Travare
Hej, ska ta en travare på foder.han är väldigt lite riden och mycket osäker. Har ridit in travare förut och har mycket erfarenhet. Denna häst är dock omusklad och är VÄLDIGT intresserad av tips om träningscheman osv.
Alla tips är välkomna!
Ut och gå i skog och mark! Inte helt fel att börja med att leda hästen. Du lär känna hästen innan du börjar sätta igång med för mkt träning, hästen lär känna dig och hitta trygghet i dig och den lär känns markerna och omgivningarna så det blir lättare för honom/henne att ta sig fram där när du sedan sitte rpå ryggen och dessuotm hinner hästen få lite muskler så det inte blir tungt och tråkigt att bli riden. Gärna terräng som är lite eländig så hästen får jobba med att lyfta fötterna osv
Medarbetare på westernridning.ifokus

Håller med #1, tycker de låter som ett jättebra sätt att börja me att lära känna varandra så hästen blir trygg me dig :)
Jo har promenerat med honom tidigare när han stod i ett annat stall innan jag tog honom på foder, han litar totalt på mig, förr var han svårlastad nu går han in bara jag går in före och visar vägen så tilliten har jag vunnit! Nu är det snöplums som gäller för hela slanten. Tänkte på det här med longering är det ett bra allternativ?

Okej så bra! :) longering är bra, om man gör på rätt sätt. om du är osäker så ta hjälp av nån som är duktig på longering så den bygger muskler rätt och går i rätt form, jag tycker tömkörning är bättre förstås eftersom man har bättre koll på formen och så då tycker jag =)
vad tycker ni man ska använda för träns? Han har lite av det där att han drar upp huvudet så funderar på martingal. Men som sagt ös på med tips! Han har blivit duktig på att ha på sig sadel och att sitta på honom är inga problem. Gärna tips om hur jag ska börja arbeta honom när jag rider också! tack för alla svar!

Själva tränset spelar ingen roll, du kanske mena bettet? om han drar upp huvet så tycker jag du kan prova hackamore på den men då gäller de att rida me skänklar ;) martingal är bra om du vill ha vanligt bett men ha bara ett vanligt tredelat eller nåt annat snällt bett då.
Det första du ska träna är väl att han ska fatta skänklar, kunna styra, start och stopp, övergångar skritt-trav och trav-skritt (galoppen väntar man med tills den är musklad och kan bära sig), formen (börja i skritt med att få den att gå i form riktigt, övergå sen till trav me formen, den ska behålla formen i övergångarna), gå på böjda spår (volter, serpentiner mm), den ska kunna öka både skritt och trav, kunna samla ihop sig, cavalettibommar är jättebra att både skritta och trava över (börja med några bommar kanske tre st o när den blivit starkare kan du öka antalet bommar o höja varannan bom lite)..
Nu har du att göra ett tag framöver för att stärka hästen och få den ordentlig från början, och börja me korta ridpass i början så inte den tröttnar, öka sedan succesivt :) Lycka till!

Förresten börja med ett snällt bett och martingal tills den lärt sig skänklar så du kan rida den med hackamore sedan =)

#7 Precis som #7 förespråkar jag något bettlöst alternativ:) Har byttfrån bett till bettlöst på 4 travare (varav 4 med karriär bakom sig) och fått hästar som är mer harmoniska och koncentrerar sig på dig istället för att känna obehag för bettet.
Jag skulle rekomendera att tömköra honom, mycket bra alternativ då jag gör det väldigt mycket på min kallblodstravare. Fungerar utmärkt! Du kan ju fortfarande göra allting som du gör från ryggen, så det är as bra alternativ. :)
Han har kommit långt på kort tid! Nu är han pigg och framåt och vill verkligen jobba vilket han inte ville när han kom. 20 minuters skritt tur var jobbigt för honom! Nu klarar han 1h utan problem! Dock så har han börjat köra upp huvudet för att komma fram fortare. Detta gör han oavsett om jag rider bettlöst eller med bett. Funderar på martingal? Eller finns det nått tips om vad man kan göra?

Va roligt att de går bra :) ja martingal hade jag på min när hon gärna drog upp huvudet o ville fram fort o de har funka kanon för nu drar hon aldrig upp huvet o hon är lugn o avslappnad :) (använder inte martingal längre) så de tycker jag absolut är ett bra alternativ :)