämning för att vara mottaglig för träning, inte när den inte är mottaglig för det.

Varför ska jag vänta med att hoppa undan? Lika väl som du direkt du ser att hästen är påväg att bitas då smäller till den så flyttar jag på mig i samma tillfälle. Jag vill varken själv ha obehag eller ge hästen obehag. Hästen biter av en anledning och jag vill heldre behandla orsak än att behandla symptom och därför tar jag reda på varför hästen vill försöka bita mig.

Jag tror inte på att använda mig av obehag och bestraffningar i inlärning. SOm jag tidigare sagt så ingår detta i mitt yrke och som yrkesutövare skulle jag aldrig ge mig på något som inte har vetenskapliga forskningsteorier bakom sig. Vet inte någon forskning som påstår att bestraffningar och obehag är en bra lösning.

Precis som du säger finns det inte bara en sanning, och en sanning är heller inte absolut. En sanning är en sanning tills den motbevisas. Det som är en sanning idag behöver inte vara sanning imorgon.

velepa1986
0

"Vi skapar en så dålig relation till hästen genom att jaga den. Du blir den opålitliga partnern i er relation - eftersom du är den som skapar rädslan."
Andrew McLean

Sandra

Besök gärna

Linnea
0

#34 Om du leder ut en häst i hagen och denne börjar stegra /bitas/sparkas, vad gör du då? Hästen kan väl inte stå inne för att du inte vill jobba med den i den situationen? Låter du den hållas och fixar det nån annan gång?

Birke
0

När det gäller dessa "otrevliga" hästar (vad det låter som) som har nämts nu i den lite senare delen av tråden så tror jag att de inte har världens bästa relation till sina människor.

Jag tycker absolut att man ska klappa till hästen när den blir farlig, men som #41 säger, så måste man tänka på att ha en bra relation till hästar och inte förstöra den. Man kan bruka andra metoder än våld när det inte är nödvändigt.

Zaphix
0

#43 Fast så kan man ju inte generalisera heller. Jag har riktigt bra relation till min häst, men vi har ändå meningskiljaktigheter.
Hästar är olika, endel gör som man ber dom om oavsett relation, andra är väldigt dominanta och behöver en anledning till att de ska göra som man ber dom.

Alla hästar är inte "snälla" och timida. Jag och min häst vet var vi har varandra, han vet vad jag vill, men protesterar gärna innan han gör det emellanåt. Har inget med vår relation att göra, utan snarare hans personlighet.

Min och Dackes blogg

helisa
0

Men om det då finns fler hästar i stallet som inte är ens egna  o man ska släppa ut eller in dessa o tex någon av dessa hästar biter en, hur "bestraffar" man det.

velepa1986
0

#45 Jag vart biten av en häst i hagen, jag gjorde ingenting tillbaka. Skrek rätt ut, av ren reflex. Men jag vet varför han gjorde de, han hade stått ett bra tag och hade så in i helsike med energi. När ägaren tog tag i de och började rida igen vart han snäll igen.
Jag informerade såklart ägaren om händelsen och jag tycker de va upp till ägaren att ta tag i de och de gjorde hon.. Han är en jättesnäll häst som bara behövde få utlopp för energin.. Glad

Sandra

Besök gärna

marinelady
0

#46 Men du kan inte tycka att det är rätt att han tar ut sin energi på att hugga dig?

Zaphix
0

#45: Jag har alltid med mig carrot sticken (typ som ett kraftigt spä med smalt rep längst ut) till hagen ifall det är hästar där jag inte känner mig säker med.

I höstas var en av hästarna i stallet ny, och jag litade inte ett dugg på henne då hon gärna tog till bakbenen emot min delfoderhäst. Och jag kände inte för att hamna emellan.

Hotade först genom att spänna ögonen i henne när hon kom för nära mig och min häst. Brydde hon sig inte lyfte jag sticken, brydde hon sig inte så viftade jag i liften, fjärde fasen var ett snabbt slag på rumpan hennes.

Utsätter mig inte för fara bara för att kunna hämta en häst i hagen, har dessutom alltid hjälm ifall jag känner mig osäker i hagen.

Min och Dackes blogg

velepa1986
0

#47 Nä de tyckte jag inte, jag tyckte att de va ägarens fel och inte hästens.. De är självklart att de blir galet när en häst står i hagen och få havre utan att göra någonting på flera veckor, och de va ju inte hans fel eller hans val Glad

Sandra

Besök gärna

Birke
0

#44 Våld kmr enligt mig efter flera skarpa tillsägelser.

jackiejohn
0

Min syster fick våran shettis att börja bita och han gjorde de i tid och otid och ja har tagit min syster ett redigt tag för jag vet varför han börja med de.

Mig är den enda han inte biter elr försöker ens mot och jag klappar till honom om han inte lyssnar efter 2-3 varningar, har JAG då dålig kontakt med hästen?? Jag skulle vilja påstå att han respekterar mig och att vi har en bra kontakt när han har slutat och bita för att som sagt när han bet mig klappa ja till honom snabbt och gjorde klart för honom att de verkligen inte var okej!

Han sluta bita mig och skulle han nafsa i min jacka elr vanta räcker de oftast att jag säger till honom på skarpen, Han bet riktigt hård och ordentligt inte nafsa utan han bet verkligen, Precis samma betende har morfars unghäst och hon biter betydligt mindre och är lättare att komma överens med visst testar hon och har sig men JAG som människa vinner oftast utan att bruka "våld" som vissa här valt att kalla det.

Varför sluta min shettis att bita mig nu då? Han biter min syster och försöker på pappa men inte så mycket, kan de vara för att min syster hoppar undan och där med visar rädsla i sitt betende som får honom att fortsätta? Eller biter han henne för att han respekterar henne som ledare och människa? Mig biter han ju tydligen inte för att han inte respekterar mig som ledare och människa eller? Obestämd

"Där kunskapen tar slut, tar våldet vid"- vilket våld? Jag slår inte mina hästar sönder och samma jag klappar till dom som en skarpare tillrättavisning när dom inte lyssnat på förgående varningar! Nej de där uttalandet kommer inte jag underfund med, det va samma sak i en annan tråd fast då va de med envisa hästar som bara kunde få för sig att stanna! Ja visste att min häst stanna för att testa och va envis och då fick jag minnsan veta att jag brukade våld som satt kvar och envisades tillbaka!Förvånad

Det är farligt att säga att någon brukar våld mot ett djur när personen i frågan inte gör de, visst finns de folk som flitigt brukar ordentligt våld mot sina hästar/djur men en skarpare tillrättavisning man ger dom EFTER 2-3 VARNINGAR ÄR INTE ATT BRUKA VÅLD!!

Birke
0

#51 Är inlägget vänt mot mig?

jackiejohn
0

52# Nej det är inte vänt personligen till någon

Birke
0

#53 Oki :)

jackiejohn
0

Den som vill får gärna svara på mitt inlägg :) Inget personligt till någon!

helisa
0

Varför jag ställde frågan tidigarevar för att vi skulle låna en av hästarna idag för att rida, tog in allihopa och när tjejen som skulle rida hästen i fråga stod utanför boxdörren o pratade med mig så bara vänder hästen på hvudet o hugger tjejen i kinden, det blev inget, men man undrar vrf och hur "bestraffar" man det uppförandet.

För mig blir reflexen en smäll

marinelady
0

#49 Självklart var det hans val att hugga dig, han respekterade inte dig och tog ut sin överenergi på dig, jag hade inte ursäktat hästen, dom kan ha fått äta hur mycket havre dom vill och stå i hagen men fan heller att dom ska hugga efter mig.

CelsiusT
0

#42 Tror du menar ditt inlägg tillmig. Om man måste hantera hästen i den situationen så kan jag tex ställa mig åt sidan tills hästen slutar, sedan börja jobba hästen. Men inlärning sker inte med hjälp av bestraffning, det finns det vetenskap på. Jag arbetar med inlärning av korrekta beteenden, inte avinlärning - hur skahästen då veta vad jag vill att den ska göra - allt annat än det den inte nyss gjorde? Det blir flummigt och oförståligt. Jag vill jobba konktret och tydligt så det inte råder några som helst tvivel på vad jag menar. Dom flesta beteenden kan man undvika och på så sätt klara av att hantera hästen tills man "fått ordning" på den.

#44 Nu vet jag att jag obbar väldigt annorlunda dom fleta andra (även dom som väljer att inte bestraffa). Men det roliga med det sätt jag väljer att arbeta efter är att även den dominanta hästen hamnar i en sits där den inte längre känner behov av att "testa gränser". Alla hästar (oavsett individ) behöver en anledning att utföra det man ber dom om, dock är vissa mer lätta att övertala och gör det vi ber om trots att vi i samma veva står och piskar dom (stackars dumma djur). Det sätt jag jag arbetar efter motiverar ALLA individer att göra det som jag råkar be om på ett sätt som gör att dom aldrig ifrågasätter varken uppgiftern eller oss som förare.

#45 Säger som någon annan sa. Varför måste det vara min uppgift att uppfostra andras hästar? Jag passar ofta andras hästar när dom är bortresta m.m. En gång var jag i ett stall med en häst som verkligen hatade mig. Hon vände rumpan till, bet mig osv osv. Ägarna skulle vara borta i 3 veckor och jag var ensam om att sköta dom 3 hästarna i stallet, jag insåg redan första dagen att jag var tvungen att göra något. Så när jag hade mockat klart så stannade jag kvar en stund extra. Gick och hämtade denna hästen i hagen och tog en promenad (då mesta av problemet uppstog när jag ledde henne). Hon försökte bita mig, jag gillar inte att bli biten så självklart undvek jag det genom att dra mig undan (rent instinktivt), direkt efter bad jag henne att backa. Bestraffningen jag använde mig av här var att låta henne jobba direkt hon betedde sig illa. Detta var den mest effektiva kortsiktiga lösning jag kunde se, det förbättrade inte vår relation, men hon insåg snabbt att det var jävligt jobbigt att bita mig eller bråka med mig. Detta är inte en metod jag hade utövat om hästen vore min egen, då hade jag börjat i en helt annan ende, men för att hantera situationen så la jag ca 5 min på att förklara för henne att om hon vill bita mig så visst - fritt fram, men det innebär att hon måste arbeta och det blir jobbigt för henne att bråka med mig.

#51 Definitionen av våld kan skilja sig otroligt. Men att ge bröm tror jag iaf inte att någon anser kan vara våld. Men vad som faktiskt är våld kan jag tänka mig att folk har väldigt delade uppfattningar om, kanske beroende på erfarenheter och känslighet. Jag är inte rädd för tillrättavisningar i den bemärkelse att jag tycker att det är obarmhärtigt våld (normalt sett), men jag kan inte se hur det någon gång skulle vara den bästa och mest effektiva vägen att gå - men jag kan bara tala efter mina erfarenheter och kunskaper.

Zaphix
0

58: Jag är ju Parelli-inbiten och har mina funderingar om just det. Du jobbar väl med klickerträning och operant inlärning (samma sak?)?

Fungerar det på en right brain (parellis horsenalitys, antar att du vet vad det är) häst?

Vet lite om klickerträning och den typen av inlärning, men vet mer hur det fungerar i teorin. Men av min lilla erfarenhet så måste man få ur hästen ifrån right brain-tänket innan man kan jobba på det sättet. Eller hur fungerar det med den typen av hästar?

Är nyfiken, tycker det är spännande att lära sig. :)

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#59 Ja jag jobbar med klickertärningsfilosofin. Och nej operant inlärning och klickerträning är inte samma sak. Operant inlärning är inlärning via konsekvens, dvs att djuret själv påverkar sin situation vilket man absolut använder sig av i klickerträning, men klickerträning är så mycket mer.

Nej jag har noll koll på PNH. Gillar inte alls honom och det sättet att träna häst så vet inte mer om det än 7 games. Men förklara lite snabbt vad right brain innebär så sk ajag svara på ditt inlägg.

CelsiusT
0

#59 Förreten såg jag när jag läste igen att din fråga var om klickertärning fungerar på en RB-häst. Ja självklart, klickertärning fungerar på alla hästar och alla individer. Alltifrån bakterier och kackelackor, människor och hundar, till späckhuggare och grizzleybjörnar så självklart även hästar! Klickerträning är inte ett sätt att träna, det är en väg att gå, ett sätt att tänka när man lägger upp träningsplan, ett ställningstagande, man långt ifrån ett sätt att träna. Möjlighet till mer individanpassad träning får man nog leta efter (sen beror såklart allt på tränaren).

Men förklara gärna det med RB enligt PNH så kan ag uttala mig utifrån det du undrar lite mer exakt.

Zaphix
0

PM'ar dig istället för att kapa tråden ytterligare. :)

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

Lite synd, för jag tycker inte vi har hamnat OT då ämnet handlar om just bestraffning och hurivida man använder det eller ej, vilket jag tycker är precis det vi diskuterar.

velepa1986
0

#57 Så ser inte jag de, han hade blivit knäpp i huvudet av att stå mer så mycket energi i kroppen. Att de vart som de vart va inte meningen.. Han vart nog att må dåligt av att ha så mycket överskottsenergi som han inte fick utlopp för att han vart elak och bitter eller vad man ska säja. Men de är ägarens fel. Så hade de inte blivit om han vart aktiverad.. Han hade aldrig gjort så annars, så jag håller fast vid att de va ägarens fel..

Sandra

Besök gärna

CelsiusT
0

#64 Jag håller med dig i det du skriver omd en hästens upförande. Det var inte hästens fel, hade den mått bra hade den troligtvis inte gjort så. Det är upp till ägaren att se till att häten återigen mår bra.

lennartsdotter
0

Jag försöker att vara tydlig mot hästarna, det brukar funka för mej.

Men även jag har mina gränser. Om en häst skulle sparka mej skulle jag sparka tillbax, det är helt oacceptabelt i mina ögon. Däremot om den hugger skulle jag bara säga bestämt nej.  Jag avgör lite i varje situation hur jag ska säga till hästen. Om den hugger efter mig när jag sadlar bryr jag mej inte, den behöver inte fler dåliga erfarenheter av sadlandet. Men skulle den dra iväg med mig (som en av ridskolehästarna har tagit för vana av små barnen) så blir jag riktigt arg. Han får tack vackert backa tillbaka in i spiltan på en gång. Men nu har jag kommit på ett smart knep för att vara tydlig om ad vi ska göra. När jag vänder honom så rycker jag till lite i grimskaftet så att han förstår att han inte ska gå iväg. Då är han snäll som ett lamm och sår så snällt så.

Som sagt så bedömer jag lite i varje situation och försöker hitta knep för att vara så tydlig som möjligt. :)

[Zkold]
0

#10 gör nog som dig, hästar är stora djur där en ömsesidig respekt måste finnas. Allt för många "daltar" med sina hästar för mycket, vilket jag anser bara leder till problem. Det är tråkigt att se. Men som sagt hur gör hästarna i en flock, det är ju inte så att den ranghöga hästen går undan när en annan biter.
Sen märker jag att det är väldigt olika åsikter här så hoppas ni förstår mitt tänkande.

CelsiusT
0

Det jag tycker är så konstig uppfattning som verkar finnas bland många är att om man inte bestraffar då daltar man och om man inte betraffar så får man problembeteenden och om man inte betraffar så har man inget ledarskap.Varför tror så många att det är antingen eller? Tror ni verkligen att det är så?

Sen är jag fortfarande så förvånad över detta med att man ska jämföra sig själv med en häst? Varför skulle jag vara en häst? Jag är en människa. Varför skulle mina hästar tro att jag är en häst?

Sen håller jag inte med om att man inte ser en ranghög häst gå undan när en lägre biter. Alla i en flock har rätt att säga ifrån. Det är inte så att en häst i en flock är överhuvud och att ingen annan får säga något till den. Jag anser snarare att det handlar om varför den ena biter. Jag har ju mina två på lösdrift och när jag utfodrar med kraftfoder så ställer jag bara en spann var på marken som dom äter ur. Om den ena blir klar först (oavsett vilken av dom som blir klar först) så brukar den gå å kolla om den kan sno av den andra. Oavsett vilken det är så försvarar dom sin egen mat, har inget med ranghög eller ranglåg att göra. Alla i en flock får lov att säga ifrån och då flyttar den andra på sig, det är ofta det som en bitning är menad att säga.

Repsekt är att man lyssnar på varandra, inte att man hävdar sin egen rätt.

Linnea
0

Men om en häst verkligen vill ha en ranglägre hästs mat så tar den det. Har aldrig sett en ledarhäst som viker undan när en annan vill behålla sin mat.

CelsiusT
0

#69 Jag har aldrig sett en s.k. "ledarhäst" som är så respektlös att h*n tar från sina flockmedlemmar. Möjligtvis om h*n behövs mer och det är svält. Men det uppstår ytterst sällan i våra hagar här i sverige.

I alla flockar så har man rätt att försvara vad som är sitt. Man har rätt att ha en åsikt och man har alltid rätt att försvara sig själv. Hästflockar är väldigt demokratiska, liksom hundflockar.

velepa1986
0

#68 Jag håller med dej, men de kanske är så man tror om man inte provat de med att inte bestraffa..

Sandra

Besök gärna

jackiejohn
0

Håller med 69# Vill ledarhästen ha maten så tar den maten, och det behöver inte alls betyda att den behöver mer, hade en sån häst och hon gick och snodde maten till stösta del av alla de andra hästarna jaga iväg dom.

Klart alla har rätt att säga sitt men om denna ledarhästen vill ha maten så nog sjutton lyckas den få iväg den andre hästen…,

Det behöver inte alls vara att den behöver mer mat för skulle vi gett den hästen vi hade så mkt mat som hon höll på att sno till sig skulle hon bli kraftigt överviktigt efter ett tag, hon visade sitt dominansbetende på så sätt hon åt sällan upp de hon tog några tuggor och lät sedan hästen som fått sin mat snodd komma tillbaks.

CelsiusT
0

Jag har inte sagt att den inte kan ta maten. Men jag har sagt att även en ledarhäst kan vika undan då en lägre i rang säger ifrån. Alla har rätt att säga sitt och en häst har rätt att markera. Jag är inte mindre ledare för att jag flyttar på mig när hästen markerar mot mig.

Det jag vill komma till är att det finns en anledning till att hästen säger ifrån och jag ser inte varför det skulle vara fel att respektera hästen.

ladyn
0

Vid fel bestraffar jag inte min häst.. Men kan höja rösten då hon "fjantar sej".

De gånger jag "bestraffat" henne är då hon sparkat eller bitit mej eller någon annan. Det gjorde hon några enstaka första sommaren jag hade henne.

Som barn/väldigt ung va jag en sämre hästmänniska o det skäms jag vansinnigt över.

Dock backar jag ALDRIG! Min häst är lägre i rang än mej. O det ger jag mej inte på..

Som senast idag då jag skulle hantera henne på banan. Lite förflyttningar från marken och röstkommandon. Men det behagade inte. Normalt jobbar vi 10 minuter med detta så ofta jag har tid o helst varje dag nu.

Hon vägrade samarbeta så då fick hon springa (lös) tills hon valde att komma in till mej. Stannar hon på spåret är jag inte nöjd. OM jag väljer att gå henne till mötes så kan hon skena iväg igen. Bättre o vänta ut henne.

Så i 30 minuter stod jag mitt på banan o väntade ut hennes sprall o tok. Sen jobbade jag de där 10 minuterna som jag tänkt från början.

Och i med det har jag inte knäckt henne. Bara väntat ut henne. På sommaren har jag ett enormt sommarbete. O jag vägrar jaga henne där.. Hon ska veta att då jag ropar så ska hon komma. O 99,5% av alla gånger så gör hon det.

Det va säkert 2 år sedan vi hade ett sånt här problem..

CelsiusT
0

#74 När jag ropar ska mina hästar också komma. Men frågan är vad man gör om hästen inte kommer. Väntar man ut den och belönar när den gör rätt (som du beskrev att du tränade när hon kom till dig, men du vägrade låta dig lekas med och då fick hon vara ås vänlig och komma till dig för att få samarbete)? Eller är det: Kom hit….annars!!

Att avstå från att tillföra obehag innebär inte att man låter bli att ha regler och gränser och visa hästen hur man vill ha det. Det handlar bara om hur man talar om det för hästen.

ladyn
0

Inget "kom hit för annars"!!

Jag driver henne tills hon ger sej.. Inte driver genom att jaga henne utan hon får trava i lugn takt tills hon tröttnat.. Har hänt enstaka gånger i hagen men då i vinterhagarna. O de är mindre än sommarbetet. Har aldrig behövt krångla på betet.

Vad jag gör den dag hon krånglar på betet får vi se.. Att driva henne där är nog omöjligt. Så då blir det väl locka in henne (med godis) o sen jobba henne på en mindre inhägnad eller ridbana på att komma.

Beröm får hon i alla lägen alla dagar!!

elli-kleo
0

Jag använder rösten.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Korrigerar med röst och kroppsspråk men bestraffar inte. Det kommer inte ska en bättre relation och den som säger hästar slår på varandra så är det ju mängder med signaler innan det händer, dessutom ber vi ju oftast hästen om helt andra saker än en häst be än annan. Sen känner jag lite en häst som sparkar en annan är redo att ta samma spark tillbaka, som människa är vi inte det, så varför öppna den dörren.

Kick4n
0

Jag jobbar mest med att korrigera med rösten, gör om gör rätt (gå tillbaka där hästen gjorde rätt, prova igen men med mindre förväntning), kanske krama om med skänkeln (beroende på vad man korrigerar) och i sista hand lägger jag på spö. Det är självklart ingenting jag är "stolt" över men hästen lyssnar och ibland tappar man faktiskt tålamodet, eller korrigerar ett riktigt dumt beteende (båda felkorrigeringarna sker dock sällan)

Sedan har jag en väldigt känslig röst som reagerar direkt på min röst och skänkel. Hon VET att jag inte skänklar henne utan anledning (om jag inte sitter barbacka och tappar balansen, vilket inte är så vanligt ;) :P )

CelsiusT
0

Igår uppstod en situation med min häst som fick mig att tänka på det vi tidigare pratat om i denna tråden. Jag stod och longerade och i en situation så vänder hon upp baken mot mig och siktar in en kick rakt mot mig med båda bakbenen.

Min fråga här är: hur många hade stått kvar och bemött sparken så som ni påstår att ni vill stå kvar och bemöta ett bett som kommer? Om ni nu står kvar och bemöter sparken så undrar jag även hur?

Linnea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag har min häst lös så händer det ibland att han kickar mot mig när jag driver på honom, vet inte om det är trots eller mer på lek men jag stannar upp en sekund automatiskt för att inte få hovarna på mig, även om han nu inte brukar vara så nära. Men sen driver jag bara på honom igen, är det lek så är det mest ge och ta, är det trots så säger ju jag att jojo sparka du men du slipper inte undan.

Kick4n
0

Jag hade inte stått stilla utan markerat med rösten och eventuellt spö't, då itne genom att ge henne en snärt utan mer visa, att det där är inte okej… Svårt att förklara men båda mina hästar är uppmärksamma så fort jag "visar" spöet på ett negativt sätt så förstår de att det inte är okej…. Hmm svårt att förklara som sagt, hoppas det inte blir för flummigt….

Kicka, BOCKA, STEGRA OCH LIKNANDE BETEENDEN ÄR självklart INTE OKEJ i mina ögon så detta markerar jag väldigt bestämt om det skulle uppkomma (vilket är sällan) rider jag så lägger jag på spö't precis NÄR hon dummar sig, sedan börjar jag om och går tillbaka till läget innan hon strulade.

CelsiusT
0

#82 Så du går inte undan för en spark? Du går mot en spark?

Kick4n
0

#83 Jag trodde det var självklart att jag inte skulle stå kvar, skulle någon det?

Däremot har min häst aldrig varit så nära att sparka mig att jag har behövt gå undan.

CelsiusT
0

#84 Okej, nej det var ju det jag frågade efter =P

Det jag funderar över är varför folk anser att man blir underlägsen och tappar ledarskap bara för att man flyttar sig från ett bett, men det är självklart att man flyttar sig för en spark.

Rafflan
0

Bestraffa gör jag inte.

Dock när han buffar på mig kan jag klascha honom på mullen, kan även klascha på bogen när jag ber honom backa och han inte lyssnar. Men mer än så blir det aldrig. Jag blir typ aldrig arg på honom i hanteringen så har liksom heller aldrig haft en anledning att bestraffa honom ;)

Kitten86
0

Har inte läst alla inlägg!

Jag gör/ förhåller mig till "korrigering" som #10. Precis som när du tränar hundar eftersträvar du att vara så lik en flockledare ur hästperspektiv som möjligt. Precis samma med mina hästar.

Har bara hänt ett fåtal ggr att jag behövt "markera" och det har då varit pga att hästen nafsat till/ bitit mig och den har då fått ett bett tillbaka (direkt och inte med någon fördröjning). Men annars försöker jag se det som att det är jag som varit otydlig i vad jag vill att hästen ska göra om det är så att de inte lyssnar.

Mitt vbl sto stå nästintill alltid lös och jag använder sällan grimma/ grimmskaft heller när jag hämtar, leder etc. Men det är något jag/vi har tränat på, att bygga upp tilliten och att det är jag som är flockledaren. Kan även ha henne betandes lös på gräsmattan eller på en gräsfläck utanför stallet och hon kommer alltid när jag visar mig! Helt underbar känsla att ha den kontakten kan jag bara tillägga!!

Slag och hårda ord leder aldrig till en bra relation och hästen kommer aldrig att lita på dig fullt ut!

CelsiusT
0

#87 Förutom att det inte alls är självklart att man eftersträvar att vara så lik en flockledare som möjligt när man tränar hund.

Kitten86
0

#88  Kanske inte det, men vad jag menade var att det är självklart för mig, iaf!. Jobbar man med djur, oavsett vilket, så tycker jag att man måste vara medveten om hur de fungerar och hur man bör interagera med dem…

Rafflan
0

#87 en häst som blir rädd och ska fly från "faran" väntar inte på att flockledaren ska fly först, dem flyr inte och gömmer sig bakom flockledaren., Därför kan du inte påverka om din häst blir rädd och skenar ifrån "faran" och då om du har din häst lös kan du inte göra ett skit och din häst kan orsaka allvarliga olyckor…

En grimma + skaft är en säkerhet, dock kan hästenen fortfarande följa dig, du behöver inte leda hästen bara för att du har den på.
Följa = hästen följer dig som om den vore lös
Leda = du har kontackt och styr helt eller delvis med grimskaftet

anyberg
0

Väldigt intressant diskussion. :)

Jag tror att ni allihop glömmer en sak när ni pratar om "men titta vad hästarna gör mot varandra i hagen". Ja titta på dom, vilken häst vill du vara? Det finns ett antal olika roller att välja på… vilken vill du vara?

Mark Rashid skrev detta:

“There are two types of leaders in a herd situation. The alpha, or lead horse, that rules by dominance, and passive leaders that lead by example.

The passive leaders are usually chosen by other members of the herd and are followed willingly, while alphas use force to declare their place in the herd.

Passive leaders are usually older horses somewhere in the middle of the herd's pecking order. They are quiet and consistent in their day-to-day behavior and don't appear to have much ambition to move up the "alpha" ladder. As a result, there appears to be no reason for them to use force to continually declare their position in the herd.

Alphas, on the other hand, are usually pretty far from being quiet and consistent in their behavior. They are often very pushy, sometimes going as far as using unprovoked attacks on subordinates for the simple reason of declaring their dominance. As a result of this behavior, the majority of the horses in the herd will actually avoid all contact with the alpha throughout the day.”

CelsiusT
0

#89 Och hur man "bör" interagera med dom är ju just det vi diskuterar och det visar sig att det inte alls är särskilt självklart, utan väldigt individuellt hur vi väljer att jobba.

#91 Så sant, så sant.

Kitten86
0

Det har enbart hänt ett fåtal ggr att min häst blivit rädd för något och hon har ALDRIG skenat iväg eller dyligt och därmed varken skadat sig själv, andra eller någons egendom. Du skriver att den rädda hästen aldrig väntar på flockledaren: det må så vara, men hur kan du då förklara att hon hoppar till (reagerar) men vänder sig sen till mig för stöd (eller hur du nu vill uttrycka dig). Jag har kunnat ha alla mina hästar fritt och ingen har någonsin skadat någon annan eller någons egendom.

Kanske ser de mig som #91 skrev som den passive ledaren eftersom de följer mitt exempel. Oavsett så kommer jag inte sluta att leda/ förflytta mina hästar utan grimma och grimmskaft, eller ibland med bara ett grimskaft bundet om halsen som ett halsband för "säkerhet", bara för att du tycker att det är fel och hälsofarligt!!

Men visst sätter även jag på grimma och grimskaft på mina hästar men ofta går jag fritt eftersom det inte är något problem då de följer mig ändå..!!

Rafflan
0

#93 då skena hon ju inte, så var har det med saken att göra? min häst gör likadant när han blir nervös/rädd/orolig, han vänder sig till mig.
Inge ovanligt med det.

Jag har väl aldrig sagt att du måste göra si eller så? jag uttryckte min åsikt ang att hantera hästar helt löst och kanske en liten tankeställare till dig.

Kitten86
0

Nej, men även om du har en häst i grimma och grimskaft och den blir rädd och skenar iväg så kommer inte du med dina futtiga, kanske, 70 kg mot din hästs ca 500 kg att påverka den till att stanna utan större risk att du (och din häst) skadas. Så det spelar ingen som helst roll ifall du har den i grimma/grimskaft eller lös i det hänseendet du menar på. Dessutom om din häst skenar medans du leder och den har grimma/grimskaft så kommer den skada sig själv betydligt mer också då den kommer trampa på sitt eget grimskaft osv

Det är din åsikt men det ger inte mig en tankeställare på något vis då jag inte kan se något negativt med min hästhållning. Min häst har blivit riktigt rädd men ändå aldrig stuckit ifrån mig inte ens under en ridtur!

Ytterligare än så tänker inte jag utveckla mig i denna frågan!!

Rafflan
0

#95 vet av erfarenhet att dem faktist inte brukar skada sig så ofta när dem trampar på grimskaftet ;)

Birke
0

#91 Tack! Fick nu en bild utav mina två hästar, och en y synvinkel. Finns alltid saker att lära:)

Zommar
0

ja har haft 8st unghästar och INTE EN ENDA har någonsin nafsat,bitit,sparkat eller på annat sätt varit "dumma"

Lena90
0

Jag bestraffar inte mina hästar fysiskt. Ända anledningen jag ser det som att man "får" ta till våld är i självförsvar när situationen är sådan att ens eget liv är i fara, annars inte tycker jag.
När min unghäst nyper eller biter mig i armen tex, piper jag till högt, vänder mig mot henne och "biter" (= nyper) henne vid bringan eller vid halsen. Hon gör detta för att testa mig och inser när jag säger ifrån att det inte är okej och då slutar hon.
Jag tycker själv att markera med min kropp för en häst fungerar bäst för mig :)

Carpe diem!

L00ttz
0

om min häst inte flyttar sig åt sidan tillexemep när man ska förbi eller ska borsta den sidan och han står väldigt nära väggen så brukar jag först säga flytta, ibland flyttar han sig ibland inte när han inte gör de så trycker jag lätt på bogen och då flyttar han sig direkt. gör han nått han inte ska så kan det bli en lätt smäll där det känns men inte så hårt att det gör ont på honom. så jag tar ju inte i för kung och fosterland men så hårt så hästen känner det så den inte tror att en fluga sitter på honom :p

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

Jummie
0

Jag väljer att lyfta fram det positiva framför det negativa, jag bestraffar aldrig min häst utan berömmer i det tillfälle hon gör rätt. Klart har jag rytit till någon gång mot henne men det är mest som reaktion på situationer som kan ha varit rentav farliga för både mig och henne.

CelsiusT
0

#101 Var är gilla-knappen? =P

Huldan
0

Beror på situationen.

Om hästen inte står stilla, då säger jag bara till, alternativt backar henne. 

Skulle hon däremot trampa på mig, trycka mig mot väggen eller liknande, då nyper jag/säller till på t.ex. bogen

Rafflan
0

Alla ni som inte bestraffar, enbart använder rösten för att visa att ni menar allvar, om nu har en unghäst som hamnar i en form av trotsålder och när ni ska hämta den i hagen kommer den fram och reser sig rätt upp vid er så framhovarna dinglar ovanför era huvuden.

Hur reagerar ni nästa gång ni ska ta in hästen? för det gäller ju att det blir ett "j*vlar anama" nästa gång så hästen aldrig gör om det, men kan ju inte låta det ska fler gånger medans man "provar sig fram" till en metod.

Så hur skulle ni lösa det?

Förutsatt att hästen är snäll vid markhantering, ev ridning och träning löst.

CelsiusT
0

#104 Det beror på varför hästen reser sig. Det finns inte ett generalsvar på olika beteenden, det beror på så många olika faktorer. Men jag anser att hästen utför ett beteende av en anledning, antingen en trigger som är vettig och då får jag anpassa mig, eller så en trigger som jag anser att hästen ska klara och då får jag träna hästen på det.

Rafflan
0

#105 i detta fall tänkte jag en unghäst som trotsat, testar gränserna.

Birke
0

#106 Var hemma hos en kompis för några år sedan och dom hade en unghingst som skulle ställa sig på bakbenen och komma riktigt nära - livsfarligt. Ägarna PEP och KNÄPPTE honom på mulen och sa att Han är ju hingst, han gör så och man kan ju inte vara elak mot honom, men den jäveln var bara ouppfostrad. Jag smälde till honom hårt och sen försökte han inte igen på mig.

Sen kanske inte detta funkar påalla hästar, det är upp till ägaren att avgöra, men i den situationen såg jag ingen annan utväg.

Rafflan
0

#107 en hingst är väl lika farlig som ett sto eller valack om den slår framhovarna i huvudet på en eller landar på en? vilket dåligt argument till att låta hästen uppföra sig illa :P

CelsiusT
0

#106 Min unghäst reste sig på bakbenen en gång för ett år sedan. Hon var väldigt stressad i situationen och jag ställde ändå väldigt höga krav på henne och det gjorde att hon inte visste hur hon skulle hantera situationen så hon ställde sig på bakbenen för att komma ur situationen. Jag höll bara kvar henne, men sänkte pressen på henne. Sedan hanterade jag situationen så att jag tog bort pressen men lät hene få lite tid på sig så hon kunde komma på vad det var jag ville, när hon fattade det så släppte jag direkt ut henne i hagen igen så hon kunde slappna av.

Hon har även ställt sig på bakbenen en gång till och det var när jag red. Hon ställde sig på bakbenen och det jag gjorde då var att hoppa av och undersäka hela henne och utrustningen. Det visade sig vara en begynnande kotledsinflammation som vi fick åka till veterinären med.

Rafflan
0

#109 min polle har aldrig rest sig ;)
Dock är det skillnad på unghäst och vuxen då unghäst kanske aldrig provat innan och då aldrig fått veta att det är fel, eller kanske vill prova testa gränserna. Medans vuxna nästan alltid vet sen tidigare att det är fel att resa sig.

Men OM du hade en unghäst som plötstligt började, eller din kompis berättade att hennes unghäst börjat göra så, vad skulle vara ditt tips för att få hästen att sluta?

CelsiusT
0

#110 Inga av mina tidigare hästar jag haft har rest sig, men det har ju varait vuxna hästar. Unghästar har ju inga begräsningar, dom har ännu inte lärt sig vilka beteenden som lönar sig och vilka som inte lönar sig. Dom provar därför väldigt mkt fler olka beteenden och vi måste då vara där och se till att beteenden vi vill ha lönar sig, och beteenden vi inte vill ha inte lönar sig.

Det finns enligt mig inga beteenden hos en häst som är fel, alla beteenden är naturliga och uppstår av en orsak. Därremot finns det beteenden som vi inte önskar att se, tex en stegring. Men då får man ju fråga sig varför beteendet uppstår, uppstår det av en vettig orsak (tex som min häst som hade för hög press på sig) och då får man fundera på hur man ska lösa det utifrån det.

Man kan inte säga att ett sådant beteende bemöter man på det viset. För det beror på varför beteendet uppstår. Men min grundprincip är att om det är en vettig orsak så backar jag, är det inte en vettig orsak så tränar jag hästen att klara den triggern. Alla beteenden uppstår ju av någon form av trigger. Är det ett beteende jag inte vill ha så ser jag till att det inte lönar sig (hästen kommer inte loss, eller kommer undan situationen) men jag kan ändå själv släppa på pressen så det inte uppstår på direten igen. Jag ser stegringen bara som ett symtom och ser snarare att det är situationen som jag behöver träna/hantera.

Rafflan
0

#111 ja men med unghästar är det ju viktigt att första gången blir den sista så dem förstår att det är ett oönskat beteende. Är det som du skriver ägaren som pressat fram bettendet så är det ju ägarens egna fel. Då är det snarare ägaren som behöver träna på att veta sin hästs begränsningar och inte gå för fort fram/pressa hästen.

Men om du läser mitt exempel så är det att man bara ska hämta den i hagen, troligen är väl unghästen glad, busig, energisk och livlig och då reser sig.

CelsiusT
0

#112 Då det hände mig så skulle jag "bara" gå och lämna hästen i hagen och pressen jag ställde på hästen va att den skulle gå lugnt vid min sida, men då det fanns andra faktorer som gjorde hästen stressad så innebar det en för hög press att ställa det kravet på hästen. Jag anser inte att det finns hästar som bara får för sig, utan det finns alltid en anledning, en trigger. Jag kan fortfarande inte svara mer än jag gjort innan. Jag hade tagit reda på orsaken, troligtvis är det ju något som ägaren gör när denne ska hämta sin unghäst i hagen. Då måste man ta reda på vad, sedan får man försöka bestämma om det är en orsak som är vettig eller där vi anser att hästen inte får bete sig så och handla därefter.

Jag anser inte heller att en häst inte får protestera. Jag anser inte att en stegring är något som enbart får förekomma en gång och att jag ska svara på den på ett sådant sätt att den aldrig uppstår. Jag vill inte ha en maskin som inte får svara för sig, om jag är taskig mot hästen så nog fasiken får den svara för sig, alltså vill jag inte alltid döda hästen egen initiativ utan det beror på varför hästen gör som den gör. Har den en vettig anledning (tex jag ställer för högt krav) så vill jag ju inte ta ur hästen dess förmåga att säga sin mening.

Swars
0

Min häst är väldigt känslig för snabba rörelser så om han gör något jag inte accepterar så tar jag upp mitt pekfinger snabbt och ryter samtidigt. "Bestraffning" utan slag och det funkar bra för oss. Det är ju bara att byta sits liksom - om ni gjorde något fel; skulle ni vilja bli slagna eller räcker det med att bli tillsagd/tillrättavisad?

CelsiusT
0

#114 Ingetdera, jag blir bara konfunderad och ledsen av att bli bestraffad och vet ändå inte hur jag ska göra nästa gång eller vad som förväntades av mig. Jag skulle vilja veta hur jag skulle ha gjort istället så jag nästa gång kan göra rätt =P

elrud
0

Jag knäpper fingarna nära hästen (tex. vid ansiktet eller halsen) och håller en stark ögonkontakt (Kan även bli ett argt "NEEJ" om det behövs). Något som också går att lägga till är att sedan direkt efter knäppningen börja backa hästen för att visa vem som är ledare.  Förväntar mig självklart inte att hästen ska vända om totalt och komma ur någon sorts trans av fingerknäppningen haha, men det skapar illusionen av t.ex ett tjuvnyp eller en liten spark (som det faktiskt blir hästar emellan) och alla hästar jag har gjort detta på har direkt skärpt sig och visar det tydligt genom sänkt hals och vänliga knuffar.

Förut var det snärtar på bogen som gällde men kom sedan på denna metoden och har aldrig mer behövt "slå" ;)

Sajtvärd på Naglar.iFokus, Medarbetare på Galopp.iFokus
NY HEMSIDA http://nailedit.inc.se INSTAGRAM elvirarudback

Marika Norrman
0

Det beror helt och hållet på vad det är för en häst.. Är det en sjukt elak häst så förstår jag att man lappar till den om den bitts eller liknande.. Det gör ju ont och man blir förbannad då. Jag har haft hand om många många otroligt elaka hästar och vissa skiter totalt i om du lappar till dem, de blir bara värre.. Det bästa är nog att försöka vinna deras tillit.. Jag tror inte på att det finns "elaka" hästar som är det utan anledning.. Det finns alltid en grund till varför en häst beteer sig som den gör. Och att slå hästar i huvudet borde vara totalt förbjudet! Jag hade en häst en gång som slog upp huvudet hela tiden när man red henne,, jag dro till med pisken mellan öronen (uppifrån ryggen) en gång precis när hon gjorde det och sen gjorde hon aldrig det mer.. Hon visste ju inte att det var jag som orsakade smärtan utan bara att det gjorde ont när hon gjorde så. Jag tror inte på våld.. Men jag förstår att man blir arg ibland på vissa hästar.. För mig finns det bara tillit. Och det kan ta tid att vinna en hästs tillit. Sen går det mesta att träna bort på ett eller annat sätt. Man slår inte sin bästa vän..

Från Marika och hennes bästa vänner =)

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.

Tusen
0

Det finns, enligt mig, ett enda tillfälle man kan slå till en häst och det är när den biter mig eller sparkar mig oprovocerat. Detta är dock mycket ovanligt att det händer men om man tittat på hor stoet uppfostrar sitt föl så är dessa beteenden inte accepterade bland hästar heller. Därför anser jag att det är helt okej att tydligt säga ifrån vid dessa tuillfällen.

Annars är slag, sparkar och piskrapp helt förkastligt. Ingen häst blir bättre att hoppa om man slår den för att den vägrar eller om den inte förstår. Att hästen t.ex. stegrar sig är en protest och kan lösas på annat sätt.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.