Hjälptyglar eller inte??
Har en Undran Många tycker man ska ha hjälptyglar på sin ridtravare i inlärningstadiet när man ska jobba med dom o gå i form?? Va tycker ni andra med ridtravare. Hur även hört att det ska va lättare i inlärning av Galoppen med Halsförlängare??/Irene
Jag tror att det är bättre i längden att lära dem gå i form utan hjälptyglar för då kommer den mer villigt och bekvämt. Men att hjälpa till lite lätt är det inget fel på så länge du inte gör det varja pass. Däremot skulle jag själv aldrig använda en halsförlängare, den kan aldrig ge hästen eftergift och belöning, använd hellre gramantyglar eller något liknande som du kan släppa efter lätt.
När det gäller galoppen behöver de ha möjligheten att sträcka ut sig lite mer, de är aldrig tillräckligt starka i början för att kunna gå så som en halsförlängare kräver. Du kan inte kräva att hästen ska kunna gå i kort galopp med en gång, det tar tid att bygga upp dom musklerna.
Jag ska testa chambon idag. (vet att den eg. är för longering)
Fast det är inte för hästens skull så mycket som för att jag ska ha lite mindre att tänka på.. han är för tusan överrörlig i hela kroppen.. så vi ska testa om en chambon kan få honom lite tabilare framtill, så kan jag fokusera främst på min balans och på hans bakdel.(och mittendel, och sidor, och fötter, och bogar, och..) Han blir ostadig när han skjuter ut underhalsen och studsar med huvudet.. och jag får honom inte stadig eftersom han då får mig ur balans. (han går inte emot tygeln men jag kam ju inte sitta och dra in nosen och rida honom helt hopkrullad..)
Chambonen är väl typ den enda hjälptygeln som uppmuntrar hästen att söka fram-ner, istället för bak-ner… Halsförlkängare hade inte funkat på Crow, han krullar ihop sig för lätt och kommer bara knäcka av med högt huvud om jag testar halsförlängare (eller graman för den delen, vilken jag inte alls gillar) om den är lös nog kommer den inte ha effekt.
Är egentligen emot hjälptyglar, men en chambon för att jag ska ha lättare att bli duktig och sen kunna rida honom bättre, det kan jag köpa. Bara synd att jag inte är skicklig nog att ha koll på allt utan.. :( Pinsamt!
Menmen.. testar med instruktören iaf, så kan hon se om han gör något konstigt som jag missat annars.. tappar ryggen, breddar bakbenen eller nåt. Som visar att chambonen inte alls funkar ändå. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag har aldrig gjort en stor grej av att gå ner på tygeln, utan jag började flytta min häst i sidled/skänkelviktningar och arbeta honom med kroppen istället, och då började han söka sig ner på tygeln självmant och nu räcker det att jag kortar tyglarna så söker han sig neråt.
Jag har tömkört mycket också, känns som det är lättare för honom när han inte har en ryttare på ryggen, vilket har gett gott resultat.
men alla hästar är olika..
i galoppen tror jag det blir svårare med halsförlängare, då dom har svårt att hålla ihop sig i början… jag har övat på kort galopp/arbetsgalopp i volter vilket han tycker är lättare, nu i början..
Tack för tipsen=)