Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1645 ggr
velepa1986
0

Kan jag åka dit på de?

Vi har börjat med lösdrift i stallet, så 3 hästar går ute. 1 ska in på nätterna för han fick absolut inte gå ute på. Så lät de för en vecka sen.
Nu har de kommit fram att hästen som ska in också går ute, på ridbanan, utan skydd!! Hon har sagt upp sin stallplats och ska flytta senast i månadsskiftet, därav valde hon att stå på banan tills dess. Helt och hållet hennes beslut.

Jag kontaktade ägaren igår och sa att han inte får gå där på nätterna, antingen med dom andra eller in. Idag när jag kom upp hade han vart ute ännu en natt utan skydd! Jag blev så arg och besviken och nu undrar jag om jag kan åka dit på att hon misssköter sin häst? De är ju i  "mitt" stall de sker. För de får ju absolut inte gå till på de viset.. Jag mår dåligt när jag se hur hästen mår, för han mår inte bra!
Så imorse innan jag åkte tog jag in hästen, fixade mat och vatten i boxen så han har de i alla fall. Jag kan inte lita på henne känner jag..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Mangis
0

Tvivlar på det - hästägaren har ansvaret!

CelsiusT
0

Fast stallägaren har väl ett visst ansvar för hästarna på gården också va? Även om det i första hand är hästägarens ansvar. Vet dock inte var gränserna går och vilka delar det gäller.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lady-lisa
0

Hästägaren har ansvaret för sina hästar. jag hade min häst med två andra på bete en sommar och nån anmälde hennes hästar men inte min pga att hon inte skötte sina hästar men de gjorde jag o jag hade inget me de att göra sa dom från djurvårdsverket när dom va dit o kolla hennes hästar :)

då va jag jävligt förbannad för först va vi på semester o hon skulle sköta hästarna under tiden, efter två dagar ringer han jag har hästen inhyrd hos o berättar att hästarna inte har nåt vatten :( så jag ringde henne o hon fick höra då alltså! Hon va dit o kolla (klappade) hästarna några gånger men fyllde aldrig vatten eller kolla så hennes hästar mådde bra :/ va så aaarg! o hovarna såg ut som ett rent helvete för dom va så lång o stora bitar ur hovarna hade gått av :/

men men hästägaren har ansvaret iaf :)

CelsiusT
0

#3 Fast där har ju inte du tagit emot någon annans häst till ditt stall. Din häst råkar bara vara i samma hage som dom andra hästarna.

Om man tar emot hästar för inhyrning i sitt stall så står man ju också visst ansvar för dessa. Exakt var gränserna går vet jag inte. Borde ju finnas i någon lagtext nånstans.

velepa1986
0

#2 Jag tror de är som du säger, de sker där och man ska väl ha koll på vad som händer ändå. En viss uppsikt. Dock har jag sagt åt henne men de har inte hjäpt. Får helt enkelt hoppas hon tar bättre hand om sin häst i nya stallet, man kan väl inte misssköta sig hos chefen.

Sandra

Besök gärna

CelsiusT
0

#5 Ja man får hoppas det. Tyvärr finns det ju folk som missköter sig även hos chefen, men då får man hoppas dom får sparken som dom fattar att något är fel.

Lady-lisa
0

Okej men de är illa ändå när man inte sköter sina hästar :/ och de va ju mitt bete som hon hade sina hästar på så..

velepa1986
0

Nu har hon flyttat och nu är de bara hoppas hyran kommer in..

Sandra

Besök gärna