Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2038 ggr
Wisby9211
0

sko eller inte

Min häst är inte direkt ömfotad men då jag rider mycket på grusbanor och gräs så undrar jag om jag ska sko honom för att få i broddar eller inte?

Hur har ni det på era travare?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

CelsiusT
0

Jag har min oskodd (hon har aldrig varit skodd innan, men nu fick hon bakskor pga hocböld, men det är första gången och när det är utläkt så åker dom av igen) och jag rider mkt på olika underlag. När jag ska rida på gräs/lera med stor halkarisk (tex valla kossor i regnblöta hagar) så sätter jag på vinterbootsen (som är broddade). När jag haft skor på tidigare hästar så har jag sällan haft ork att brodda inför sådana träningar. Men nu när jag kör barfota + boots så är det en sådan vana att sätta på så det är enkelt fixat. Men det är inte ofta under sommarhalvåret som jag behöver använda boots, hon är väldigt sällan öm.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

Min är skodd eftersom han sliter ner bakhovarna för mycket och behöver lite specialsko för att baansera upp bakfötterna.

Om hästen inte ömmar och inte sliter ner mer än vad som växer, så finns ingen anledning att sko. Brodda kan man som sagt göra med en barfota boot eller liknande, om det behövs.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Wisby9211
0

Då jag ska börja träna nu i långa intervaller inför distanstävlning så har jag ,och min hovslagare beslutat att sko honom

SannaW
0

Min är alltid skodd runt om, jag har i princip alltid mina hästar skodda så då de rids på väldigt varierande underlag (ridbana, ridhus, skogsvägar, asfalt och grusvägar). Min erfarenhet är att ponnyer nästan alltid klarar sig bättre utan skor även om jag föredrar att alltid ha dem skodda fram.

Men allt det där beror så mycket på vad hästes hovkvalite och vad den föredrar:)

empirebroline
0

Min är bara skodd fram. Var förut skodd runt om men fick nästan alltid tappskor. Det gjorde att när nya skor skulle slås på fast det inget att fästa dom i, så det blev som en on cirkel. Därför provade vi att låta honom gå utan skor förra sommaren så hovarna skulle få återhämta sig och det funkade så bra att han inte gått med skor bak nu på ett år. Men det är förstås olika på häst.

Wisby9211
0

Nu är min häst skodd på alla fyra, men då han inte har varit skodd bak på några år så började det självklart blöda men det slutade efter ett tag och nu går min häst på alla hovar och blöder inte så det blev lyckat :D

velepa1986
0

Min är barfota, skorna åkte i början av förra sommaren och den dess har han gått barfota utan problem. Första tiden red jag inte för att han skulle vänja sig, sen började jag lite lugnt som hovslagaren rekommenderade mig att göra.. Hans bakkotor va alltid svullna när han hade skor men sen dom åkta av är dom som dom ska vara. Jag håller mig duck frångrusvägar och liknande. Blir mest skog och gräsbana för oss.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

CelsiusT
0

#7 när min förra travare hade skor så var han också väldigt ofta svullen i kotorna. När jag tog av skorna så uppstod inte svullnaden mer. När man ser sånt så känner iaf jag att det måste ju vara bättre att ha dom barfota om dom klarar det. Jag red inte på grusvägar i början, men efter 1-2 månader så började vi så smått att rida på grusvägar. Jag tycker att hovarna vänjer sig om man rider på alla underlag. Men när jag rider på nytt underlag så skrittar jag enbart (på det nya underlaget) under ganska lång tid så hovarna vänjer sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Birke
0

#6 Det r ngt fel om hovarna blöder av en skoning, då sömmen bara går i hornet.

Wisby9211
0

Nej, det är inget farligt. har pratat med veterinärer och massa folk.

silverorm
0

#10 Slog hovslagaren om de söm/sömmar som började blöda? Har man otur kan det bli hovböld.

Wisby9211
0

men han verkade bara hovarna när det började blöda! han satte inte på skorna när det började blöda!

Zabbio
0

#12 Inte sjutton blöder det när jag klipper naglarna. Det är inte rätt att de tar så hårt att det blöder. Precis som att man inte klipper klorna på hunden så långt att de blöder.. och då går varken vi eller hundarna på ''naglarna'' som hästar  gör.

Vad sa hovslagaren om att det blödde?

Wisby9211
0

Klipper man av pulpan på en hund så börjar det blöda, eller hur?

Här var det en ådra som låg för långt ner och den började blöda, det är inte fara, jag har pratat med veterinärer, andra hovslagare.

Kan vi lämna detta nu? det är ingen fara

LÅS TRÅDEN!

Zabbio
0

#14 ja, som jag skrev, då har man tagit för mycket. Och hundar går inte på klorna som hästar går på hoven.

Så länge hovslagaren inser att det blev ett misstag - om än gravt sådant - så fine. Misstag sker. Men du skriver som om det är helt normalt och ofarligt att verka tills det blöder. Det är vad din ''ton'', fokus och ditt sätt att skriva säger till mig. Och därför reagerar vi.

Wisby9211
0

vi? det är bara du som fortsätta komenterar när jag sagt att det är lugnt. självklart är det inte bra men jag har ju tagit dit veterinär och så som tittat på det så jag vet ju att det är lugnt

förlåt för min ton

velepa1986
0

#8 Ja oja, efter att hans kotor blivit så fina så vill jag aldrig mer ha skor på honom. Jag är övertygad om att vi kan prova annat än skog och banan, på stallbacken har vi grus och han ömmar ingenting när vi går där. Jag vet inte varför de blivit så att vi inte provat annat, antar att de blivit vana och en skogstur är ju väldigt mysigt. :) Borde egentligen prova promenera efter vägarna också.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Zabbio
0

#16 Det blir missförstånd ibland på nätet.

Wisby9211
0

Jo men jag ber om ursäkt i allafall :D

Zabbio
0

:)

Lella 2
0

Jag har min oskodd, och det av den enkla orsaken att hon behöver lugnande för att kunna skos. Antar att någon mindre slug travtränare beslutat sig att sko henne någon gång och att det gick käpprätt t skogen.. För tillfället har jag broddboots för halkan och normalt bär hon boots på alla 4 då vi är ute. Hon skoddes av då jag köpte henne i juni ifjol så vi väntar på den nya hoven, den gamla är lika hållbar som mjöl.

Kitten86
0

Min är ganska ömfotad så jag håller henne alltid skodd runt om, med broddar och snowgrips på vintern. Hade henne oskodd en sommar då hon mestadels gick på grönbete, vid ridning var det då bara att rida på gräs/ mjukt/ jämt underlag då gick det bra… Annars skulle jag gärna ha henne oskodd!

Min shettis hade jag till en början, precis när jag fick hem honom, enbart skodd fram och detta mest pga att den förra ägaren haft honom så. Testade att ha honom oskodd en period vilket fungerade bra så länge han inte hade ryttare på sig men han började visa ömhet när han fick komma ut och motionera mer under ryttare så nu är även han skodd runt om, med brodd och snowgrips på vintern.

Kristall
0

Min foderhäst är oskodd, har varit det i många år och har bra hovkvalitet. I år var det isgata ett tag innan snön kom, då lockade det verkligen att slå på skor så han skulle kunna röra sig ordentligt i hagen, men sen kom snön och sedan dess har det inte varit några problem.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)