Hoppig galopp
Jag har haft problem med att få min fd travare att galoppera i paddocken. Ute är absolut inga problem att få ihop en kort fin galopp men inne i paddocken drar han bara upp huvidet och spänner sig. Så idag när jag löslongerade tittade jag lite närmre och såg att han typ "hoppar" fram, Han tar väldigt korta hoppiga steg och det ser inte alls bekvämt ut, men han kan hålla den så i många varv. Ute tar han lite längre steg..
Hur kan jag få honom att länga stegen och sänka huvudet? alltså att slappna av mer i kroppen..
Hur stor volt har han att röra sig på?
Hjälper det om du fattar den så att han kan galoppera på långsidan?
Har tyvärr inte så mycket tips att komma med :) Men lägg gärna upp en film på när du rider, så kan du nog få lite tips kanske.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Han har hela paddocken att röra sig på, ca 20x40, men det blir typ 20x20 då han är rädd för den bortre halvan och är inte där om han slipper.
Idag när jag "löslongerade" så var han mer avslappnad, kanske kan bero på att han var övertänd igår? Han har inte så bra bakans och är inte så stark så det kanske är jobbigt för honom på böjt spår men om jag rider på raksträckan gasar han på så jag inte får stopp på honom sen genar han så det blir en volt ändå..
Tips på hur jag kan bygga upp och stärka galoppen och balansen?
Mina tips är väl de vanliga; lösgör, flytta bakdel och framdel, öppna, sluta osv.
Träna lyhördhet och känsluighet för hjälperna så att han lyder och vet precis hur han ska svara på väldigt lätta hjälper. Om du tex behöver ta lite i tygeln för att styra och håller emot och han inte är helt mjuk i sin respons, så kommer han bli spänd och tappa balans.
Träna från marken, sen i skritt osv så att det sitter. Framförallt tygelhjälper eftersom de lättast utvecklas till dragkamp och stör balansen. Från marken, ta ena tygeln i ett ledande tygeltag och sträck den. Så fort han följer tygeln så släpp helt, beröm. Dra aldrig, bara sträck tygeln och vänta. Sen gör du samma sak på alla håll och kanter tills han fattar och lyssnar lätt. Prova även med tygeln vid manken (som när du rider) och be honom sänka hals och huvud med tyglarna (håll ''ytter'' tygeln sträckt men mjuk och ta små lätta tag utåt eller vibrera med den andra tygeln. Tvinga inte in nosen utan bara tjata lätt tills han svarar på signalerna på rätt sätt - att sänka hela halsen. Full eftergift) Detta kan du göra i stallgången eller nåt om du inte vill sadla och rida den dagen. Det tar tid, men ger väldigt mycket. Det lär inte hästen att bära sig rätt (det behöver du hela din kropp för) men det lär den vad tygeltagen betyder och att om den lyssnar får den eftergift även från små hjälper.
Sen gör du samma sak i skritt när du rider, bara checka att det funkar. Öva på att backa, stanna osv utan att han spänner sig och utan att du drar i honom - använd din vikt och sits och röst. Tex vid stopp kan du först ge röstkommando och sitta till (hur du nu vill använda sitsen vid stopp) vänta en sekund eller två så att han hinner reagera, och ta lätt i tygeln om han inte reagerar. Då lär han sig stanna utan att tappa balansen.
Förutom det är det vanligt mjukgörande arbete.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Nu är det nog mest styrka han behöver men sånt där är ju alltid bra att träna på :) tack!