en ny försäkringstråd :)
Använde sökfunktionen men det försäkringstrådar som dök upp var rätt gamla så jag tyckte att jag lika gärna kunde göra en ny.
Frågan lyder: Vad har ni för försäkringar på era hästar?
Jag har precis bytt från begränsad vetvård(50 000) och liv 10 000 på IF till full vet.vård 100 000, liv 10 000 i folksam.
Det blev en rätt rejäl premiehöjning, från ca 1800/år till 4800/år men nu är han äntligen fullförsäkrad iaf :)
Fördelen med if var den fasta självrisken, folksam har 2600 + 15%.
Jag har If:
Vbl-travaren: A1. vet. vård. 50 000:-, Liv 10 000:-. Fast självrisk 2700:-
Premie: ca 2500:-/år (har dock utnyttjat den x antal gånger under det senaste året och då stiger premien, tror den låg på ca 1400:-/år från början och då hade jag vet.vård.extra vilket jag bytte ner ifrån när dom la till rörlig självrisk på den)
Quartern: A1. vet. vård. 50 000:-, Liv 10 000:-. Fast självrisk 2700:-
Premie: ca 1900:-/år (nyförsäkrad och aldrig nyttjat den)
#0 Varför bytte du från If till Folksam?
Medarbetare på westernridning.ifokus

För det hade blivit dyrare med IF om jag bytt till mig samma villkor, när de hade liknande villkor. Sen känner jag en som har sin häst i IF som ångrar att hon inte hade ett annat försäkringsbolag efter mycket krångel med IF, utbetlaningarna har det iten varit något problem med vid skada däremot så tog hon råd från IF och ändrade sin försäkring och fick då en sämre hästförsäkring.
dessutom har IF ändrat sina villkor så detta finns att läsa i deras broschyr för veterinärvårdsförsäkring:
Har man begränsad vet. vård så skippar man översta meningen och läser resten bara. Jag hade min i liv för 10 000, så det var inte mycket till försäkring för vår del.
#2 Jag tycker If är rätt bra och just det som du citerar är ju en bra grej att dom har med i sina villkor, så man inte måste skjuta till resterande överstigande belopp om man inte anser det värt det, en livförsäkring kan vara helsikes så svår att få ut annars.

#3 jo fast samtidigt så kanske kostnaderna överstiger 10 000 för något där hästen komemr må utmärkt och kunna användas utan problem i efterhand men då säger försäkringsbolaget att nej, vi ersätter bara med livvärdet för det är vad han är värd trots att du har en högre veterinrävårdsförsäkring. Jag tycker det låter som att det är dem som avgör vad som är värt det, inte veterinär eller ägare.
Vi har sagt upp all försäkring pga av detta krångel med IF.
Hade ponnysarna försäkrade för 10 - 35 000 kr i liv och 100 000 kr i veterinär. Då en av ponnysarna fick en oförklarig sjukdom som krävde en utredning som kostade långt över de 10 000 kr han var försäkrad för, föreslog jag att livförsäkringen skulle falla ut istället för att han skulle behöva lida pga alla olika undersökningar och behandlingar, så fick vi nobben. (Han avlivades ändå)
Men har man en liten ponny så kan den vara ackså mycket mer värd än de 10-35 000 kr man har försäkrat ponnyn för. Då vill man ju kunna lägga ner alla pengar och all vård i världen om det skulle behövas.
Så jag är kluven. Vad är det som säger att då jag kan tycka att hästen mår bättre av avlivning att IF tycker som jag, eller tvärtom. Nej, vi sparar pengarna istället tills då det behövs.
Medge betyder väl inte att dom bestämmer över dig. Medge betyder väl att dom kan i vissa fall tänkas gå med på att betala ut livförsäkringen istället för behandling.
#6 Jo, fast i praktiken är nog det ändå så att de har sista ordet.