Ryttar förebilder för våra barn
Satt o tittade på ponnyakuten igår kväll, gissa om jag blir förvånad när jag ser att ledaren för detta ridläger för barn, själv sitter o rider utan hjälm, må vara att han red en uppvisning på Falsterbo, men är det det vi vuxna ska förmedla till våra barn att det är ok att rida utan hjälm.
Hur kan man motivera att barnen ska använda hjälm i all hantering av hästen förutom i stallet kanske.
Såg samma sak i ett program från Globen i nov, där dessa proffs ryttare sitter o rider utan hjälm, röker o pratar i telefon på framhoppningen.
Min reaktion blir "FY FAN"

Undrar om man blir sådärignorant bara för att man anses vara "stor ryttare/hästmänniska"?
Ja jag vet inte, men för mig är det inte ok iaf
Jag blir heligt förbannad när jag ser sånt betende

#2 Ja, och det visar helt klart att dom anten inte värdesätter sitt liv eller att dom tror sig vara för bra för att råka illa ut
Fast på ponnyakuten var det en uppvisning. I dressyr på högre nivå rider man med hatt, är det fel enligt er? Jag tror inte att den uppvisningen bidrar till att lära barn att rid autan hjälm..
Medarbetare på westernridning.ifokus

#4 Enligt mig är ridning i hatt fel.
# 5 håller med dig, det spelar ingen roll att det är uppvisning lr inte.
#4 Förstår hur du menar, tror inte ens att barnen lr nån annan reagerar på att det är så, o det ser ju snyggt ut med hatt på dressyren, men jag tycker fortfarande inte att det är ok, det är ju så himla viktigt med säkerhet annars ju
Jag tycker det är viktigare att folk i barnens direkta omgivning använder hjälm och att man lär ut att det är en självklarhet. När jag var liten så reagerade jag inte ens på att dresyrryttare tävlade i hatt osv. Det var så självklart med hjälm, det var ju det man hade lärt sig.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Håller med Celsius i den här frågan. Jag är alltid på stallägaren hemma när hon sitter upp i stallet utan hjälm framför ögonen på gästande barn, men själv går jag ut i unghästhagen och hämtar min häst bland 10-15 hästrumpor runt en bal utan hjälm. :-S Ska man alltid göra rätt så är det svårt.
Som ni säjer är det ridlärarna och dom som lär ut som är dom värkliga förebilderna.
Själv skulle jag aldrig sätta mig på en häst utan hjälm även om det är dessyr uppvisning. Har sätt skräk exsempel med egna ögon där en ryttare utan hjälm hamnade under sin häst. Hon klarade sig men glömer det aldrig!
Tror det är mer viktigt att dom får veta riskerna än att man tvingar på alla ryttare hjälm. Antagligen enklare också:S
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Där ligger nog iaf travet lite före eller hur man ska säga. All körning på stallområdet och på banorna är med hjälm. Oavsett hur duktig du är. Det är en regel som följs precis som alla andra regler i travet. Följer man den inte får man böter.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#10 Ja, jag är "ponnytravs-uppväxt" och har aldrig setat varken bakom eller på en häst utan hjälm (förutom undantag då man glömt och bett pappa rusa fort som f*n o hämta hjälmen haha :P).
jag håller helt med Celsius i denna fråga.
Och #10 ang. travet, är det bara på de stora banorna du menar nu?
Vi har en riktig tjurgubbe i vårt stall och han kör alltid sin häst utan hjälm.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

#12 Det är en regel på ALLA travbanor.
#13 Jaha. Då håller dem inte det hos "oss" iallafall.

#14 Men du kanske menar privata rundbanor/rakbanor? Inom alla tävlingsbanor och dess områden gäller det att man ska ha hjälm bakom och på hästarna.
#15 ja precis. det var det jag menade med de stora banorna som jag skrev på #12. Alltså typ Solvalla och vad de andra nu heter.
Vår bana är privat.

#16 Jaha, om det är privat så följer man sina egna regler, hur duma dom än är ;)
#17 fast egentligen inte, för jag tror inte försäkringen täcker om man kör utan hjälm.
~ Anneli ~
Böter kan enbart utdömmas om man kör eller rider på banans områden. Däremot om man kör eller rider hemma räcker inte reglerna till, tyvärr. Där får man göra vad man vill. Och då det gäller försäkringen så tror jag inte den täcker ändå på hemmaplan. Då måste man ha en egen försäkring i alla fall.
Enda gången jag ridit utan hjälm var ett ärligt misstag, och då red jag kanske 30 meter i endast pannband, i djupsnö, så fallet hade ju inte blivit så våldsamt ändå…
Sedan trillade jag faktiskt av, i stillastående position, när jag ställde om mig från att han kämpade i djupsnö till att stå på välskottad uppfart, så då gled jag bara av, och först då insåg jag att jag inte hade hjälm på mig. :/
Oj, hoppsan, den här tråden var tydligen ganska gammal.. :)
Hahaha, gör inget, inget har ju ändrats under tiden så… Ser fortfarande våra barns förebilder rida utan hjälm, eller stå o tala om att det är viktigt att ha hjälm och väst på sig när man hanterar sin häst oavsett om det är från backen eller uppsuttet, men själv (som vuxen) behöver man tydligen inte föja dessa regler. :)
#22 Med åldern fördummas man ju en aning… inte så lätt för barn och ungdommar att förstå, men det är nog tyvärr så
(hoppas alla förstog ironin i mitt inlägg)
~ Anneli ~
#23 ja tyvärr är det nog så :) alltså att man fördummas en aning av ålder….