Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett07-hoppning
Läst 2585 ggr
SannaW
2

Barbacka hoppning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste bara få visa min galna hästskötare Hanna.

Idag bestämde hon sig att hoppa barbacka på Flechen, med bara grimma och grimskaft. Fast det gick ju det med och 110 tog dom sig över utan större problem :)

SannaW
1

Här är förra året när dom hoppar 110 fast med träns :)

Tusen
0

Det är väl inte tränset som hoppar i alla fall?!Flört Med en lydig häst (som denna verkar vara) så spelar det väl ingen roll vad den har på huvudet.

Bra att kunna hoppa såpass högt barbacka i alla fall.

SannaW
0

#2 haha iofs men Flechen kan bli fruktansvärt het när det gäller hoppning, främst på tävling men även hemma. Men han skötte sig överraskande bra faktiskt :)

CelsiusT
0

Ibland är det bättre att köra i bara grimma, det blir liksom en helt ny situation för hästen också. Riktigt bra att kunna hoppa så högt =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

SannaW
0

Ja han kanske bölev chockad haha, vi rider på hackamore rätt ofta när han bara ska jogga men han blir rätt stark på det om man hoppar ;)

JohannaReno
1

Han har sån fin frambens teknik på dina bilder. vet du om han lyfter under sig bakbenen eller skjuter dom bakåt??=) *Nyfiken* , tränaren till löshppningen för halvblods 2 åringarna i stallet, jämförde travare och halvblod, han sa att travaren är väldigt possitiv och arbetsvillig men får problem i 120cm och uppåt för att dom lyfter under sig bakbenen och därmed börjar riva vid den höjden. Men min häst skjuter sina bakben bakåt och uppåt precis som man ska .. kul om det inte alltid är så som han sa:)

SannaW
1

# 6 Tack :)

Ja han har fantastiskt fina framben. Men jag skulle säga efter att ha kollat massa bilder och filmer att han mer drar upp bakbenen under sig. Jag tävlar bara upp till 110 på honom men han var iprincip startklar i 120 för några år sen (men jag var för feg haha). Nu river han väldigt sällan men gör han det så är det nog ingen större skillnad mellan fram och bakben.

Jag lägger in några bilder så får du se :)

Vad kul med din häst, hoppar du mkt? :)

Bilden är 5 år gammal från hans andra tävling i livet, 90 cm

SannaW
1

Här i 1 meter för 2 år sen

SannaW
2

Och så hans fina framben:) Förra året 1 m

JohannaReno
0

jag började utbilda min häst i augusti förra året, har försökt få han fin på marken innan jag börjat hoppa för mycket, men nu har vi hoppat en bana på 90 cm, och imorgon ska vi träningstävla 70cm, ska bli kul! :) om jag får min sambo att filma imorgon så kan ja lägga upp en film! "arbetsgaloppen" sitter inte riktigt än, så det blir lite trav/galopp, förut hoppade jag bara i trav, men tränaren säger att jag ska uppmuntra han att komma i galopp. fårse hur de går imorrn:)

SannaW
0

Aha, en bra grundridning är A och O för att hästen ska bli fin i hoppningen med:) Flechen har alltid kunnat hoppa högt men det är mkt roligare att tävla och träna nu när han är så väldriden och går att kontroller!

Ja vad kul att se film, jag har tävlat och tränat mycket både med F och tidigare hästar men det är så sällan man ser andra travare så vore jättekul att se en film:)

Här är en film på F för 2 år sen i 1 meter, inte hans bästa runda men han nollar iaf :)

http://www.youtube.com/watch?v=VDa9NWD0L_Q&feature=BFa&list=UUvm085hPKOujE8lMH_UbIkg&lf=plcp

ryttarensofia
0

Haha duktiga Flechen! Jag läser Hanna och Rebeckas blogg, så han följer man ;) Verkar vara en riktigt fin häst!

Kraam från Ryttarensofia!

SannaW
0

# Ja han är alldels utmärkt för både mig och Hanna:)

JohannaReno
2

Va fin han var!!:) nä det är inte ofta man ser travare på tävling, men det finns en i mitt område som är ute och hoppar lokal 120cn, som kompisarna berättat om. Dom såg inte att de va en travare förren dom såg stämpeln :)

SannaW
1

Tack!

Jag tror det finns massa fina travare det är bara att man inte ser dom om de inte tävlar eller är med på träningar. Men jag ska till Riks i maj så då kommer jag få se massa fina travare :)

JohannaReno
0

jaså ska du? Jag vill också dit, men jobbar.. bor ju bara några mil från skara! på tal om det! Det står överallt om nån tävling som heter Trab, vet du vad det är?

SannaW
0

Här kan du läsa lite om det http://ridsport.ifokus.se/discussions/4d715e4bb9cb46221d06dae7-regler-for-trab. Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är :)

Vad synd att du inte kan, tror det kommer vara jättekul. Ska bara rida hoppningen 1 m, vill inte han ska behöva åka fram och tilbaka 2 dagar för att gå dressyren med, han gillar inte att sova borta heller :).