Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 19-galoppera-på-ridtravare
Läst 1906 ggr
[Zkold]
0

Galopp på rakt spår, tips?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har haft superduperproblem med högergaloppen men nu funkar den och han fattar höger galopp utan problem dock bara på böjt spår! I kurvor och på volt.
Han han bära sig runt ett fyrkantspår och jag har lyckats att fatta höger galopp ute i skogen med hjälp av en sluta innan fattningen för att få fram honom rätt.
Men i paddocken är det tvärstopp han fattar bara fel galopp hela tiden.

Tips?

Såhär ser det ut för dagen för oss (OBS! lång film):

Ryttarinnan
0

Nu är inte jag någon galoppexpert överhuvudtaget, och mitt sto sålde jag i somras, så det var ett tag sedan jag "var på banan" så att säga. Jag tittade dock på ditt klipp och ser det du beskriver. Mitt sto var likadan, dock med vänstergaloppen. Hon vägrade, ibland kom vi inte in i någon galopp alls och om vi kom i galopp överhuvudtaget så blev det höger. Min instruktör gav mig dock några värdefulla tips och jag tänkte om det kan vara något som kan hjälpa.

- Mitt sto gick även hon i stabil form när hon var uppvärmd, och det är en ganska så mysig form av rida i. Dock är det alldeles för lätt att dem smyghänger i handen och gör det bekvämt för sig. Jag fick höra att jag skulle höja handen och kräva action på det sättet. Inte så att du ska behöva sitta med händerna i magen, men att höja handen i samband med fattningen ger inte utrymme för att krulla ihop sig eller att glida runt bekvämt i den galopp som känns bäst.

- Jag fick rida markarbete i timmar, våra lektioner gick ut på att ha med bommar och små hinder för att locka fram den rätta galoppen. D.v.s du kommer in i höger varv, gör en tydlig fattning och om din häst trots det väljer den vänstra galoppen så kommer han snart inse att höger galopp blir både stadigare och bekvämare. Noga med hjälperna så att ni inte faller tillbaks i fel galopp, där måste vi som ryttare vara otroligt tydliga. Otroligt mycket beröm när rätt galopp kommer och avsluta ganska fort så att din häst förstår att han gjort rätt. Fortsätt med andra ord inte att nöta bara för att det börjar gå åt rätt håll.

- Blir det svårt över hela fyrkanten kan det vara en idé att lägga ut en bom och småhinderserie över hela ridhuset så att ni får rida runt på fyrkantsspåret i galopp mellan olika stationer. Samma som ovan gäller där.

- Efter markarbetet så la vi in koner istället för alla dessa pinnar och när det fortfarande ligger färskt i minnet så var det inga problem att begära rätt galopp och rulla runt i den.

Det är klart att vi stötte på problem även efteråt och att det tog ett tag att bygga bort den felaktiga galoppen, jag tyckte att det var en bra övning för mitt sto, men det är alltid upp till varje individ hur det fungerar.  Jag hade även regelbundet kontakt med equiterapeut och massör för att kolla så att hon inte sträckt sig någonstans eller var överansträngd.