Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 7228 ggr
pettssonm
0

Tillstånd för 2 uteboxar

Hej. Jag har kikat runt på nätet och även jordbrukets hemsida. Alla säger att man enbart behöver förprövning OM det är fler än 5 hästar när bygget är klart.

Jordbrukets hemsida säger att man inte behöver förprövning alls om man har mindre än 5 hästar.

Jag har pratat med markägaren, och för han var det inga problem alls att bygga uteboxar på hans mark, han har själv haft får där innan så hagen är redan klar. (Han är plats chef över kyrkan om jag inte minns fel).

Min fråga är nu, behöver jag förpröva ändå om jag ska bygga 2 uteboxar i godkända mått?

Behöver så många bra svar som möjligt senast fredag då jag hade tänkt bygga nu på lördag,!

Zahara
2

nej det behöver du inte!

Är det utanför stadsplanerat kan du bygga upp till 30m2 utan lov annars 15m2, har du upp till 2 hästar är där inget krav på gödselplatta och de två uteboxarna kan du sätta upp utan problem som 2 självstående om det nu e stadsplanerat, enda kravet du har är 100m till närmsta boningshus om du bygger permanent med bygglov men det behöver du ju inte :) byggde stall i sommras så känner mig som en expert :)

fler än 4 hästar måste du ha prövning och godkännande om det är permanena hästar dvs från häst nr 5.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

pettssonm
0

detta är ute på landet så det är ok då? :)

det närmaste huset till uteboxarna och hagen är knappt 100m .. :p

finns många som bor nära där. Tänkte bara bygga 2 uteboxar :)

pettssonm
0

dock så får jag nog ordna någon stans att ha gödselstacken ._. vet inte var eller om man får göra ett litet ställe som man tömmer med jämna mellanrum, var kan man tömma den isf? Eller tar bönderna emot det? :o

Zahara
0

ut på landet kan med vara stadsplanerat! Det kan du bara ringa kommunen och höra med dem snabbt! Gödslen har jag själv på marken "bakom" stallet, mn miljögubbe i vår kommun undrade vad jag skulle med platta tll bara två häsar för det hade inte hon :)

Vi lägger den i en hägnad hörna av sommarhagen till våren så får den ligga i kompost ett år sen gödslar vi med den när vi sår om. Alternativt hör med bönderna om de vill ha den!

Hör med de som bor där om det är okej att du bygger innan så du slipper riva dem men du kan bygga även om de säger nej men kan vara bra med glada grannar!

pettssonm
0

grannarna tillåter och allt :) Det jag undrar är, hur får man det stadigt för 2 varmblod? Jag vill helst inte ha cement i ett hål och slå ner en stolpe där, visst det blir skit stabilt då, men fick inte göra det för han som äger marken.. Min tanke var om jag slåt ner stolpar, sen spikar/skruvar fast 1planka på var sin höger och vänster om stolpen sen skruvar fast skivorna, blir det stabilt då?

En granne sa att man kanske kan bygga en ram av reglar sen skruva fast skivor, men då sitter den inte fast i marken det är det jag är orolig för om hästarna lutar sig mot en vägg så välter det..eller är det tillräckligt stadigt med hjälp av en ram och sen skrivor runt om och på taket? :o

Det är det enda jag undrar då jag ska köpa virke på fredag/lördag så vore bra att veta om jag ska köpa stolpar eller reglar :)!?

Tusen
0

#5 Det finns annars färdiga betongsuggor med metallfästen ingjutna. De kan man lätt gräva ner (och även gräva upp om man skulle riva eller flytta lösdriften).

Att ha en lösdrift som inte sitter fast i marken utan är flyttbar anser jag inte vara säkert med så stora hästar som varmblod.

Zahara
0

Håller med tusen. Plintar som du gräver ner och sen fäster ytterstolparna i. du kan gräva upp dem igen och hålet blir inte så stort! annars kan det lätt lyfta eller välta, en nerslagen stolpe räcker inte!

sen hade jag bygt en ram som din granne sa men även satt ett x eller reglar innanför annars blir ramen lätt ostabil, då får du färdiga väggar och sätta upp, men med tanke p vad virke skruv spik olja/färg kostar så är det nog samma pris på beg uteboxar!

pettssonm
0

Jag har tills fredag på mig att fundera på ett smart sätt så det varken är löst, vingligt eller ostabilt.. :-)

Min första tanke var -->

Slå ner stolpar i varje hörn + i mitten både fram- och baksidan, sen ta reglar och skruva/spika fast både där nere, uppe, sidorna och som ett kryss på alla sidor (Utom framsidan där jag ska göra ett kryss sen men ska ordna dörrar )

Sen skruva fast skivor över allt och ta plåttak på taket och skruva fast det med en farmalänk eller vad det hette?

När man tänker på det så verkar detta stadigt, men jag får nog tänka mer då jag absolut inte vill att det ska falla ihop när dom är inne eller oavsett..

Zahara
0

tycker allt låter bra utom at slå ner stolpar, mina staketstolpar är nerslagna 50 cm men de är inte tillräckligt stabila att bygga på tycker jag, får vara himla långa stolpar, plintar är inte dyra, lätta att sätta dit/ta bort och säkra! enkelt att fästa stolparn i med :)

pettssonm
0

ok !:)