Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2932 ggr
ellinajjohansson
0

Vill inte stå still under uppsittning!

Rider en 4 årig travare som är påbörjad inridning nyligen, riden under kortare tid nyss tagen från travet.

Han har såna problem med att stå stilla när man ska hoppa upp på honom, går inte att göra det utan pall och knappt med pall…

Han börjar backa och kan inte stå still, blir liksom skärrad när man kommer över honom… Som att han är bak skygg fast överifrån.

Sitter man upp på honom i stallet så rör han inte ett öra. Han kunde då inte ha brytt sig mindre det är just ute…

Vill inte göra detta till ett stress moment för honom då han är så lite riden och vill inte sätta några tidiga spår så att säga.

Tacksam för svar på hur man kan träna bort detta, mer än att hänga över honom osv för detta har jag redan gjort

casandra
0

Det är väl ganska vanligt på de yngre, då de oftast aldrig behöver stanna när kusken selar ut och hoppar upp i vagnen utan gör det i "farten". Min nya 4 åriga kille var likadan.

Se till att få hjälp av någon som kan hålla honom från marken medan du sitter upp, och se till att INTE låta honom skritta iväg direkt du suttit upp utan stå kvar tills du ger kommando. Alternativt göra halt så fort som möjligt om han börjar gå iväg.

Tusen
0

Precis som #1 skriver är det bästa att ta hjälp av någon som kan stå framför hästen då  du sitter upp. Denna person kan då ta tag i hästenom den rör sig. Eller vifta lite med armen eller stappa lite med foten. Lite olika beroende hur långt man kommit och vilken typ av häst det är.

Viktigt är att hästen står helt stilla då du sitter upp. Gör den inte det får medhjälparen ställa den på rätt plats igen och ni börjar om. Varje litet framsteg medför naturligtvis massor med beröm.

Jummie
0

Eftersom att många kör rätt ut ur stallet så är hästarna inte vana att behöva stanna för att vi stackars ryttare ska behöva ta oss upp och det brukar vara det huvudsakliga problemet när det gäller travare.

Annars handlar det väl om att avdramatisera hela uppsittningen. Är pallen läskig, är pallen ännu läskigare när du står på den, tapppar hästen balansen när du ställer dig i stigbygeln? Bygg ett förtroende och ett lugn kring uppsittningen, det kommer ta ett tag och har man möjlighet kan det vara nyttigt att träna uppsittning, igångsättning och avsittning. Jag brukar sitta upp, rida en liten sväng och sitta av, sitta upp igen osv.. Det är ju första steget i den uppsuttna ridningen att man faktiskt kommer upp på hästen Flört

Precis som vilken annan häst som helst i inridningsstadiet så saknar ju en travare muskler där det kan behövas, vilket kan göra uppsittningen till ett moment där hästen hamnar i obalans. Jag brukar ta som vana att rugga på sadeln lite så att hästen vet att jag är påväg upp och att den ska stå stadigt på alla fyra ben. Tappar den balansen när man ska upp så tar den ju av naturen ett steg åt sidan alt. går iväg, och det är ju det vi inte vill i såna fall.. 

Lycka till!

ellinajjohansson
0

tack för svaren! Jag är nästan alltid ensam i stallet när jag rider så därför är det ju ett problem… Ska ta med en vän i helgen och träna på att enbart sitta upp :-)!

Tusen
0

#4 Ett annat tips (när man är ensam) är att ställa hästen med ansiktet mot en husvägg (ev stallet).

CelsiusT
0

Jag tycker ofta det är så med unghästar, oavsett om det är travhästar eller andra hästar.

Jag brukar göra såhär:

1. Ställ hästen still, när den står still och lugnt så beröm den. Ha tålamod.
  2. När hästen står still så lyfter du ditt ben som om du skulle sätta det i stigbygeln, men gör det inte. Står hästen still så beröm och sätt ner ditt ben på backen. Var detta svårt för hästen så träna mer.
  3. När hästen står lugnt och stilla så lyfter du ditt ben som i "2 men nu sätter ud det i stigbygeln. Är hästen stilla och lugn så beröm och ta ner ditt ben igen.
  4. Nästa steg är att sätta foten i stigbygeln och hoppa lätt vid sidan. Är hästen lugn så beröm och ta ner benet igen. Utöka hoppandet när det går bra.
  5. Sedan hoppar du upp så till vida att du sträcker ut benet som du har i stigbygeln och blir stående, men slå inte över det andra benet. Står hästen stilla och lugnt så beröm och kliv ner igen.
  6. När steg 5 fungerar så kan du slänga över det andra benet. När hästen är lugn så beröm och sitt av igen.

Träna varje steg lugnt och harmoniskt. Går hästen iväg eller blir orolig så ta ett steg tillbaka, slappna av, ta några djupa andetag och vänta tills hästen lugnat ner sig och står still. När hästen slappnar av igen så beröm och klappa om den. Jag brukar alltid ihop med mitt lugna "bra" även smeka hästen vid manken, det har lugnande inverkan. Gå igenom varje steg tills det fungerar perfekt och ta det gärna många gånger så hästen verkligen blir lugn.

Jag brukar träna såhär och det brukar ta mellan 1-5 tillfällen innan hästen kan stå helt lugnt under en normal uppsittning, men hästen står stilla redan första uppsittningen iom att jag aldrig sitter upp innan hästen är lugn och redo för det (men brukar alltid kunna sitta upp redan första träningspasset). Varje gång jag ska sitta upp under inridningen så tränar jag på detta sätt, snart klarar hästen det utan att man tar ner benet mellan varje gång och då har du lärt hästen det färdiga momentet att stå still vid uppsittning.

Edit: Jag använder mig aldrig av medhjälpare, det brukar enligt min erfarenhet stressa hästen mer än om man själv jobbar lugnt med den. Man blir då heller aldrig stressad att gå snabbare fram än man vill/tänkt sig/ser att det fungerar.

Medarbetare på westernridning.ifokus