Vindskydd till box? hjälp!
Hej, det är så att jag har byggt ett vindskydd till mina 2 ridtravare. Jag ska ha dom ute året runt i lösdrift, därav vindskyddet.
Men min fråga är, kan man sätta dit 2 boxdörrar eller något liknande så det blir som 2 boxar där eller får man inte göra det?
Jag tänkte isåfall bygga ut vindskyddet så det blir längre isåfall så inte det regnar/snöar in i boxen isf.
Jag gör inget av detta än fören jag vet att man får och att det är ok att ha 2 boxar ute under/i ett vindskydd.
Jag har ringt länsstyrelsen och frågat men dom kunde inte svara på det sa dom, vilket är konstigt tycker jag..
Vindskyddet är godkänt för 2 hästar. frågan är om man bygger ut taket och väggarna lite så det blir "djupare" eller vad man ska säga, kan man då ha 2 boxar där inne i vindskyddet?
Stallet dom va i innan är under renovering nu så kan ej ha dom där..
Tacksam för alla svar! Dock inga dumma svar .. :p
Om vindskyddet som du säger är godkänt för två hästar få du absolut göra boxar :)
det blir då uteboxar och ´dom har oftast taket utstickandes ca 1 meter så att det inte ska regna inn.
Lycka till med boxarna hoppas att jag kunde svara på din fråga :)
tack för svaret, det hjälpte faktist :) det enda jag är lite rädd för är isåfall att dom ska få panik eller liknande i början , men vi får se, får dom det så tar jag bort boxarna :)
Kan man ta stängseltråd/eltråd ca 1m från boxarna så dom inte går dit, utan är under vindskyddet istället, tänkte ha en mellanvägg av trä från mitten och ner och galler från mitten och uppåt, (har ett sto och en valack).
Men jag kommer bygga ut vindskyddet lite till som sagt så det finns plats för några tecken, grimmor och borstar på en sida, samt några höbalar, får hoppas dom blir nöjda med det :)
har du något tips på vilket strö som är bäst? botten är gräs just nu och vet inte om jag ska ta bort gräset under vindskyddet och ha strö/halm där..vill ju att dom ska ha det så bra som möjligt, ..
Jag förstod inte riktigt hur du menar med el-stängslet men som strö tycker jag att det är bra att lägga torv i botten och sedan halm på för då drar det inte kallt vid deras ben för det tycker dom nog att är riktigt obekvämt ;)
ok :)
jag menade om det är ok om man "spärrar" av så dom inte kan gå in i boxen utan så dom bara kan vara under vindskyddet på dagarna och boxen på nätterna, (använder isåfall boxdörrar som brukar finnas i stall med sånt lås på så dom är i boxarna på nätterna,)
för jag vet inte om dom kommer gå in i samma box om jag låter det vara öppet, för boxarna är godkända men för 1 varmblod i varje och inte 2 :p
men annars, tack för dina svar, det hjälpte!