lugn trav
Hur får ni era travare att trava lugnt?
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har lite samma problem med min travare. Fast nu så har han börjat lugna ner sej lite. Jag har börjat med att trava på stor volt med en kon i varje "hörn". så rider jag utanför konorna så slipper man problemet att dom stressar in mot mitten av ridbanan som ofta händer när dom travar för snabbt. Då lärdom sej var banan går ock att dom ska följa den. så istället för att trycka hästen ut mot stängslet så lär man dom att gå utanför konorna. :) Sen så kan vissa hästar gå mer avslappnat om man har lite lösare tyglar. Kanske inte att dom hänger, men lite längre än vad man brukar rida med. Trava över bommar kan funka. Dom kan inte rusa över bommar för då snubblar dom rakt igenom eller hoppar över allt. Fast iförsej är det så min häst gör med mej så därför har jag lagt ner bommarna för ett tag x)
Är det så att din häst stöder sej på inner framben och skjuter in bogen mot mitten och lutar sej in mot mitten av ridbanan? Det gjorde min häst också innan och det problemet gick över när jag började tömköra från marken. :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Ber om trav från lugn skritt och sitter emot om han rusar. Jobbar på volt om jag kan eller flyttar sidvärtes.
Sen vill jag skilja på lugn och långsam trav.. min häst travar snabbt jämfört med de flesta hästarna i närheten, men det är avspänt och lugnt, inte stressad ''travar trav''. Sen kan han trava riktigt långsamt, men det blir en lite annorlunda och mer spänd trav då, han samlar sig mer än han orkar och börjar bredda istället.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
rider lätt lugnt =) hjälper mer än man tror!
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Okej, får testa :) hehe
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
kan även testa o bryta av o backa hästen når steg ofta fattar dom va du är ute efter relativt snabbt :) '
inte duma djur vi har att göra med utan de är vi som få tänka till lycka till
Jag använder sätet för att bromsa upp. :)

När jag hade mitt sto (som jag sålde i somras) så var fokus på traven under en lång tid. I början var hon helt tokig när jag ens bad om trav och det tog lång tid att bygga bort travartraven. Min instruktör bad mig att rida traven i den takt jag vill ha den i genom att jobba mycket med mina innanlår och mitt säte. Oavsett om vi kom ur balans så red jag traven som jag tänkte mig att jag ville ha den. Vi hade olika mål, exempelvis att jag skulle rida runt koner, rida bågar och volter och det lugnar ned traven när hästen får en uppgift att fokusera på.
Jag brukar få honom att gå saktare genom att sitta ner tungt och göra halvhalter och förhållningar. Brukar även bryta av till skritt ganska ofta och börja trava igen (:
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Utgå från lugnt arbetstempo från skritten, låt inte hästen själv stressa sig mot trav utan behåll ett lungt temo. När allt känns bra så tar du upp hästen i trav och fortsätt att utstråla lugn. Håll emot lätt, och iaf jag pratar och komunicerar med min häst hela tiden med kropp och röst. Om din häst kan så be den att sänka huvudet, som en lättare "gå-på-tygel" så att den inte kan slänga fram benen utan att den måste jobba med mindre steg. Om den ändå skulle stressa upp sig och försöka dra iväg så sänk hastigheten, gå tillbaka till skritt och gör om.
Jag kan ibland, istället, få problem med att allt går lungt och fint tills jag travat/ galloperat första gången. Sen när jag går från trav till skritt så kan hon försöka hetsa för att få springa mer. Men samma där så är det bara att utstråla lung och låta det ta den tid det tar för henne att "landa" innan man jobbar vidare.
Mitt största problem är istället att min häst hellre galopperar än travar! Hon må vara född travare men är gallopör i hjärtat. Lite konstigt är dock att hon har inget emot att trava i lungt tempo när jag longerar eller kör(!) men gärna försöker skippa det när jag rider, speciellt barbacka…

Stjäl tråden litegrann, hoppas det är okej. Jag har nämligen också problem med att få min häst att trava lugnt.. Och INGET av tipsen fungerar.
Hon är väldigt grön och stresshäst, sitter jag tillbaka när hon pinnar iväg exploderar hon bokstavligt talat..
Hon går lugnt i skritt och är väldigt avspänd, rider henne i låg form. I trav går hon lugnt när hon har snodd på sig, men jag vill ju gärna kunna rida utan den också…
(så biter hon tag något fruktansvärt i bettet när jag försöker bromsa henne om hon inte lyssnar till röst och sits..)

min gamla travare va också lite hetsig i traven o kunde inte riktigt ta de lugnt. jag hade den turen att jag hade ett russ så jag kunde ha travaren mycke på släp o på så sätt anpassa hon sig efter russens tempo o vart mycke lugnare när man red. kunde till och med rida ut helt lugnt o avslappnat på halvlånga tyglar i trav!
träna tempo växlingar :)

Jag tycker att det som fungerar bäst för mig är att lära in att förhållning ger eftergift, alltså varje gång du ger en förhållning så ska du ge efter direkt, lyssnas det inte på förhållningen gör man en ny och eftergift.. Självklart trappas förhållningen upp om det inte lyssnas på den första gången..
Det ger en häst som inte kan hänga mot bettet och måste bära sig själv mer och blir mjukare i kroppen :) Träna in det i skritt och sen i trav, träna övergången i trav så den drivningen blir helt från sätet och med mjuk drivning och gör en mjuk förhållning efter ett par steg och skritta.. nöj dig med det första gångerna, sen rid trav naturligt uppför små backar och krön och be om avsaktning uppe vid toppen, då många hästar naturligt saktar ner. Lär in att du får trava men då måste du lyssna på mig när jag begär något annat av dig!
mycket och mjuka händer, lugn sitts i det tempo du vill ha och jobba mycket med händerna och ge eftergift så fort du får det tempo du vill ha, inte dra i tyglarna då det ger en signal om ökning i stället på en tt
ravare från banan!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus