Galopphjälp!
Jag har ett "problem" (ja, problem kanske man inte ska kalla det för) som jag skulle vilja ha hjälp med!
Det är nämligen så att min häst gärna sträcker ut sig i galoppen och på ett sätt springer iväg. Svårt att förklara i skrift dock. Jag antar att detta är för han inte har så väldigt mycket muskler för galoppen ännu så nu undrar jag om ni vet några bra övningar för att bygga upp musklerna så att han orkar "bära sig" genom hela varv och inte bara en långsida för att sedan bryta av? Hoppas ni förstår! :)
Lägger upp en bild så ni kanske förstår hur det ser ut med galoppen (väldigt spänd eller vad man ska säga…)!
jag har precis samma problem med min och behöver väl också en del tips. Men jag har jobbat mycket med övergångar hittils. mest skritt-galopp, fast det är inte så mycket för att träna upp honom som för att jag rider mycket barbacka och han har sån skumpig trav :p
Hm… Tror du att det kanske funkar om man använder sig av galoppbommar? Så hästarna använder ryggen mer? Eller? :o
Ja det tror jag :) och att inte galoppera längre än vad hästen orkar bära sig. fortsätter men längre motverkar man det bara tror jag, genom att hästen tröttar ut sig. vill man träna musklerna under ett pass behöver de ju vila emellan för att undvika mjölksyra :)
Sant!
Min totto orkar bära sig på stora volter på typ fält och stora ridbanor men inte på små volter/ridbanor :(
mm samma sak med min. jag tror att det beror en hel del på balansen också, han är inte stark nog att bära sig och hålla balansen samtidigt. Det är ju väldigt många muskelgrupper som ska byggas upp innan man egentligen kan börja träna det som är lite roligare tyvärr. Så det är bara att börja i ena änden och kanske hålla sig till de större volterna i början :)
Vi får försöka träna upp hästarna nu när det börjar torka upp och bli fint ute i skogen och på alla fält! :)
ja det börjar ju bli riktigt bra ute :) jag håller på och sätter igång min efter en längre vila med bara skritt efter en skada, så han har tappat de ryggmuskler vi hade fått ihop innan. Han trampade på en spik i höstas som gick upp och skadade en sena i foten. Nu är han helt frisk men vi har lite jobb att ta igen!
Uscha, det där lät inte bra med skadan! :( Själv sätter jag just nu igång min totto efter en längre vila sen januari. Har bara skrittat ut sporadiskt så just nu är det mycket skritt och trav för att bygga upp allt igen! :)
jag tycker egentligen att det är de längre skritturerna som är goast :) och de ger mer än man tror!
Ingen skada för er hoppas jag?
Har din gått på bana något? Hur gammal är han/hon? :) kul att kunna jämföra lite då vi ändå verkar vara på samma ställe..
min prins är 14 år nu, gick på travet ganska aktivt under 3 år och har sedan dess gått som skogsmulle innan jag köpte honom förra sommaren :)
Ja, och en galopp på fältet är himmelriket! :)
Nejnej, ingen skada skedd! Men han började bli irriterad när jag red och det kom inget nyttigt från våra ridpass så motionen blev bristande och jag valde att ta en paus så både jag och Arne fick vila från att sköva runt i paddocken. Men en skritttur på helgen blev det allt :)
Han har gått på bana i tre år (tills han fyllde sex) då han "gick in i väggen". Trivdes inte som travhäst och blev bara stressad. Så han fick bli skogsmulle som fick vinna över ryttaren i skogen och han bestämde när dom skulle hem osv. Så jag fick honom när han var nio (han fyller 13 i april! :)) och han var såååå envis i ridningen och ja, outbildad! Men jag såg charmen i honom och han var okomplicerad i hanteringen (vilket var viktigt eftersom mina föräldrar inte har mycket hästvana) och ja, det blev vi två helt enkelt! :) Dock var han min foderhäst i några månader tills ägaren pratade med mina föräldrar och dom beslutade att jag skulle få ta över ägarskapet på Arne! (Lyckligaste dagen i mitt liv!!)
Jag la nyss upp lite bilder på vår utveckling under bild-kategorin här som du kan kolla på om du vill så ser du lite! :) Har du några bilder på din polle?
jaha okje :) det låter som en väldigt vettig grej att göra. Jag är inne i en dipp själv vilket är ganska sjukt med tanke på hur länge vi höll på efter skadan utan att ha riktig möjlighet att träna. Borde väl egentligen ha kommit igång nu men jag har haft problem att hitta en sadel till honom och så ramlade jag av ganska illa nyligen så det har blivit några steg bakåt…
Haha är det en åsna du har? :p En riktig utmaning då att få det till att funka? Jag såg bilderna, jisses vilken skillnad :)
Jag köpte prinsen förra sommaren och sen skadades han efter ca 4-5 månader när vi precis börjat komma igång med träningen, innan hade vi mest lallat runt i skogen och lärt känna varandra :) ..så vi har inte kommit speciellt långt med något.
När jag provred honom var han jobbig som ..ja jag vet inte vad.. han var supersnäll att hantera men så fort jag hoppat upp var det som om man vred om en switch, han kunde inte stå still, han stack med mig, haha och fort gick det, men han var så otroligt snäll så jag föll för honom. det kändes helt rätt. nu har jag bytt ut deras tjocka bett mot ett hackamore så han sticker inte längre iaf :)
såhär såg han ut när jag hämtade honom- inga muskler förutom "travmusklerna" på rumpan. Jag har inga nya bilder tyvärr, men han har fått mer muskler på halsen och vid manken/ryggen :)
Galopp bommar lät bra,vet ni vad avståndet i mellan ska va ca ??
#13: Det varierar på hur stort steg hästen har, men lägg upp ett avstånd som du tror funkar och sen är det bara att länga/korta beroende på :) #12: Haha din provridning låter som en kopia av min! Arne var superpigg och ja, ridmässigt så var jag väl en knäppgök som tog mig an den utmaningen som första häst! :p Men jag tror på att allt har sin tid, man kanske inte hittar varandra på en gång (så var det för mig iaf) men nu dom senaste två åren har vi växt och utvecklats tillsammans! Nu har jag lärt mig honom så jag vet vad han tycker är jobbigt, svårt, roligt, läskigt, etc :) Funkade din också på hackamore? Jag bytte till hack igår! Fick låna min kompis hack för att testa hur det var. Idag gick hästen som en klocka, i galoppen också! Ett sånt "schwung" i galoppen så jag blev superlycklig! :') Motivationen växer med framstegen känns det som! Hoppas att du kommer ur din svacka så snart som möjligt :) Och med sadlar kan jag tipsa om Wintec, funkar till min som har rak men snäppet till svängd rygg! Sköna att rida i är dom också :D
Superfin polle förresten! :D
haha ja men det är ju dom hästarna som är roligast! Vad är det för roligt med en häst utan egen vilja?
ja han älskar hacket! eller bettlöst över huvudtaget rättare sagt :) mycket mjukare och inte alls lika tung i handen. Jag har ett stångbett som jag rider med ute när jag vill ha ett lugnare tempo (för att kunna ställa det kravet måste jag ha ett ganska skarpt bett) men annars använder jag nästan aldrig bett. Va gött att din funkade på hack :D det är ju inte alla som gör det tyvärr. jag tycker helt klart att min iaf blir mycket friare i sättet. De andra i stallet har tittat lite snett på mig, men det är säkert bara avundsjuka :p
jag har testat wintec men är inte helt nöjd med hur de ligger. Men härom dagen fick jag reda på att man kan värma om den jag har nu så det blir nog det jag gör =)
Sant! Man vill ju ha en utmaning och kunna utvecklas med hästen :) Ja, jag tror som du. För när jag rider med hacket blir inte bettet ett störningsmoment så han får chans att fokusera på galoppen :D

Swars - Bygga muskler kan man göra på väldigt mycket olika sätt!
Travbommar, galoppbommar, studs, klättra, rygga, rygga i svag uppförsbake, galoppfattningar (gärna från halt) mm.
Tror nog att det är bäst att du bygger upp din häst på stora volter eller på rakt spår innan du ber den bära sig inne i paddocken.
ja men precis! Det måste ju finnas något -och framför allt någon- att jobba och ha roligt med! Fast när jag var ute en sväng idag hade jag inte tackat nej till en häst med mindre vilja.. att studsa runt som en galning är tydligen fruktansvärt roligt och att jag då sitter barbacka spelar ingen roll..
Jag har börjat longera över cavaletti nu det sista (bra för ryggen, precis som hon skriver ovan) och han går riktigt bra! Innan har han vart livrädd för bommar så att han nu kan trava lugnt över utan att jag går precis jämte/framför är riktigt härligt :D
Wornout - Tack för tipset! Kallander - Haha, min häst var busig igår! Skrittade av på långa tyglar och satt i mina egna tankar och plötsligt hoppar han upp i luften och skenar iväg… Hästar ibland alltså ;) Jag försöker rida mycket galoppfattningar på volt nu och det börjar ge resultat! Longerar honom också i galopp på volt så han bygger muskler på det sättet :) På lördag tänker jag hoppa för första gången sen i höstas, ska bli intressant haha!
haha jo tack! dom kan få såna ideér ibland så jag vet inte vad jag ska tro! skönt att det brukar sluta bra ändå :)
Va gött! det är ju så otroligt mycket roligare när man ser resultat av allt jobb :) Han han lätt för galoppen i båda varven? JAg själv är jätteklen i höger varv så den gör han bättre utan mig på ryggen :p dags för mig att börja träna med tror jag.
ååh jag vill med hoppa!! :D Är ni duktiga? Jag har inte hoppat min än, måste få lite bättre kontroll på honom först :p
Han har noll galoppmuskler i höger så han skenar mest i det varvet, haha. Vänster funkar dock mycket bättre :) Nja, duktiga och duktiga…. Jag är hopprädd så vi hoppar väl 50 cm vanligtvis men rekordet är 80 cm! :D
hehe ja den känner jag igen.. bara att kämpa! :D Jag har märkt att longering funkar bra faktiskt! kanske ska lägga till lite galoppbommar med så blir det ännu jobbigare!
Men det är ju grymt att du hoppar ändå! :D Det blir säkert högre ju säkrare ni blir :) Man ska ju alltid utmana sig själv lite.
Ja, jag känmer at man ska hoppa lägre och få in tekniken innan man höjer hindret :) Tränade faktiskt med galoppbommar idag! La ut två stycken och galopperade dom som studs! Gjorde så att jag fattade galopp tre galoppsprång innan - galopperade bommarna - saktade av till skritt i ett halvt varv och sen galopp igen! Tränade också lite högergalopp när han var lösgjord och fin. Snacka om svettig häst ;)
åh det låter roligt! En riktigt grym övning du gjorde där ju! :) Jag vill med börja jobba med sånt. Men det får vänta lite till, måste ha en sadel först. xD Har inte haft ngn på typ 2 månader, det är ju skitsvårt att hitta en som passar. Jag var ute och travade idag och pigg som han var så blev det svettigt där med. Men han är rolig när han är så pigg för då lägger han så mycket mer energi i steget och man kan verkligen forma och jobba ordentligt för en gångs skull.
Ja, tyckte jag kom igenom honom riktigt bra i den övningen men det var svårt för honom att vänta till min galoppskänkel istället för att springa in i galoppen haha! Han är vääääääldigt stark om man säger så men jag försöker öva på att rida med sitsen så jag kan ha ett så milt bett som möjligt istället för att betsla upp :)
Åh, fortfarande inte hittat någon sadel? :( För mig funkade en Globus Loke och Wintec, men wintec vann eftersom dom är mer lättskötta och betydligt billigare :) (Jag är allt ifrån en märkesnörd så det som funkar tar vi istället för att gå upp i prisklasser, haha. Ullared är palatset ;))
haha! det är ju roligt att springa :p den övningen ska jag med testa sen! Men va snygg han är!! och va härligt det såg ut..! Zeb har bara hoppat typ 70 löst, sen stannar han..
ska jag ha bett måste jag nästan ha stång, annars biter han sig bara fast och gör som han vill. Fast bettet blir ju inte skarpare än handen som håller så han trivs med det. Men det är klart, jag är ganska omotiverad i paddocken så där är han inte lika stark, han blir ju lika lat som jag :p
nope, ingen sadel än.. provade ett gäng idag igen men alla ligger så konstigt. Dessa såg ut att ligga bra förutom att de hamnar för långt fram, över skulderbladen. Har testat wintec också men de är för raka för prinsen.. så nu har jag en tömkörningsgjord och en renfäll när jag rider. Vill inte sitta rätt på ryggen eftersom jag ju inte har något annat att variera med. Det känns bättre att ha något som dämpar skumpet när han travar.
<3 ullared!
Jo, förstår hur du tänker. Men jag vet att jag har en tendens för att låsa mig i handen så jag försöker öva bort det där och samtidigt rida på vanligt tvådelat :) Haha, vilken lyx du har! När min häst märker att jag är trött så testar han ännu mer och blir superpigg haha :(
Vad irriterande när man aldrig hittar någon sadel :( Kanske en dum fråga, men har du haft ute en sadelprovare? Jag hade det och hon gav bra förslag på sadlar som skulle kunna fungera till min polle!
Ohja, Ullared är BÄST! Alla mina hästsaker är där förutom några enstaka saker från Hööks!
ja det är ju bra att få bort :) jag blir nog ganska stark/låst i handen ibland jag med…
Lyx?? Ska vi byta? jag har skitsvårt för att hitta motivation i paddocken så tillslut står vi bara i mitten medans jag funderar på vad jag vill göra.. haha! blir aldrig längre än 20-30 min.
Ska jag vara ärlig så han jag inte börjat leta aktivt förrän de sista veckorna. Jag har pratat med ett par sadelprovare men de är ju så dyra.. Jag hade tänkt åka till en provning nere vid kungsbacka men då körde ju allt annat ihop sig och de har bara var tredje vecka. Men det löser sig nog snart!
hej jag tipsar att du först lär hästen att gallopera i longering så han går i rätt form sedan kan jag säga att det går bättre
Ja det går mycket bättre :) ska försöka fixa någon inspänning också.
Byter gärna än min tjurhäst i paddocken haha!
Gjorde förresten en ny övning i lördags! Tre galoppstuds på rad - fortsätta i galopp - halt - bommar :) Och nu på lovet tänker jag hoppa bana! :D
Jag gillar faktiskt inte inspänningar i longering eller ridning. Martingal är okej men den inverkar ju bara om hästen slänger upp huvudet snabbt eller blir lite extra stark. Men annars tycker jag verkligen inte om inspänningstyglar, gramaner, gummisnoddar, thiedemanstygel, etc. Hästen ska ju orka bära sig själv så att han/hon söker sig ner på tygeln istället för att bli tvingad att bli det. Graman är väl okej eftersom man kan släppa. Men näe, hjälptyglar i allmänhet är inte i mitt tycke :p
oh va du jobbar! Nu verkar det som att jag har hittat en sadel som passar så nu ska jag med komma igång!
Jag har inte heller vart mycket för inspänningar, men det beror ju på hur man använder dom. Man måste ju inte spänna åt hårt, det räcker om det är en liten puff neråt. När jag longerat min springer han bara med huvudet i vädret och bryr sig inte mycket om att arbeta. För varför ska han? Har man då en snodd el liknande löst så blir det bekvämare att iaf sänka huvudet. En graman (som jag tycker är den bästa, om man nu ska ha något) behöver du ju inte använda bara för att du har den där. Den kan användas som en liten förstärkning för att hjälpa hästen förstå vad du är ute efter.. Men om man märker att hästen inte orkar, eller att den inte behövs, så kan man ju släppa efter bara. Det blir ju inte värre än vad du gör det till :)
Vad kul, vad är det för sadel? :) Håller med! Gillar inte "fasta" hjälotyglar dock. Graman kan man ju släppa efter på medan en thiedemantygel är fast. Men det hemskaste jag sett var när en ryttare satte på ett skarpt hissbett + gummitjosan enbart för att longera i paddocken. Sånt är, enligt mig, a big no-no :(
Det blev en appaloosa dressyr. Blir väl att jag letar upp en hoppsadel senare med. Äntligen!! :D
nä usch!! vilka grejer hästarna får stå ut med egentligen. jag brukar bara longera i grimma men han hade nog kunnat ha större nytta av det med någon form av hjälp.. Det gäller ju bara att hitta balansen därimellan. När det slutar vara en hjälp och blir ett krav eller obehag.
Jag longerar också i grimma eller löslongerar. Tycker att man som ryttare ska jobba med sin egna ridning och kommunikation med hästen istället för att bettsla upp eller ta dit massa hjälptyglar. Man ska ju inte behöva rida enbart med händerna :)
Ja, jag håller med dig. Men jag är nog inte lika extremt anti som jag var för ett par år sedan. En hjälptygel ska ju vara just en Hjälptygel och inget annat :)
Nu ska jag ut i solen och motionera galningen lite :D Jag tror att jag ska hoppa över paddocken ett tag till och träna på saker ute där han är mer taggad. Men vi tog ett litet skutt häromdagen! Inte högt, typ 30 cm, men han verkade tycka det var kul att få göra det igen för sen galopperade han runt ett par varv och bara frustade. Även i höger varv som han tidigare bara har skenat runt i okontrollerat. All denna skritt och vila under vintern har gjort under för honom :)
Åh vad härligt!! :) Äh, höjden spelar verkligen ingen roll! Sålänge det är roligt och positivt så kan man hoppa över liggandes bommar :) Jag har gått på lov nu från skolan så jag invigde det med en uteritt i solskenet! Underbart!
Ja det var verkligen underbart! :D Han kändes så nöjd!
Har ni fina ridvägar där du bor? Där jag hade hästen innan finns det helt underbara skogsvägar, men där vi står nu har vi en väg åt höger och en åt vänster. De är jättefina men man blir lätt uttråkad. Men man får ju väga in allt annat också- jag trivs mycket bättre i detta stallet och allt fungerar. Det är ordning på saker och inget skitsnack..
Nja, vi har några stycken men alla trafikerade med bilar så man kan inte rida så snabbt där:(
usch va tråkigt :( Är det grus iaf? trist om det bara är asfalterade vägar..
Jodå, grus är det! Men för att komma till ridvägarna måste man korsa en 90-väg… Inte kul eller säkert! Men man tager vad man haver, sålänge hästen trivs i stallet så är jag nöjd :)
haha oj! nä det låter inte som någon höjdare… Här (göteborg) har dom anlagt en massa ridvägar runt hela hisingen så vi kan komma rätt långt :D
#47 varför länkade du till denna diskussionen?