Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 05-utrustning
Läst 1808 ggr
pettssonm
0

Isolera för sadelkammare?

Jag ska bygga 2 uteboxar och tänkte ha sadlar, träns täcken m.m där, men sen kom jag på att om det blir fuktigt så möglar det. Men om man isolerar med isolering och frigolit skivor, fungerar det bra då eller hur måste man isolera så det inte blir fuktigt där inne och möglar?

JoannaLi
0

I medryttarhästens lösdrift hänger all hans utrustning, ingen särskild isolering alls, och vad jag har sett så fungerar det ju bra, man får helt enkelt hålla koll.

Det är så att det är ju tre väggar, och längst bak, längst bort från öppningen, så hänger det.Det är uppsatt 'staket' för att han inte ska vara där och fippla, men mer är det inte.

pettssonm
0

ok tack!

CelsiusT
0

Utrustningen i sig är inte känslig för fukt, sålänge man sköter om den och smörjer osv, snarare tvärt om så vill man inte torka ut tex läder. Därremot är det, som du skriver, känsligt för mögel. Mögel trivs i fuktiga och instängda miljöer, men vantrivs där det finns god ventilation och luftombyte. Så i princip skulle man kunna hänga det ute om det bara fanns tak. Så är det bara god ventilation så finns det goda chanser att klara sig från mögel. Det är när man börjar stänga in och isolera som det börjar bli problem, då måste man se till att ha både värme och god ventilation.Vad man även bör tänka på är att hö innehåller svampsporer som, vid "rätta" förhållanden gärna kan växa till mögel med tiden. Så hö ska hanteras separat från utrustning. Sadelkammaren är till för att skydda utrustningen från alla dessa mögelsporer som kommer med foder och annat runt hästarnas boende.

Dock så trivs läder bättre i värme än i kyla, även om det klarar kyla så bör det helst vara över +10grader där man förvarar lädret

Medarbetare på westernridning.ifokus

pettssonm
0

ok! :)