Problem med underviktig häst?
Är det fler som har problem med att sina ridtravare eller travare inte äter som dom ska?
Har en valack på 7 år, han startar fortfarande. Han har fri tillgång på hö och får ganska generöst med krafftfoder men han äter inte upp.
Han har ända sen vi köpte honom varit tunn och han har lagt på sig mycket nu men jag undrar om det finns något tillskott eller något liknande som kan hjälpa honom att hålla hullet?
Bifogar en bild också så ni får se hur han ser ut.
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus

Analys värden på grovfodret? Vad för kraftfoder? utan grovfoderanalys går det inte att svara på dina frågor
Jag ska höra med stallägaren och höra vad han säger. Han får för tillfället ett mått krafft sport röd och en krafft musli röd morgon middag kväll, lite svårt att mata honom då han är så kräsen..
// Ellinor Rasmusson
lusrn? hade jag på min travare. b-vitamin hjälper vissa året runt. Annars i värsta fall finns soja…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Vad innebär ett mått? 1dl eller 4 liter? eller nått där emellan? kvd får hästen i kg? Man mäter alltid hästens foder i kg
Tycker inte han ser så farligt mager ut. Han är smal men inte mager, vad jag kan se från den bild du lagt upp.
#4, ett kilo, så han får sammanlagt tre kilo musli och tre kilo pellets om dagen.
#5, tack, han ser bättre ut nu än vad han har gjort men jag vill gärna att han ska stanna lite rundare :)
// Ellinor Rasmusson
Min kompis har samma problem med sin travare. Hon har lusern nu, men det går la sisådär med det. Men hon ska prova natur müsli för seniorer och magra hästar. Det ska tydligen vara bra!
Vanlig matolja funkade för mig!
Öka på hö istället för krafft, etc, ge olja+vitaminer så borde det fungera :)
Har haft samma problem. Fullvärdigt hö i riklig mängd, höll på med kraftfoder av olika sorter - lucern, pellets, betfor för att han skulle äta mer etc. Det som fiunkade ch funkar fortfarande är vanlig kornkross.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Han har fri tillgång på hö, men han är inte så matglad :) ska prova olja på honom och se om det ger någon effekt, han är ju vääldigt kräsen :(
// Ellinor Rasmusson

Min som har lätt för att "magra ur" lite på vintern får lusern pellets (uppblött givetvis) året runt och under vinterhalvåret även olja. Rapsolja.
Har samma problem med min, han får 4kg havrefri müsli om dagen, obegränsat med hö under dagen, ett hönät på ca 10-15kg på natten, Ger man mer äter han inte upp, ger även matolja & betfor!

Vetekli funkar på många.
Skynda långsamt så går det fortare.
Min häst såg ut sådär när han kom från travet, men jag ick till svart att dom ville ha dom smala för att de skulle vara lättare för dom att springa fort eller nått.. men jag har gett min 3 liter korn om dagen, han blev jätte fin på det. prova korn, kanon för min häst! :)
krossad korn*
Han startar fortfarande men jag vill inte att han ska vara sååå smal, när han startar ofta tappar dom ju lättare i hull också och då vill man gärna ha dom förberädda :)
// Ellinor Rasmusson