Att 'tjura emot'
Ni som har hästar som pallnitar och verkligen inte gått framåt, många har sagt att man ska 'tjura emot' och helt enkelt låta hästen stå.
Om, ni som gjort det, eller bara har en idé, hästen står stilla länge hur har ni gjort då?
T.ex. om det går uppemot timmar i plural?
Ska man stå kvar där, även om det betyder att man kanske får ta en senare buss, eller ska man ge upp vid någon punkt?
Om man stannar och låter den stå så tror jag den tror att det är okej efter ett tag. Ta med ett ridspö och när han/hon stannar så retar du honom/henne med spöt på sidan. Inte slå, men kickla lite. Så hästen blir irriterad eller vad man kan säga och ger upp. Om du har sett ponnyakuten så gör de så när de ska lastträna. När hästen stannar och vägrar gå in så petar dom till lite på sidan tills hästen går framåt :)
Kraam från Ryttarensofia!
Ja, jag vet, men nu var det inte det det gällde, här :) Det jag funderade över var om man bara skulle stå kvar även om det gick upp emot flera timmar, eller om det vid någon punkt fanns en 'giltig' gräns att vända om och gå tillbaka till stallet?
Jaha. Men jag skulle nog inte stå i flera timmar. Det skulle jag inte orkat, så då skulle jag nog gå hem efter en halvtimme om hästen inte har gett sig än. :)
Hoppa av och led hästen framåt istället.
Den är inte ute efter att bli av med dig, den är ute efter att slippa gå fram. Så den vinner inget av att du hoppar av, däremot blir det lönlöst att vägra gå eftersom du bara tar fram den ändå.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#4 Det är det jag har gjort, men problemet är att sadeln inte vill ligga still när man ska upp, så hoppar jag av kommer jag inte upp igen.
#5 Byt sadel, den du har är inte säker. Kan du inte hoppa upp i den utan att den glider, så kommer den glida om du trampar snett och tappar balansen också.
Det är inte roligt att hänga under magen på en häst, och inte kul att släppa taget och krossa handleden heller.
Bättre att rida barbacka i så fall, då fastnar man iaf inte.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Håller med Zabbio där. Din sadel verkar inte säker, om man inte kan hoppa upp i den utan att den glider åt sidan.
Jag hoppar av och leder, är ingen fan av att tjafsa med hästen och ser ingen anledning att sitta kvar i en evighet och vänta när jag liuka gärna kan hoppa av och leda hästen.
Kan jag mot all förmodan inte leda honom vidare utan han fortfarande inte vill och det inte är nåt uppenbart läskigt såsom en bäck så vänder jag. Vill han inte gå vidare har han en anledning till det, och då litar jag på att det för honom är så pass viktigt att inte gå framåt att jag inte vill tvinga honom.
Han kan stanna ibland mitt i skogen och vägra gå framåt på en stig, då är jag rätt säker på attd et är en älg eller nåt annat djur längre fram, så då vänder jag.
Jag tror inte på det som många säger att "hästen vinner". För i relationen med min häst är vi ett team, vissa gånger får han sin vilja fram, och andra gånger jag.
Beror på, min häst kan tjura ihop om jag råkar kräva för mycket eller om han helt enkelt inte har lust den dan, ofta så stannar han och vägrar röra sig eller så kröker han nacke och bara lullar på och ger mig nada :P
Då bryter jag oftast och kräver nåt enkelt och avslappnanden, tex skritta avslappnat på ett ordentligt spår :)
Jag tänkte bara uppdatera idag: red med repgrimma + vanligt träns + ingen sadel, gick kalasbra.
Han gick lite försiktigt, men det kan jag absolut köpa, med tanke på glashalkan, men han gick på rakt framåt. Lite tveksamt dock, tror att jag får ta ett allvarligt snack med den där elledningslådan… ^^