Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 932 ggr
pettssonm
0

varmblodssto 22år gamal

Hej, jag tänkte bara kolla lite och få mer information från er. Mitt varmblodssto blir 22år den 25:e maj, hon har fått 1 föl när hon var 8år. Men den fölningen var lite problem, ägaren trodde att det var hopplöst men det löste sig .

Jag undrar nu, om man betäcker henne i vår, klarar hon av fölningen utan problem eller blir fölningen så svår som när hon var 8år, och i värsta fall dör?

Hon är pigg, mår bra , är fullt frisk och rids 3-4ggr/vecka.

Jag vill inte betäcka henne om fölningen blir så svår som när hon var 8år, vill inte att hon ska dö då hon är minlilla älskling..

polgara
2

Man kan aldrig säga i förväg hur en fölning ska gå, tyvärr.

Men har hon haft en besvärlig fölning när hon var så pass ung som 8 år så skulle jag inte våga betäcka om, tänk på att hon är 23 när fölet ska komma. Det finns så mkt fina fölungar till salu så om du känner att du nödvändigtvis vill ha ett föl så köp ett istället. Tror inte du vill riskera att nått händer ditt sto.

Tusen
0

Min erfarenhet är en hel annan. Om hon tar sig kommer hon klara av fölningen.

tindra21
0

Jaa tror att hon hade klarat fölningen och dessutom brukar tanterna blomma upp. I alf gjorde min Rosa de 20 år gammal o fölningen gick super.

kruger
0

#0 hade inte chansat då hon var så ung sist och det var komlicerat då ,som polgara säger det finns fina föl där ute eller kanske du kan köpa ett sto som fölat förr utan komlikationer .

Men valet är ditt ,följ vad hjärtat o hjärnan säger så blir det säkert rätt .

polgara
0

#2 Tycker det var ett mkt dåligt argument till o betäcka, varje år dör ett flertal ston i komplicerade fölningar o har man ett sto som tidagare haft en svår förlossning så tänker man sig noga för innan man utsätter sitt sto för onödigt lidande.

pettssonm
0

jag har köpt ett litet haflinger sto nu , hon är 1.5 år och jätte söt :)

Ska inte betäcka varken varmblodet eller denna lilla tjej på 1.5 år, jag köper helre ett föl än att ta några chanser.

kruger
0

#6  Grattis till den nya familjemedlemen.

Tycker att du gjorde helt rätt o avstår o betäcka ditt varmblodssto, satsa hellre på den nya tjejen när tiden är inne ,njut av ditt gamla sto den tid som är kvar.

Lycka till!!