freemax sadlar, ngn erfarenhet?
Egentligen är jag inte ute efter ny sadel precis nu, har en som passar osv.
Men funderar på freemax sadlarna, någon som har erfarenhet av dem? Som kan jämföra dem med tex hööks bomlösa eller star trekk eller chezz iberico?
Hur stabila är de? Hur hårda/mjuka? Hur är de att rida i?
Hur är koppjärnet, långt eller kort? (Når det om manken på en häst med låg, bred manke så att sadeln ligger still?)
Hur sätts padden fast och hur stabilt ligger den?
http://grand-prix.se/product_info.php/cPath/34_45_203/products_id/4913?osCsid=9fdd3943da4cb4f7508eb76a58b8de82 Dessa är det jag tänker på.
Som sagt har jag varken råd eller behov av ny sadel just nu, men kanske i framtiden :) De har ju ett bra pris om de är vettiga.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag hade en freemax som jag köpte från börjes, så det kanske inte är samma modell som den du tittar på, men jag var inte alls nöjd. Den hamnade ofta snett (och det på en häst med hög smal och lång manke) och jag fick inte alls det stöd som man får i en vanlig sadel. Det är nog en vanesak och de nyare vaianterna som är mer som en dressyrsadel är nog bättre.
koppjärnet är ganska kort så sadeln kom inte upp från manken ordentligt på min häst. Jag hade en tjock padd (freemax) under som man satte som en vanlig vojlock men det hade vart bättre om man kunde sätta fast den ordentligt på sadeln.
Men i övrigt var den mjuk och go att rida i, inga skavsår här inte. Har också ridit i en Tree Free från hööks som var helt okej, förutom att den också hamnade snett, och just den sadeln hade en knut mitt på sätet som gav jobbiga skav..
Om jag själv skulle köpa bomlöst igen skulle jag lägga lite mer pengar för att få vettig kvalitet och hitta en som är utformad mer som en engelsk sadel..
Ok, tack, då är den inget för mig..
Har använt hööks och aldrig mer. Räcker med en förstörd handled.. sadlar som ''hamnar snett'' och glider är inga bra sadlar.
Fick för mig att freemaxen var lite stabilare. Har använt chezz iberico och star trekk som är mycket stabila bomlösa (eller läderbom, alla hävdar ju olika. Men de har ingen fast bom). Fick intrycket att freemaxen var som de, fast med syntetisk ''bom'' istället för lädret. Chezz är ju billig, men kvaliteten suger :P Efter ett tag blev ena stigläderkrampan sned, och det blev obekväma avtryck i sitsen. Lätt fixat med lite rådjurskinn, och häst-sidan var fortfarande bra, men det känns ju inte bra när de så snabbt blir slitna i så viktiga delar. Och freemaxen kanske var lite bekvämare.
Men vill inte heller ha en mjuk sadel, det låser mig för mycket.
Men nån gång vill jag ha en star trekk eller liknande igen. Hästen trivdes, jag trivdes. Tyvärr ligger budgeten långt under när man är arbetslös och snart ännu värre när man blir student *lol*
Just nu har jag en märkeslös bomsadel som funkar bra för oss bägge, passar och så. Men jag saknar de bra bomlösa, tycker helt enkelt bättre om de.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det är synd för bomlöst är ju så härligt att sitta i, mnen det är ju egentligen minst lika svårt att hitta en som passar som en vanlig bom-sadel.
Nu när jag tittat på börjes hemsida kom jag ihåg att det var en freemax hoppsadel jag hade :p minnet är bra här, jajamensan!