Hur ofta "ska" man rida?
Har funderat över hur olika åsikter folk har angående hur ofta man bör rida sin/sina hästar. Så vad är "riktigt" så att säga. Tycker det är lite spännande eftersom jag känner de som tycker att hästar bör motioneras i alla fall 6 dagar i veckan medan jag vet andra som anser att man inte behöver motionera hästen om man inte känner för det.
Så hur brukar ni göra? Är det rätt att släpa ut sin häst i vilket väder som helst bara för att detn ska ridas (för att man vill) Eller är det bättre att låta hästen gå i hagen och dega en längre tid och sen rida "som vanligt" utan att sätta igång hästen?

Det finns andra sätt att motionera och umgås med sin häst än ridning:) Så beror vell på vad man annars brukar göra med sin häst; leka, rida, köra, tömköra, longera, promenad vid hand….
Har hästen möjlighet att vara ute i stor hage under större delen av dagen (eller ännu hellre i lösdrift) är "kravet" på att rida sin häst mindre. En häst som står mycket stallad eller har en liten hage att gå i, kan behöva komma ut varje dag pga detta.
Men annars kan man rida så ofta man har lust. Gör man det då man vill blir det roligare (ett måste gör det alltid jobbigare) och när man tycker något är roligt gör man det automatiskt oftare än när man måste.
Ja, det är klart man kan göra annat, man behöver ju inte vara uppsutten för att motionera hästen. Dock det jag undrade över är träningsvanor typ.
Nu kan jag ju bara ta exempel på vad jag har sätt/ varit med om att folk har gjort.
Om en häst har en inte allt förstor hag men så den kan röra sig tillräckligt i alla fall. Om den hästen inte rids (eller på andra sätt motioneras) mer än t.ex en gång i veckan eller en gång på två veckor. Är det okey att ändå rida den som om den ridits varje dag? Alltså, som jag ser det i alla fall överanstränga hästen med otroligt mycket mer än den är van vid.
Jag vet inte om jag tycker det låter som någon höjdare i alla fall. Det måste ju slita en hel del på hästen.
Men å andra sidan är det väl inte vettigt om man tvunget ska rida varje dag heller?
Det jag ville komma till var i alla fall hur man tänker när man planerar motionen av sin häst. Dom människor jag har haft runt mig har antingen varit åt det ena eller det andra hållet.
Vissa har inte ridit sin häst på veckor och sedan varit ute i skogen och galopperat i timmar medan andra har varit väldigt noga med att hästen ska röra på sig i stort sett varje dag, oavsett utevistelsen.
Jag skulle vilja ha en liten bild av hur andra gör efter som det känns som att jag bara råkat ut för extrema fall.
och jag håller med om att man inte behöver rida varjedag, eller motionera hästen varje dag, dock tror jag att hästar som människor mår bra av regelbunden motion, inte tokträning och inte bara gå i hagen och bli tokridna ibland.
Skulle vara roligt at höra vad andra har för åsikter och prioriteringar om detta :)
Självklart anpassar man ridpasset efter hur förberedd hästen är dvs i vilken kondition hästen är i.
Det beror väl på vilken kondition hästen är i. Har hästen superbra kondition så ser jag inget hinder i att låta den gå och drälla i en ordentligt stor hage och bara ridas 1gång per vecka under 1-3v för att sedan ridas mer ofta igen. Hur hårt och mkt man kan rida efter att hästen fått lite avkoppling beror ju på hästens kondition, hur länge den "stått" och hur den beter sig i hagen (springer den mkt och är väldigt aktiv så "tränas" den ju och håller igång sig en hel del och klarar då lite mer påfrästning än om den står och sover 24/7 som om den stått på box).
Jag försöker satsa på att träna/rida mina hästar 3-5 dagar/vecka i genomsnitt. Vissa veckor blir det mer och vissa veckor blir det mindre. Ibland blir det bara en skrittur, kanske vid hand och växlat med lite longering. Men ibland kan det bli både träning på galoppbanan, kosseträning och långritt samma vecka. Man får helt enkelt se till hästen och se vilken typ av kondition den är i.
Är hästen i kass kondition och omusklad så är det inte okej att gå ut och rida ordentligt utan att sätta igång och bygga upp. Men är hästen stark så klarar den ganska mkt påfrestning.
Sedan är ju frågan vad som är mkt och i vems ögon. Jag vet att det som är mkt i mångas ögon är pice of cake i mina ögon. Red lektion på klubben en gång och red fram väldigt länge och sedan varade lektionen ganska länge. Så jag red nog i nästan 2h totalt. Läraren ojade sig och tyckte synd om mig som suttit så länge på hästryggen, hon påstod att hon troligtvis aldrig själv hade suttit så länge på en häst och menade att hon brukade rida 40 min, max 1h. I mina öron låter det helknasigt, en vanlig ridtur är ju omkring 2-3h. På en träning/tävlingsdag så får jag lätt ihop 8 timmar på hästryggen utan problem (då rids ju såklart inte hästen hela tiden men den är under mantal påfrästning och fysisk därimellan). En långritt med 1h fika kan lätt pågå under 6h (kanske börja med lite kosseträning). En häst som är van vid detta har ju inga problem att bli riden en timme eller två efter en veckas vila utan att bli "igångsatt", dock kör man ju såklart inte stenhårt direkt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vill inte att min häst har ryttare på ryggen mer än tre, max. fyra, dagar i veckan helst, gärna mindre, men berorende på underlaget och ridsällskap så rider jag mer vissa veckor.
Onödigt att slita på ryggen när det finns så många andra sätt att motionera hästen på.
Min häst är i huvudsak en körhäst och tränas och tävlas i det, men det tar lite tid att sela på och spänna för, så emellanåt är det lättare att rida istället.
Varierar körningen och ridningen med markträning i olika former.
När han är igång så brukar jag träna hårt en dag, lugnare en och sedan skritt en dag. Skrittdagen blir ofta att vi leker i paddocken med olika övningar i lugnt tempo,
Det fungerar bra för oss!
Mina tävlingshästar tränar mycket sällan mer än fyra dagar i veckan, oftast bara tre när de är i full kondition. Sen varierar det lite på hur hårt de går. Går de hårda intervalljobb vilar de oftast dagen innan & efter. Är man bara ute och skrittar/joggar lite så räknar jag det inte ens som träning. 2-åringen jag har nu körs däremot 5-6 dagar i veckan, då hon håller på och ska bygga upp sin grundkondition & då kör jag betydligt oftare. Men du kör jag istället i ett ganska lugnt tempo och ökar succesivt längden när de förbättrar konditionen.
Jag kommer ihåg från när man gick på ridskolan så sa de alltid att: kom ihåg att hästen måste ridas varje dag, oavsett väder! Jag tror inte att det är bra för någon häst att ridas så ofta! Men som jag sa, det beror ju även på hur hårda passen är.

Jag tycker det beror på vilket mål du har med din häst och din ridning. Det ska styra hur mycket man rider och inget annat. Själv rider jag alltid mellan 4-6 dagar i veckan, minst 1 totalvilo dag i veckan och 1 longer pass varannan vecka. Av dom där 4-6 dagarna är kanske 2 st skritt turer på över 1h.
Så det "hårda" och koncentrerade arbetet är egentligen inte en särskilt stor del av träningen.
Mitt mål är att bygga upp en stark och bärande muskulatur på min häst så hon orkar och klarar av en PP 30 i sommar och kanske kan starta L:C med bra resultat. Jag har haft henne sen oktober och märker av på henne att hon mår bättre med att komma ut varje dag även om det inte blir särskilt krävande, hon hamnar på en "lagom" nivå energi mässigt och blir inte het och hetsig utan kan verkligen ridas.
Sen ska jag vara så rå och ärlig och säga att jag betalar inte för att ha en häst och fodrar den för att den ska stå i hagen och glo. Jag har häst för att jag älskar att arbeta med den.. Vilar gör vi men det är max 2 dagar i veckan med totalvila (alltså inte ens en promenad :)).
Vera går i alla väder. Oftast jag som vill backa men hon tål knappt att vila så jag rider ändå!
Mina går mellan 1-4 gånger i veckan, beroende på hur jag har i skolan och på jobbet. Helst skulle jag träna minst 4 gånger i veckan, men rider endast en häst om dagen så de går vartannan dag, vilket också är helt lagom, då går det att ta hårdare pass eftersom man vet att "i morgon" får hästen vila kroppen helt.
Det är flera som skriver att dom låter hästarna vila dagen efter ett hårt träningspass. När jag kört ett hårt pass är jag extra noga med att dagen efter låta hästen komma ut och rör på sig, fast då såklart lugnt och kanske enbart en liten skrittur. Musklerna blir ju lätt stela om man tränat hårt och då är det bra att röra på dom så man mjukar upp dom och får lite bättre blodcirkulation. Så har iag jag fått lära mig, och dom är väldigt noga att uppmana det när man är på galoppbanan och tränar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jodå, visst ska den röra sig dagen efter. Jag (i alla fall) glömde skriva att mina går på lösdrift och rör sig väldigt mycket där vilket gör att de håller igång musklerna hela tiden. Aldrig att jag skulle våga hålla dem i box eller liten frimärkshage dagen efter ett hårdare pass, musklerna behöver ju röra sig.
Rider bara när jag har lust.
Men då måste jag också vara uppmärksam på hans kondition och ork när jag rider, har han inte kommit ut på tre veckor så får jag ta det lugnare och inte rida i 4 timmars högt tempo med massa dressyrjobb längs vägen, utan kanske 2 timmar med mycket skritt mellan varven och en del dresyrjobb då och då.
De går ute tillsammans i stor, kuperad hage och får själva röra sig som de önskar större delen av dygnet.
Efter en hårdare ritt där han blivit svettig och så så ser jag till att han rör sig lite dagen efter. Antingen en lugn liten skrittrunda, lite longering eller bara en promenad.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.