dåliga bromsar..
Min häst har blivit jättefin och reglerbar i skritt, hon bär sig själv bra och lyssnar på mig. MEN, jag insåg idag när vi tränade framdelsvändningar och halter att bromsarna inte riktigt fungerar som dom ska. Jag kan få henne att skritta långsammare, korta upp sig och liksom förbereda en halt, men sen biter hon tag i bettet och går iväg för mig. Vanligtvis när jag rider låter jag henne gå i låg form och tar sällan i tyglarna, men jag kan inte göra halt (alls:P) på långa tyglar. Kortar jag upp dem blir resultatet att vi har dragkamp en meter eller två innan hon stannar. Tips? Bromsarna är dåliga även i traven, även där får hon jobba i låg form men hon har en tendens att pinna iväg på rakt spår och kortar jag upp tygeln biter hon dag och hetsar iväg lite till.. Jag vill ju inte behöva dra henne i munnen för att få stopp. Känslan att kunna rida henne så bra för sits, skänkel och röst känns så himla bra.. Vad skulle ni gjort? Rider henne på tredelat bett och all utrustning ligger bra, hon är fin i munnen.
Oj, vad jag känner igen den situationen. Det var många år sen jag hade hästar och min travare var mer än överjobbig. Jag red ut 2-3 timmar innan jag ens började fundera på paddok..Hon var uthållig som tusan och kunde trava hur länge som helst i högt tempo.. när jag jobbat henne på rundturen så under sista halvtimmen så kunde jag samla ihop henne o börja jobba i slow-tempo…
När jag läser din historia så kan jag nästan se din frustration - och nu skrattar jag åt den på ett roat sätt.. Jag hoppas du hittar ditt sätt såklart..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ja, jag har försökt rida henne trött dagen innan ett dressyrpass men det fungerar inte, nu har jag varit med om en ridolycka och vill inte rida ut än på ett tag så det blir mycket paddock för vår del och det är väldigt roligt att slipa på dressyren.. men när en sån simpel sak som att göra en förhållning eller göra halt inte fungerar… ööh.
Varsågod, skratta på du! Jag själv är inte särskilt bitter :D
Jag vet hur jag själv svor ramsor nästan varje dag…
. Din berättelse fick mig att minnas så mycket som jag då tyckte var jobbigt och som jag nu bara känner är goa minnen. Efter min travare hade jag ett polskt halvblod - jösses där fanns inga bromsar alls..jag var skinnflådd mellan fingrarna och vi lagade ofta staket. han hade nöjet att braka igenom - ibland tror jag det var på rent jävelskap.. sen hittade vi highpowerstängsel - då var det problemet ur världen.. men några bromsar hittade jag aldrig på Tom, men roligare krigshäst att jobba med har jag aldrig mer stött på…
Har du staketat paddocken, kan du löshoppa henne innan du sitter upp för dressyr?
Min travare Wasti (Lullwa Frost, efter Lullwater Frost) var väldigt leken och det var jättekul att vara några stycken som "jagade" henne i hagen.. när hon hade långt försprång så visslade vi och sprang i motsatt riknint -då kom hon ångades i en jäkla fart och när hon passerade oss så åkte huvud och svans upp i vädret - så stolt hon va.. å så visslade vi igen o sprang åt andra hållet.. fan va kul det va…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Haha, riktigt så illa är det inte, är inte skinnflådd än ;) Hon exploderar bara ibland när hon är som värst, tre-fyra galoppsprång/skutt och sen är hon snäll igen.. :P Men hon blir lite stum i munnen ibland, aldrig så att hon sticker iväg i skentrav men hon travar på lite för fort ibland…
Jag kan inte löshoppa henne än på ett par månader, paddocken är stenfrusen :/
Hoppas jag också får så roliga minnen, jag har bara haft henne i lite mer än ett år så vi har inte kommit så långt. Hon har en rätt taskig bakgrund så det har tagit tid att lära känna varann .. :)
Ge ett röst och sitskommando för halt, vänta 2 sek på att hon ska reagera (håll sitsen men var tyst) och ta sen i tygeln tills hon stannar.
Det lär henne att om hon lyssnar på sitsen och rösten så har hon en bra möjlighet att stanna själv utan att bli dragen i munnen eller tappa balansen. Nyckelordet är de två sekundernas väntetid, och att upprepa, upprepa, upprepa.. det kan ta massa upprepningar innan hon börjar fatta sambandet mellan den första signalen och stoppet, men det är viktigt att hon får en chans att reagera :) Och at hon får eftergift så fort fötterna är still. Stå någon sekund och vänd sen åt ett annat håll, eller backa, eller hitta på nåt nytt. När det sitter i skritt kan du testa trav ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Alltså, ja, jag sitter ju inte och drar henne i munnen utan att ge henne en chans att göra halt med hjälp av röst och sits först. Det klaffar bara inte för henne.