fördomar
Ja de har vi väl var och varannan person vi är ju människor :)
En av dom är ju att vbl inte kan inte gallopera
eller att de tar sån tid att få dom någorlunda ridbar.
Jag har haft ett par stycken och kan ju då inte hålla med riktigt .
den första jag hade tog de tid med men de ser jag nu som att de var jag som var Oerfaren.( åter igen har de med oss som ryttare att göra )
de 2 senaste har vart väldigt mysig att rida efter bara ett par månader .
både trav och gallop i fin form och med lätt gallop fattning.
dom ska visst också va stiriga men nja mina har vait jävligt Coola
desutom såg jag att de finns dom som tycker dom ser tråkiga ut oj oj oj jag tycker inte att de stämer heller men jag är ju vbl frälst ha ha ha
Ja det är väl så när man gilla ren ras så ser man den som väldigt fin och bra och man känner ett slag mot hjärtat när någon uttrycker ogillande. Det är ju så att alla tycker olika och har olika erfarenheter. Desto fler vbl-travare för mig att välja på =P Tänk om alla hade velat ha ridtravare.
Mina 3 ridtravare har varit otroligt lugna och coola hästar, iaf efter en liten tid hos mig. Häst #2 var dock stirrig som attan när han kom, men bara efter några veckor så infann han sig bra och blev lugn och fin. #3 var ju bara liten bäbis när hon kom och kunde varken det ena eller andra så med henne tog det lite längre tid innan hon blev den där coola hästen som bara står och sover i stallgången som hon nu är. Men hon har då aldrig varit stirrig =P
Jag tycker det är otroligt vad fort dom lär sig dom här travana =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Allt beror ju på vad man har för krav på sin häst.
När jag var yngre så stog travaren långt ner på listan över hästar jag tyckte om.. Det va så illa att jag knappt tyckte de va hästar…
Då satsade jag stenhårt på ridningen och en travare va lixom aldrig ens tanken, den skulle ju aldrig hålla måttet för mig..
Så skulle vi åka och provrida lite hästar till ridskolan som sulle utöka med lektionshästar. Vi provade många… och många va allt annat än bra… Sen kom vi till ett ställe där det var en häst som min tränare så tyckte kanske kunde duga åt mig om den inte skulle till ridsolan… En travar korsning!! Jag som inte ens ville titta åt en travare…
Ja vad ska jag säga.. han och jag tränade iaf msv… och han var en otrolig kompis. När det var dax för mig att byta häst så blev han kvar på ridskolan…
Han var verkligen en hjälte min FAKIR…
Nog märkte man att det va travare i honom… galoppen va inte den bästa men jösses vad härlig han va!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

De är ganska kul de här med fördomar som jag skrev i början har nog jag en del med .
vilket kan bero mycket på dålig erfarenhet med just den rasen eller att man inte har en anning hur dom är i huvdtaget :)
den om att vbl är tråkig tycker jag är lite konstig då jag själv sett alla former av vamblod från de små D ponny storlek till dom som är 175 och grova. jo då jag har även sett dom med helt tokig kropp som mest liknar grayhounds :)
Jag kommer alltid ha ett rum för varmblod i mitt hjärta
:)
Folk har fördomar om att kallbloden ska vara okänsliga och starka.. Min häst är inte ett dugg okänslig, han svarar på små sitshjälper när man rider, och han är inte alls stark i ridningen.
Han är såklart stark, han orkar dra min tunga gigg i branta uppförsbackar, men han är inte stark och okänslig i munnen.
Ojojoj vad jag känner igen dom här fördomarna! :) Själv har jag dock aldrig haft fördomar om travare men jag är i stort sätt uppvuxen med rasen.
Min första travare fick jag när jag var 12 år och visst, det var absolut ingen drömhäst. Dt va en riktigt förjävligt sto men satan vad man lärde sig saker!
Den andra travaren jag fick var en 5 årig valack och det är en häst som är allt annat än travare i dags läget! Han ser inte ens ut som en travare och när folk snackar om att rasen är ful förstår jag inte riktigt. Hästen har fyra ben, man och en svans som vilken annan häst som helst. Vad är den stora utseende skillnades egentligen? Dom kanske har lite längre rygg men vad har det för roll?
Det var inte länge sen jag och min fd travare åkte till en ridskola för att träna och det som jag tycker är det sjukaste är att ridläraren/tränaren tittar snett på hästen och bedömmer den. Att den inte ska tränas som en vanlig ridhäst utan special behandlas med endast travövningar när det är galoppen som man vill få hjälp med.
Inte nog med det så åkte jag och tävlade på samma ridskola och blev inte direkt trevligt bemött! Det första folk frågade var varför han hade "en tatuering" på halsen och frågade varför jag ens rider på en travare. Ändå så kom vi runt felfritt medans många ridskolehästar rev/vägrade. Tycker att synen på travare borde förändras och jag tycker framförallt att ridlärare och tränare ska ta bort alla fördomar. Det är ju trots allt bara ryttaren som sätter gränser för hästen förmåga. Visst vissa hästar kan inte hoppa 1.50 men dom kan kanske hoppa 50 cm istället.
Sen detta eviga tjat om att ridtravare aldrig kommer bli någon OS häst, men hur många sv halvblod blir det då? Det är en ytterst liten procent som ens kommer till nationell hoppning så tycker verkligen inte att man bara ska peka ut ridtravare på den fronten. Alla vill nog inte ens hoppa OS utan bara ha en trevlig hobby häst att träna och tävla smått på.
De där fördomarna känner jag igen, och jag kan lova, här i Finland är det ännu värre än vad ni har det i Sverige. Ni har en fungerande förening (förbund) som håller evenemang, hjälper till att hitta tränare osv. Vi har en förening som endast ger ett kort som gör att man har rätt att tävla på klubbtävlingar. Ridtravarförbundet har hjälpt mycket med att få ridtravaren att få lika ställning som övriga raser.
Jag tackar en klar stjärna i alla fall, mina tonår tillbringades i ett fjordingstall, och en fjordhäst går lika lite att jämföra med ett halvblod som en varmblodig ridtravare. Det brukar få de flesta tysta :)
Jess, jag har sedan 8 månader tillbaka en underbar varmblodsfröken som trots tölten varken jämförs med islandshästar eller halvblod, utan snarare fjordinga.

Jag känner verkligen igen allt du skriver!
Jag har levt i hästvärlden hela mitt liv och på så sätt kommit i kontakt med en mängd olika hästar och hästmänniskor.
Jag kan erkänna att varmblod kanske inte är den ras jag skulle välja i första hand om jag skulle köpa ny häst eftersom det ligger så otroligt mkt arbete bakom ett bra varmblod. MEN jag skulle aldrig i mitt liv byta bort mitt varmblod nu. När jag fick honom fick jag så mycket komentarer om att varmblod inte kan, att jag inte borde köpa "bra" sadel till honom eftersom han är ett varmblod mm mm, som att varmblod inte är värd lika bra saker som ett halvblod. Men jag bestämde mig för att visa alla som haft åsikter att ett varmblod visst kan bli en fin ridhäst, och det blev han. Idag har han mängder med priser och placeringar i hoppning där vi tävlar upp till lokalt 110 och han utför de allra flesta dressyrrörelser så som byten, öppna och sluta.
Idag får vi ofta beröm av tränare och ryttare som själva rider/ har ridit på landslagsnivå eller är högt utbildade som tycker att han är fantastisk. Jag är väl medveten om att de nog inte skulle varit så fascinerad av honom om han varit ett halvblod, men det är ändå kul för det känns lite som en revansch för oss gentemot alla som sa att Flechen var värdelös, för det är han inte :)