brist på motivation
Som de flesta vet var jag med om en ganska otäck olycka med min medryttarhäst strax innan jul. Jag är fullt återställd fysiskt, men psyket har inte riktigt hängt med i svängarna. Det påverkar inte min ridning i sig, men min häst är duktig på att påminna mig…
Som de flesta även vet, har min häst nerverna på utsidan. Vi har kommit jättelångt från att inte kunna göra någonting till att faktiskt börja komma överrens. Tills igår.
Jag red dressyr i paddocken och hade precis travat fram varpå hon snubblar till ganska rejält, det i sig var inget problem men hon blev i sin tur LIVRÄDD för stigbygeln som jag tappade i samma veva och exploderar, rätt ut åt sidan för att sedan sticka iväg med mig över halva ridbanan där jag tillslut fick stopp på henne. Ingen större grej, sådant händer. Klart jag får flashbacks från olyckan men saker händer ju, tänkte jag, även om det var en fånig grej.
20 minuter senare, flyttar jag foten i stigbygeln, min sko lät väl antagligen då den var blöt och hon blev totalblockerad, exploderade igen, kastade sig inåt och bara sprang. Och sprang. Och sprang.
Och den gången blev jag faktiskt rädd.
Ingenting går bra just nu. :( Jag har slut på idéer.
Ville bara skriva av mig. Kanske någon som har något tips att komma med..?
kanske inte hör hit men har du testat hatt longera henne med hängandes stigbyglar (som vid inridning) innan du hoppas upp? :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Ja, det är inga problem. Hon är liksom rädd för saker som sker plötsligt, vilket i sig inte är något onormalt men hon är lite väl brydd om saker och ting..
Prova att sätta bomull i öronen eller att ta på henne en luva. Antar att hon är en travare (?) och de är ju vana vid att inte höra i stort sätt någonting alls. Så rid med det ett litet tag tills du börjar slappna av, eller så kan du ju låta ridningen vara ett litet tag och bara arbeta henne från marken och vänja henne vid plötsliga händelser?
Hoppas att det löser sig snart så du känner dig säker :)
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus