Hackamore
Hej jag har en travare som jag vill rida med hack och jag undrar om ni har några tips hur jag kan få henne att vänja sej vid hacket :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Putt
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
När jag började rida med hackamore på min häst (islandshäst) så började jag från marken. Gick brevid och höll i tyglarna som vanligt och bad hästen svänga höger resp. vänster, stannade och backade. Tog inte många gånger innan hon förstod, sen red jag på ridbanan, tränade på samma sak och till slut red jag ut. Får dom bara tid på sig i början att förstå vad det hela handlar om brukar det sällan va problem sen :) Vissa hästar trivs med hackamore, andra inte, man får prova sig fram :) Lycka till!
Tack det ska jag prova :)
Jag tränsade och red ut. Han var van efter ett par minuter. Idag är han något nonchalant på hack så jag rider inte med det mer än kravlösa uteritter i skogen.
Tränade lite på makren först och satt sen upp då jag kände att han fatta, men då han är väldigt framåt blir han lite nonchalant på hacket så rider inte så mycket på det numera :)