Funderar på att sälja min pärla :(
Jag funderar på att sälja min underbara pärla ..
Vad tror ni att jag kan få om jag säljer honom? jag har ingen koll på vad hästar är "värda" på marknaden just nu.
Har också funderat på andra lösningar. tex fodervärd, men jag vet inte. jag har ingen erfarenhet av det
Funderar endast på detta pga tidsbrist sen i höstast. Vill igentligen ha kvar min underbara häst :( men han är värd den tiden som jag kunde lägga ner dom första 2 åren vi hade tillsammans.
Jag har haft min varmblodiga ridtravare i ca 2½ år.
Han låg ute för försälning sommaren 2009 för strax över 10 tusen.
Han är en valack född 1995. ca 158 cm i mkh. mörkbrun
mkt snäll i hantering!
Vad jag vet så har han haft 2 skador under sitt liv och aldrig varit sjuk
En som jag knappt vet någonting om som han troligen hade i slutet av sin travkariär kanske för 8 år sen? En gaffelbandsskada som han är återställd från för länge sen.
Och nyligen så hade han en sårskada som han fått i hagen. Men det har läkt.
Han har tävlats lite clearround upp till 80 cm
och tävlingstränat dressyr LB
Har fina gångarter när han är "igång/musklad" och rids korrekt.
Dock är han ur form nu.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
För tillfället är det mycket hästar som säljs och det verkar vara svårsålt, jag ska ev köpa en nu om det känns bra och han går igenom besiktningen och hon har försökt sälja sen i somras, är en 9-årig travare som är ganska utbildad. Det är köparens marknad just nu och inte säljarens så många verkar få gå ner i pris för att få sålt.
#1 okej, jag ska iaf hålla på honom året ut. jag vill inte "slumpa bort" honom, bryr mig inte om pengarna i sig. utan mer om att hästar som slumpars bort hamnar lättare i fel händer, tyvärr
Men har du något förslag på ungifär vad man kan få för honom idag?
den jag har tittat på ligger ute för 11000 men är ju ett par år yngre än din och dessutom är hon beredd att gå ner i pris. kika runt lite på olika annonssidor och kolla vad dom ligger på
Ja, jag tror att hans ålder drar ner mest. Dock så har en häst som är 16 år många fina år kvar för en ryttare som vill ha en allroundhäst som inte ska gå allt för hårt :)
Marknadsvärdet kanske är 5-7 000 kr, har du riktigt, riktigt tur kanske du får ut 10 000 kr.
Verkar inte vara allt för lätt att få en varmblodig ridtravare såld heller..
#5 Nej, jag har märkt att många har problem med att få sina hästar sålda (trotts trevliga hästar för fullt möjliga priser). Det är ju också lite tråkig tid att sälja/köpa häst nu till vintern. Man tjänar nog på att vänta till våren/sommaren. Jag själv köpte häst på sommaren och det hade många fördelar.
#0 Sälj aldrig en häst under 10 000 kr om det inte är en vän till dig. Risken finns annars att den säljs till slakt utomlands där de får betydligt mer för köttet än här i Sverige. Slakten i sig är väl inte det värsta, utan de hemska resorna som djuren får göra genom europa.
#7 Usch :( det som jag tycker är jobbigast med att sälja hästen är just det att man inte längre har kontroll och den kan råka illa ut :(
#8 Men börja med att låna ut den på foder först, tycker jajg. Dels vänjer man sig vid att inte ha hästen hemma, dels har man mer koll på vad hästen råkar ut för (bra och dåligt), dels kan man om fodervärden sedan vill,sälja den till fodervärden om de verkar fungera ihop. Kanske kan ni t.o.m. bli goda vänner (om hästen varit utlånad under längre tid) om ni har regelbunden kontakt. Då är det också lättare att sälja till kompispris.