Står inte still vid uppsittning
hej!
jag rider en travare som tidigare gått på travet. Och hon totalt vägrar att stå still när jag ska sitta upp. Ställer jag mig i "uppsittningsläge" så börjar hon direkt gå runt mig tills jag kommer fram till huvudet där hon vill att jag ska stå.
jag är inte så smidig ännu (har precis börjat rida henne igen och har inte ridit på "riktigt" på över ett år) och hoppar då upp "bakom" och inte så att jag står vänd från hennes huvud utan mot henne om ni förstår vad jag menar. Har försökt båda delarna men det är helt omöjligt. Jag har försökt vänta ut henne men det slutar med att det blir väldigt snurrigt. Antingen så finns det någon annan som kan hålla henne eller så får jag helt enkelt bara vänta tills hon hittar något att titta på som gör att hon står still. Och har jag korta tyglar som om att jag skulle sitta på henne så blir hon väldigt lätt på framdelen och det känns som att hon ska stegra när som.
Kan säga att det kan ta upp till en kvart att bara hoppa upp på henne och då har all ork gått till det.
Har ni några tips på hur jag ska göra för att hon ska lära sig att stå still när jag sitter upp?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
först och främst borde du kolla upp ryggen (om inte den redan är gjort) och kolla så att sadeln passar. Reagerar hon när du lägger på den?
Använd gärna pall när du hoppar upp också. jag vet att det är jobbigt när hästen hoppar runt men det blir inte lika mycket obehag för henne, inte så mycket tyngd åt ena sidan, så det hjälper i längden.
Har du testat att ställa henne mot en vägg?
Hur är hon att hantera från marken i övrigt? Det kanske är ditt ledarskap som inte är helt befäst?
Annars får du nog helt enkelt vara lugn och bestämd och hålla på tills du kommer upp. lägg ett par pass då du enbart hoppar upp och ner utan att tänka på ridning. be någon hjälpa dig i början :)
min kille var inte riktigt lika jobbig, men han kunde inte heller stå still. Nu gör han det iaf tills jag kommer upp. Jag har en känsla av att det sitter kvar från travartiden. Tränaren var inte så noga med att hästen ska stå still så det är något vi verkligen fått jobba på.
#1 Det har du rätt i, hon blir väldigt sur när jag kommer med sadeln och hon har börjat "sparka" när jag lägger på den och ska spänna osv. Får prata med ägaren imorgon om detta så får han säga vad han tycker och även andra runt om. Skulle jag ställa henne vid en vägg skulle hon mosa hela väggen eller börja resa sig. Hon är jättesnäll, jag tränar mycket från marken. Vi tränar mycket på att hon ska respektera mig och vi tränar även mycket på ledarskap. Hon går till och med efter mig utan något grimskaft och en massa annat så det är nog inte där det sitter utan som du sa kan det sitta i ryggen.
Medarbetare på Djurfoto
okej, men då tror jag du har hittat problemet :) spec som du säger att ledarskapet fungerar.
Kan du rida henne barbacka? Skulle hon stå stilla om du hoppar upp då? Men jag tycker absolut att du ska prata med ägaren om det, det är ju hästens hälsa som det handlar om. Stå på dig!
Jag har faktiskt aldrig testat rida henne barbacka, känns lite riskfullt att göra det när jag är ensam hade varit annat om någon varit med mig eller liknande men är oftast ensam i stallet.
När jag är bredvid henne när vi tränar i paddocken med ledarskap och sånt så ställer jag mig där jag ställer mig för att hoppa upp och hon reagerar inte, jag tar händerna på henne och allt men ingen reaktion så antagligen är det någonting med sadeln som gör att hon kanske får ont eller liknande.
Jag ska prata med ägaren imorgon, vill ju inte att hon ska ha ont.
Medarbetare på Djurfoto
Ja gör det. Hoppas han lyssnar :)
det är jag rätt säker på att han gör, för någon timma sedan sa han
"Hon betyder allt för mig, vill att hon ska ha det bra" minst 5 gånger i telefonen så 
Medarbetare på Djurfoto
ja då så :) hoppas ni hittar en bättre asadel då :) lycka till!
Jag har haft liknande problem med min medryttarhäst. Jag löste det genom att ha grimman kvar runt halsen och sätta fast henne ute (säkerhetshake) då jag satt upp. Det räckte med att hon visste att hon satt fast för att hon skulle stå stilla. När jag sedan satt i sadeln lossade jag grimman och red iväg. Efter ett tag behövde jag bara ställa henne vid samma ställe där jag brukat sätta fast henne, för att hon skulle stå stilla. Den dumsnuten fattar inte att hon inte sitter fast längre! Hästar är vanedjur och inte alltid särskilt smarta. Numera kan jag ställa henne var jag vill och hon står ändå still….
hann aldrig prata med ägaren då han hade väldigt bråttom men jag kände på henne själv lite lätt och hon reagerar först när man kommer längre ner på magen och under magen utan sadel. Så vet inte alls vad det kan vara.
Jag började en ny taktik igår, ledde runt henne i paddocken (hon gick egentligen löst men följde efter mig) i kanske 5 minuter och stannade och backade utan att behöva göra något mer än att använda röst och kroppspråket. Så fort jag gick till "uppsittningsläge" började hon gå frammåt och då följde jag bara efter så kanske 10 min efter att jag tränat det så lärde hon sig att jag faktiskt kan ställa mig bredvid henne utan att behöva hålla på med sadeln eller liknande och när jag skulle hoppa upp ställde hon sig stilla och gick inte iväg förrän jag satt mig i sadeln! 
Medarbetare på Djurfoto