Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett04-foder
Läst 1932 ggr
nene70
2012-04-21 08:38
0

Foder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla.

Nu har jag satt i gång mitt varmblod från lätt ridning till lite hårdare och oftare.

Men tycker han faller ur lite.

Va ska man ge dom för o hjälpa till vid muskelbyggnad ??

Han får ca 4dl Lusern,4dl Kraft grund,4 dl betfor och morötter i daxläget.

Några tips råd.

Havre vill jag inte ge .Glad

Tusen
2012-04-21 08:58
1

Proteinrikt hö är det bästa. Annars öka på lucernen. Skrattande

nene70
2012-04-21 09:02
0

Ja Höt är nog inte så Proteinrikt just nu,men då ska jag prova öka Lusern Skrattande

CelsiusT
2012-04-21 18:34
0

4dl lucern låter pyttelite, gör det ens någon skillnad? Jag ger nog 1-2L lucern för att se skillnad.

Går det att öka på hö-givan så är ju det jättebra att börja med. Men som sagt, mer lucern skadar ju inte heller. Ev tillsätta några matskedar olja i maten (vanlig mat eller rapsolja).

Medarbetare på westernridning.ifokus

cmoco
2012-04-21 20:17
0

Jag använder soja till mina hästar som jag vill behålla vikten eller dom som behöver bygga mer muskler.

JohannaReno
2012-04-21 22:30
1

det är ju väldigt mkt energi i olja, om man redan har en energisk häst kan det vara till nackdel.

Jag ger min häst marstall müsli havrefri. innan detta gav jag ca 2 Liter korn, en halv liter lusern  och 13 kg hö per dag. de stod han sig jätte fint på och vi har byggt mycket nya fina muskler och han har breddat sig fint! (han är väldigt energisk, därför kan han äta så mkt utan att bli tjock)

Müslin började jag med nyligen men det har funkat hur bra som helst!

Rolf göran bengtsson använder detta till sina hästar, och man behöver inte ge något annat som mineraler eller vitaminer, då det är berikat med detta. gå gärna in på http://www.marstall.se

SannaW
2012-04-22 18:03
0

Min häst är också svår att hålla hullet vissa perioder på året, främst vid pälssättning och fällning.

Men det viktigaste är naturligtvis ett bra hö det är a och o.

Min häst får ca 14 kg ensilage per dag.

Dessutom får han ca 1 kg havre (fast han är pigg blir han inte piggare av havre), betfor, mineraler och morötter. Inte så mycket fabrikat så att säga ;)

Men jag tror det är höt du ska se över!