Mitt töltande varmblod
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte bara visa upp en liten kort film på mitt snygga töltande varmblod!
Det blir ju aldrig lika bra när man tar fram kameran, precis innan detta filmades gick han riktigt riktigt snyggt. Och han har inte varit tölttränad alls.
Han har lång väg kvar innan han blir ngorlunda vältränad, men det ska bli kul att se hur bra tölt han får. Han har aldrig visat pass, vilket är både tur och otur. Men jag är smått trött på mina små islandshästar så det känns kul att ha en större häst som, om man vill, kan tölta, men annars har det lika lätt med alla andra gångarter.
Vad kul att se andra tölt-travare :)
Hur har du tränat?
Ser lite märkligt ut från hur jag är van, han liksom tvekar i steget men tar ändå stora kliv, om det inte låter för flummig. Vilka hjälper ger du?
Alltid kul att kunna utbyta erfarenhet och tips :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag är van islandshästryttare sen flera flera år tillbaka. Men det enda jag gör är att jag ber om tölt i mitt säte/kropp ibland kanske hjälper till med tygeln så att det inte ska gå för fort och gå över i trav. Men han får sköta det mesta själv..
Men det bästa tycker jag är att se när han gör det lättast själv, från skritt eller från galopp. Min tar det bara från skritt.
Sen ser jag till så att det är platt, ingen ner eller uppförsbacke, men det bästa är att testa sig fram vart just ens egna häst tart det bäst. Kan va lät lät uppförsvbacke eller nerförsbacke.
Men jag vill att min ska kunna tölta utan att jag sitter och ger 100 hjälper. Likaså säger jag trav är det trav, samma sak med tölten. Jag är försiktig med att korrigera under tölten, alltså om jag smått känner att han kaan gå över till trav. Jag låter honom då hellre gå över till trav, och då börja om, sakta av till skritt och testa igen.
Precis likadant gör jag med min islandshäst som jag börja tölt-sätta nu i höst. Dock måste jag säga att Nicke, varmblodet har en bättre tölt än hon. Med islandshästar hag jar precis kunnat börja be om mer fart så att det faktiskt liknar mer tölt, än skritttölt.
Det är så jag gör i alla fall :)
Men som jag sa där uppe så tränar jag den inte så mycket, han behöver så mycket mer träning på andra plan. Men den finns där om man vill :)
Ok, kul att höra hur du tänker i det :)
Jag är lite för ivrig att korrigera i tölten, känner jag att det blir passtakt så är jag genast där och ber om lite, lite böjning eller fluttar framdelen lite osv så att det blir rent igen. Men klart att man är konsekvent med vilken gångart det gäller. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Åh va kul! Jag har tänkt träna upp tölten på min travare med, men ska försöka få en bra trav först så vi inte gör för mycket och blandar ihop allt. Det är ju så mycket skönare än traven när man rider barbacka B-)
En travare som jag hade förut gick i tölt! Jag visste inte om det själv, men när jag stallade upp mina hästar i ett isisstall så fick jag det berättat för mej! Han gick i tölt av sej själv! Mycket pga av att han var väldigt het! Så det blev ett mellanting mellan skritt och trav! Men kul var det :)
När jag fick min förra häst så var han väldigt het. Han gick då med "alla ben på en gång" som dom sa. Jag kände ju direkt att detta vad töltanlag och började med att lära honom skritta (tror inte han visste vad det var). Så när han lugnat sig och inte var lika het så fick han lov att börja tölta. Han stressade en hel del i början men med träning så kunde han slappna av och gångarten var mkt uppskattad av oss båda. Dock så blev den svagare med tiden när han lärde sig trav och galopp på riktigt. Kanske var det jag som inte la lika mkt energi på att träna den när vi kom vidare med övriga träningen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Även min kan tölta när hon börjar bli för het, som en kompromiss på att "ta det lungt" fast det ändå går fortare.
Ibland så visar hon även passliknande gång, men jag har aldrig tränat någon av gångarterna….