ägarpapper?
köpte en häst för 1år sen och fick med pass men hon står fortfarande regad på sin uppfödare även fast hon haft 3ägare som jag vet om efter det.
hur får man tag i nya papper?
vad kostar det?
jag har uppfödarens nummer så ska ringa honom men vill gärna veta lite mera innan hur det fungerar:)
och vill ju självklart stå som ägare på min häst;)
måste dom andra 3personerna som ägt henne oxå kontaktas? jag jag har bara namnet till henne jag köpte hästen av, inte till dom andra.
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
På höger sida ligger en länk till blanketten om ägarbyte, bara att skriva ut :)
https://www.travsport.se/artikel/?cid=1.324
Du behöver bara prata med personen som står som ägare just nu, men om det är uppfödaren så kanske han vill ha kvitto på att du har köpt hästen och inte bara snott den av den tidigare ägaren. Det är iaf den registrerade ägaren som ska fylla i pappret.
det kostar 525 kr. Helt klart värt det tycker jag :D
vad skriver jag i överlåtelsedatum? det datumet jag köpte hästen eller? har ett kontrakt skrivet om att jag köpt henne
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Ja det kan du göra :)
Jag har det pappret hemma påskrivet och klart, men har varit för "snål" för att skicka inte det haha ^^, .. får göra de nån dag. men ägaren som hade honom innan äger mitt stall som han står i, så skulle det bli för gammalt får vi väl skriva ett nytt.. annars har jag ju köpekontraktet som gäller som ägarbevis..
Fördelen med att vara registrerad som ägare hos ST är att då gör det inget om man tappar bort köpekontraktet. För händer det så är det ägaren som står registrerad som ägare som egentligen äger hästen. Kan vara idé att gra ägarändringen faktiskt.
Fast lika slarvigt av den som sålt hästen att inte skicka in pappret… För den som har hästen kan åka till en atg klinik och så skicks räkningen till registrerad ägare… Inte lika roligt kanske.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus