travare, tungan över bettet?
Reagerar på att på många travare verkar man behöva binda fast tungan när man kör, tydligen beror det på att dem lägger tungan över bettet (oftast) och som rytter känner jag att lägger min häst tungan över bettet är det ju för att tala om att nåt är fel?!
Börja fundera om kuskar kanske har en ganska hård hand? då travare kan vara ganska heta ;)
Har ni någon idee om det hela med att många behöver tungband?
Imånga fall har man tungbandet som en ren säkerhet. Alla hästar som har tungband har det inte för att de lägger tungan över bettet, utan för att risken finns att de stänger för luften eller skulle råka "sluka" tungan när de blir trötta. Det är så pass farligt om det händer i de höga farterna när man kanske inte har möjlighet att få stopp på hästen direkt. Så då binder man tungan för säkerhets skull.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#1 okey :)
Har också hört att man knyter fast tungan i bettet med unghästar, för att dom ska koncentrera sig på bettet eller nåt sånt :P Men det finns kanske olika anledningar. Jag tror kuskar ahr ganska hård hand, det ser ofta så ut & travare tar oftast mkt stöd på bettet .
Caroline Wakander - http://yomacaflobow.blogg.se
#3 Man knyter ABSOLUT INTE fast tungan i bettet. När man binder tungan så gör man det så att man lägger ett speciellt tungband runt tungan, och sen fäster man det under hakan på hästen. Då kan hästen inte få upp tungan över bettet eller få den så långt bak i munnen att den stänger för luften.
Alltså inget som gör ont på hästen men kan se lite läskigt ut om man inte är van att se det.
Det finns även bestämda regler hur ett tungband får vara just för att inte skada hästen i munnen.
~ Anneli ~
En del springer med tungan utanför munnen och om den inte gör det för mycket eller för ofta KAN ett tungband även hälpa så hästen inte biter sig i tungan.
Nej tungband används inom travet för att hästen inte ska svälja tungan. (Själv tvivlar jag på att hästen verkligen gör det. Den kan dock dra tillbaka tungan i gommen så den täpper till luftflödet tillfälligt och därför svimmar. Men de kvicknar till då detta släpper. Men svald tunga är mer ett uttryck än verklighet.) I dessa hastigheter kan en häst som går omkull skada inte bara sig själv utan även andra hästar och kuskar. Det är ofta tight i loppen och svårt att styra undan.
jag har ett sto som sprang på travet som jag nu mer har till dressyr och hoppning.. Hon lägger över tungan över bätter för att hon blir så exalterad när hon man rider henne. Då flygger tunga hit och ditt i munen hon har dock aldrig bitit sej trot detta. Men de slutar hon med så fort man får henne att taga ner lite :)
#6 På en sån häst kan det ju hjälpa om man har ett tungfelsgummi. Ser ut som en svart läpp man sätter fast på bettet som gör att hästen inte får över tungan över bettet.
Det kan göra mkt ont om de lägger tungan överbettet och då kan det bli svåra att kontrollera.
~ Anneli ~
#7 jag tycker man ska hitta orsaken och lösa det istället för att "dölja" problemet…
#8 Orsken verka ju vara att den blir pigg och tänd. problemet finns inte när den lugnat ner sig. Då är det väll smartare att hjälpa hästen den stunden den behöver utan att den behöver lyckas få tungan över bettet. Och när man har fått hästan att vara lugn från början behöver man inte hjälpen mera.
~ Anneli ~
#7 jo jag har ett sånt bett på henne med tungplata på :)..
#8 Hon har inte hon hon är bra pigg och blir exalterad.
Håller med giffan om tungbanden på travarna. Man använder det bara om hästarna lägger tungan över bettet. En av mina sköthästar gör det bara när hon är på banan. Hemma behöver man inte tungband men på banan behöver man det.
Skulle väl inte påstå att kuskarna är hårda i händerna? Många travare blir fruktansvärdt laddade i loppen och det krävs lite för att hålla dem.