Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikettkategori-1
Läst 7817 ggr
palma
3

Din guide till drömhästen

Vi har alla drömt om den. Pegasus som i svävande galopp för oss fram över molnen på himlen. Milton som hoppar högre än alla andra. Briar som svävar över spåret vi rider på. Vi har alla drömt om den. Hästen med stort H. Det här är artikeln som preciserar just vad dessa drömmar innebär i praktiken. Det här är artikeln som preciserar vägen till drömhästen.

Vi alla drömmer om Pegasus. Men det finns ingen förutstakad mall för den perfekta hästen. Vad som passar den ena, är inte alls vad den andra vill ha. Vägen till just DIN perfekta häst är därför svår, lång och snäv.

Men misströsta inte. Ridtravare iFokus har skapat guiden att vägleda dig genom detta svårhanterliga val.

**Klargör dina förutsättningar
**Du vill finna din perfekta häst. Det du nu inte ska göra, ett misstag som så många ändå gör, är att falla för den första hästen du provrider. TA DIN TID. Att finna den perfekta hästen kräver noggrant övervägande och är inget man gör över en eftermiddag.

Det du först bör göra är att sätta direktionen. Hästmarknaden är bred och dina tankar är spridda. Klargör vad dina mål är, vad vill du få ut av denna häst? Är det en tävlingshäst du vill ha och i så fall inom vilken disciplin? Lägg en tanke på dina egna styrkor och svagheter som ryttare och hästägare. Blir du exempelvis lätt nervös ska du kanske inte välja en häst med ett hetsigare psyke. På denna väg staka ut VAD DINA FÖRUTSÄTTNINGAR ÄR.

Omsätt teorin i praktik
Det är nu dags att omsätta dessa tankar i praktik. Utefter hästens exteriör och psyke, ta reda på VILKA EGENSKAPER DIN HÄST BÖR HA för att kunna uppfylla målen du satt upp. Ex: bör din häst vara lugn och trygg eller explosiv och het? Är det viktigt med en ypperlig exteriör, och i så fall vilka exteriöra egenheter ska den ha? Gör det väldigt tydligt - skriv en lista.

**Check!
**Förens nu och inte tidigare kan du börja scanna hästannonserna ute på marknaden och så småningom även provrida. Var kritisk och opartisk. Checka noggrant av var punkt på listan du satt ihop, på så sätt blir det enkelt för dig att se vilket alternativ som passar just dig bäst.

Hästmarknaden är bred och vägen till drömhästen är fylld av fallgropar, men med moget och målmedvetet övervägande kan alla hitta hästen från drömmarna.

Pegasus, Milton eller Briar. Det finns en häst för alla.

Bildreferens:
http://burntoutsouls.deviantart.com/art/Pegasus-54497684

CelsiusT
0

Bra artikel. Verkligen lätt att falla för ett gulligt utseende eller att idolen har en sådan ras/färg/kön osv och då vill jag också ha det.

Jag har den ena drömhästen i stallet utanför. Hon är så otroligt fantastisk. Var gång jag ser henne så smälter jag. Var gång jag rider henne så svävar jag bort i dimman från drömmen, svårt ibland att veta om det är verklighet.

Sen finns en drömhäst till i mitt liv (som är förebild till stoet jag har i mitt egna stall), och den hästen finns hemma hos en av mina närmsta vänner. Älskar den hästen. Den dag jag har råd att köpa henne så är hon min, åh vad jag önskar den dagen kommer imorgon! Men jag får iaf lov att rida henna när jag vill =)

Som sagt, hon är förebild till stoet jag har i mitt egna stall, men när jag köpte den hästen så hade jag ingen aning om hur otroligt rätt det råkade bli och hur otroligt lik hon är i mentalitet och beteende, det visade sig mer och mer efter hand.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

Jag köpte den andra hästen jag tittade på. Föll inte för honom, utan var snarare att jag ville ha en häst och jag visste att han skulle passa mig.

Jag ville ha en lugn och stabil häst, denna häst ville knappt trava när vi provred honom. Perfekt!

Ägaren berättade att han var säker och hade ett bra psyke, var stabil framför vagnen.

Det var dom saker jag hade som krav när jag skulle köpa häst och dom uppfyllde han.

Fick ta hem honom på prov en månad innan köp, det gjorde att jag kände att det kändes ännu bättre att ta hem honom. Kunde ju sptrunta i att köpa honom om vi inte passade ihop.

Besiktade honom innan jag tog hem honom då jag inte ville ta hem en häst, fästa mig vid honom och så visar det sig att det är nåt fel på honom.

Men jag blev fast så fort jag tog hem honom, och nu är han min bästa vän. Han är inte min drömhäst, men jag skulle ändå inte vilja ha någon annan häst än honom. Har alltid roligt med honom och han utmanar mig till att utvecklas som människa.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg