''Sanningen om hästens rygg''
Hej!
På våran blogg har vi skrivit ett inlägg som innehåller länken till artikeln ''Sanningen om hästens rygg''.
Tycker att ni alla borde ta er en titt på den artikeln. Vad ni sedan väljer att göra med informationen är erat val, men jag tror att många ryttare är omedvetna om detta.
http://fotoryttarnas.blogg.se/2011/december/vet-du-vad-du-utsatter-hastens-rygg-for.html
Jag hittade den genom en annan sida, men den var väldigt intressant måste jag säga. Jag har hunnit tänka på vad det skrevs nu någon vecka och kommit fram till:
Nej, hästen är ursprungligen inte gjord att rida på, men det visste vi ju redan?
Ja, till en del håller jag med om att sadeln gör total skada på ryggen och att muskler kan förtvina. MEN, hur kommer det sig då att hästar som tränas rätt i stället för att tappa musklerna de har under sadeln bygger mer och många gånger breddar ryggen så mycket att sadeln några månader senare måste bytas mot en bredare. Då anser jag att det inte håller mer att säga att sadeln och ryttarens tyngd gör att ryggens muskler förtvinar och tar skada. Har man en opassande sadel eller en sadel som är skadad i bommen så är det igen en helt annan sak, den skadar ryggen.
Trots mina tankar är jag absolut med på att artikeln är läsvärd :)