Testade lite tömkörning :)
Varken jag eller Crow är experter, långt ifrån.. Men det var kul. Ska jag nog jobba lite mer med, kan ju vara bra att lära sig grunderna *lol*
Testade mest att trava riktigt långsamt (jag orkar inte jogga) men fick även ett par ansatser till galoppförsök i samma tempo. Lite väl tidigt att börja med det, men det är bra att veta att den finns där om jag gör si och så.
Sen blev det en liten tur ut i skogen att skritta av, flytta sidledes över vägen och ära oss det här sättet att komunicera :)
Han är väldigt rolig att jobba med :)
Ansats till galopp
Långsam trav :)
Svänga runt i långsam trav..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Fint jobbat!
Tack så mycket :)
Otroligt sammlad han är , din pålle!
Jag tycker det ser riktigt bra ut. Om du vill träna mer kan du träna både öppna och skluta för töm. Ja, i princip allt man gör från ryggen. Att tömmköra på volt i olika arv på böjt spår är också bra i lagom mängd.
Lycka till!
Ser spänd ut?
Ibland är det roligt att tömköra, jag är inge bra på det. Brukar jobba mest i skritt med öppnor, slutor, ryggningar, sidvärts och bakdelsvändningar. Känns som att det är bra att få ordentlig koll på flyttandet i skritt innan jag börjar med trav. Lättare att få en mjuk häst då.
Tack :)
Har precis fått en föreläsning på ett annat forum om hur han är på väg att sparka mig, få ett utbrott och i princip dö av stress.. och hur fel det är att inte enbart skritta på lång töm och att jag är fullständigt blind på att läsa honom. Det sved, även om det är svårt att ta det helt seriöst när någon främling dömer ut en (i en otrevlig ton) på 3 stillbilder, och sen blir arg när jag inte väger hennes bedömning tyngre än min egen erfarenhet av min häst i verkligheten under flera år.. sen blev hon irriterad för att jag inte fattade att hon bara ville hjälpa till när hon kävde att få hans stam och registrerade namn.. :3 Hon fick det, jag frågade enkelt vad hon skulle med det till och hon snäste av mig och sa att hon bara velat hjälpa - i samma inlägg råkade hon nämna att hon velat hitta bevis för att han tävlat och därför var tömkörd tidigare och att jag förstörde honom.
Som sagt, det svider lite.
Jag vet att han är en aning spänd, för han vet inte riktigt vad det är jag vill. Han märker att jag vill något när jag ''kluckar'' med tungan, han vet att han inte ska dra emot bettet, så han provar att samla sig -vilket är helt rätt, men han är inte säker på det. Men jag kan ju inte se en irriterad, halvt panikslagen häst.. öronen är inte slickade bakåt, svansen är varken knipt eller hållen i en spänd båge (lite spänd), inga kast med huvudet.. Lite kort hals, ryggen har inte helt kommit med och han är helt klart inte helt avspänd utan lite osäker. Han har ju aldrig gjort det förr så han vet inte om det är rätt och därför beter han sig inte som en häst som är helt lugn och säker på sin sak..
Undantaget är galoppansatsen, där är han riktigt spänd och piskar även med svansen. Men det var ju inte heller något vi direkt jobbade på, bara en oväntad glimt av vad som finns längre fram kanske.
Varför drog jag upp detta? Behövde väl få ur mig det..
I vilket fall, jag hade gärna jobbat på volter, men har ingen bana :) På schemat står däremot långa rundor ute på ''lilla rundan'' i främst skritt, med en del skänkelvikningar och så tvärs över vägen. Jag är inte helt säker på hur jag ska göra en öppna på lång töm än, de gör jag däremot vid hand.. men det är möjligt att det ger sig. Längre tömmar är också på gång. Fast jag vet inte hur jag ska kunna böja honom med hjälp av pisken utan att nå honom med den.. men det får väl bli nästa problem..
#5: Tömmen på rumpan när han ska flytta den i en sluta. Öppna gör jag genom att leda med innertömmen som om han skulle gå in på en volt och sedan stoppa med yttertömmen och be honom fortsätta gå framåt och då går han i öppna.
Går relativt nära, harf en körpisk på 190 cm som jag använder till hjälp om det behövs för att använda som skänkel. Förstärka flyttandet, eller som i öppna kan jag peta vid sadelläget på inre sidan för att visa att han inte ska flytta bogen ditåt utan rama in honom mer.
I sidvärts använder jag främst tömmen på yttre rumpan och leda med inre tömmen. Blir det missförstånd så duttar jag till hjälp med pisken på den yttre sidan för att få honom att flytte.
Pisken behöver jag inte dutta på honom för att förstärka med, utan räcker oftast med att visa i luften, men behöver han mer tydlighet duttar jag med den på honom.
Jag föredrar dock att köra med vagn än att springa runt efter hästen. ;)
Har dock inga krav på samling hos min häst, utan i nuläget så har jag bara fokus på att rörelserna ska utföras korrekt, sedan kommer samlingen. Han är dock avslappnad och lugn. :)
#6 Tack för råden :)
Mesta fokus ligger ju på att skritta och flytta i olika sätt nu, men kan ju inte låta bli att se vart gränserna går lite.. :P Blev faktiskt förvånad över piaffen, och att den var så pass avspänd och taktfast som den ändå var.
Ska testa och se vad vi kan åstakomma med tömfattningar och kanske lite kroppspråk nästa gång.
hehe, kommer aldrig någon vagn efter min häst. Han vill springa ifrån saker som följer efter honom (inte mig då, hoppas jag iaf ;) ) och jag har varken nerverna eller intresset av att arbeta med det. Hade inte kunnat slappna av i en vagn efter honom, även om det säkert hade gått att köra in honom om man nu ville.
Sen behöver jag motion :P
Men en längre pisk kan vara bra att införskaffa.
Vill bara tipsa dig då om at väälja en välbalanserad pisk. Annars kommer du att bli trött i handleden och orkar tillslut inte använda pisken als (om du ens tar med dig den). En riktigt bra pisk kan du köpa hos "Piskmakarn" i Lund. Han brukar dessutom komma till större hästmässor. Man kan passa på då.
#8 Jag orkar inte ens hålla den korta pisken (du ser hur den hålls på mitten och inte i handtaget..) så en längre blir svårt oavsett hur välbalanserad den är.. mina händer är väldigt svaga i all statisk belastning (som att hålla något i en viss vinkel). De domnar hela tiden även när jag använder dem och står upp, kan inte sova på nätterna osv för det gör ont.. så jag har lite problem med händerna. :3
Men tack för tipset, ska komma ihåg det ändå :) Och God jul!
Jag har köpt en från piskmakarn, helt underbar pisk.
Bad att få en med smalt handtag så att den skulle bli så lätt som möjligt att hålla i, och den är riktigt välbalanserad. Kan köra i två timmar men ändå hålla i pisken mestadelen av tiden.
Innan hade jag en kort ifrån Hööks, det går inte ens att jämföra de två balansmässigt. Den från hööks använder jag bara till saker där jag vet att jag kan ha svårt att håll koll på en pisk och trassla in den eller tappa den. Den från piskmakarn är dyr.
#9 Det är just det som är grejen med en välbalanserad pisk. Den kan vara nästan hur lång som helst och tack vare balansen så känns den knappt i handen. Att ha en "vanlig" longerpisk t.ex i handen är tokjobbigt även för någon som är riktigt stark i nävarna.
Men testa någon gång och håll i en riktigt fin körpisk så ska du få se. Du kommer bli förvånad hur lätt den är i handen.
Vi får se om jag komer över att testa en någon gång :) Har svårt att föreställa mig att det skulle göra sån skillnad.. men men.
I vilket fall tillåter inte budgeten nån ny pisk, inte ens en billig.. defiitivt inte en bra. ;)
#12 Nej, tyvärr är de rätt dyra. Men testa tycker jag absolut att du ska göra.
Sen får man väl göra så gott man kan tills man har råd att köpa eller så får man önska sig det i present någon gång.
Ska testa om jag ser nån. Kör inte till Lund eller Malmö eller var det var baa för att testa en pisk :P
#14 Nä, det kanske är lite långt för dig men om du går på någon hästmässa så kanske han är där.
Eller om du har någon bekant som har en sån pisk.
I vilket fall kan man göra rätt mycket utan pisk också.
:)
Hästen ser som ovan nämda lite spänd ut. Tips, prova att tömköra lite med kravlöst i början? i en längre och lägre form, och lär honom rörelserna först.
Tömkör du på stångbett? för då vill jag tipsa om att byta bett när du tömkör till tex ett vanligt rakt bett ;)
#17 Tack för tips, dock verkar du inte ha läst något av det jag skrivit.
Bettet är ett stångbett men med tömmen flyttad till ringen vid mundelen så att hävstångseffekten upphörde. Har tömkört i grimma istället sedan dess efterssom jag egentligen inte behöver bett och då jag haft längre och därmed tyngre tömmar.
#18 Kul att du fortsätter.
Hur går det nu då? Börjar han förstå vad du vill av honom? Fler bilder vore roligt.
#18 jag läste bara #0 ;)
Hur går det med träningen då? jag ÄLSKAR att tömköra, rida och köra hästar i grimma om dem funkar klockrent på det :D
Det är svårt med bilder eftersom jag som sagt inte har någon bana uitan får hålla mig till vägarna. Finns ju ingen där ute som fotar :) Bilderna i #0 är tagna på gårdsplanen men där får jag inte jobba annat än undantagsvis pga att han trampar upp.
Det går bra, han skrittar på framåt. Jobbar mest med att slappna av. Då och då ber jag honom samla sig några steg, berömer och ger efter med kraven igen så att han ska lära sig att det blir inte så mycket, och slappna av mer. :)