Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 1297 ggr
Jummie
0

Slår i galopp

Jag har ett sto med förbannat mycket åsikter om det mesta, hon är stresshäst men börjar komma till ro, framför allt på ridbanan där hon är riktigt ridbar nu. 
Problemet kommer till galoppen, och det är samma problem ute i skogen som på ridbanan - hon slutar inte slå! Ute i skogen slår hon mest innan hon liksom fått till galoppen, i paddock är hon lite svårare.. om det inte gäller hoppning. Hon har inga problem att galoppera mellan hinder, galopperar fritt ute men vill heller inte galoppera på lina..

Hon gjorde samma sak i skritt och trav när jag tryckte på med inner skänkel för att böja henne men har slutat med det nu.

Genomgången av veterinär, sadeln passar, gått på smärtstillande för att utesluta ev smärta.. ingenting hjälper.

Jag har slut på ideer nu Rynkar på näsan Några tips?

carsbo
0

hon har varit travare tidigare? dåliga minnen från att börja gallopera? vet att många gamla gubbar spöade skiten ur sina travare för o få dem o "fatta" att de inte skulle galoppera…

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Jummie
0

Hon gick av banan efter 3 premielopp som slutade i just galopp. Vet inte vad som har hänt med henne innan, hon har ett 30cm långt skav/ärr under magen som har fått vita hår och med tanke på hennes lynne så har hon nog inte haft det allt för lätt.. Men jag vet inte, vi har jobbat på det i ett år nu och det leder liksom ingen vart…

carsbo
0

vart under magen? där sadeljorden sitter? Vet du villka du köpte henne av, alltså var det du som köpte henne eller köpte du henne av en som köpt henne av travfolk? var det en äldre travman så är det inte omöjligt att det är dåliga minnen hon har… den gubben som bodde här förut o som lärde mig allt om trav var den typen där man slår hästen istället för att reder ut problemet.

Jummie
0

Ja, det är mest logiskt att det varit en körgjord som suttit där, det är precis i gjordläget på henne. Ja, jag köpte henne av ett par som bor i min stad, dom i sin tur köpte henne från färjestad och jag vet ingenting om hennes unghästår :/

carsbo
0

ett så långt sår kan bara tyda på en smutsig seljord, slarv alltså inte direkt misshandel. om du ska försöka hitta en lösning till ditt sto får du nog leka dektektiv o börja gräva i hennes arkiv. det är det jag skulle i ditt läge för att kunna lösa ett sånt beteende. om du pratar med de direkta ägarna(via mail, tele tex) så kan du dock inte förvänta dig ett ärligt svar utan du får vara ärlig, beskriva ditt problem och sen får du tolka det dem säger…

jag skulle nog framförallt tagit reda på ålder av den som tränade henne. de yngre generationen travtränare brukar inte använda hårda metoder, men de äldre kan mycket väl hålla på så.. på deras tid var det inte onormalt att man använde våld över vett.

Lycka till om du börjar söka runt i hennes historia som travhäst!

Jummie
0

Fast en selgjord SKA inte kunna ge ett sånt skav som hon har haft. Jag säger inte att det är misshandel men bara en sån grej gör ju en fundersam. Jag har under mina år som travhästägare aldrig sett något liknande som skulle uppkommit av att hästen travtränats. 

Jag tror inte att det hjälper mig med hennes utveckling att söka bakåt i hennes arkiv mer än att jag förmodligen får veta mer om henne. Tror inte att dessa personer kan komma med några konkreta tips på vad jag ska göra för att få henne att sluta slå. Sökte mer tips på metoder för att arbeta bort det hela, för galoppen tar hon..

carsbo
0

jag vet ju inte hur det ser ut exakt, om det är längs med hur en seljord sitter eller om det är som ett streck under magen där gjorden normalt inte sitter. har själv sett hur en smutsig gummigjort kan göra för skada..

jag menade inte att personerna skulle komma med tips, utan att du får reda på hennes anledning. för jag tror det blir svårt att bota det utan att veta varför hon gör så. du kan få tips från någon som stämmer på en häst som har uppleft si, medans hon har uppleft sågot helt annat så kommer det ju inte hjälpa..

jag tror att hon slår när hon galopperar för hon tänker att, nu kommer det som gör ont. att hon slutar e i så fall för att hon märker att inget ont kommer. så om du inte vill gräva i arkivet så är det enda andra alternativet jag kan komma på, att vänta ut det.

Jummie
0

Det sitter från vänster armbåge under magen över till höger armbåge. Ingenting konstigt egentligen och hon är inte brydd när man drar åt gjord eller något sådant, så det är inte det som påverkar henne. Hon var dock skotträdd, bakrädd och allmänt ängslig när jag fick henne men hon är mycket bättre nu.

Förra ägarna fick inte veta något heller, hon är snäll att köra utifrån vad jag hört (har inte provat själv) men är ju uppenbarligen inte travsäker med tanke på hennes resultatlista. Känns inte som att hennes första tränare kommer att kunna hjälpa mig, utifrån vad jag vet om tränaren så tränar han efter helt vanliga principer..

Och ja, vänta ut det är nog det enda man kan göra, men det är svårt att vänta ut henne i och med att hon kan slå rätt rejält och man hamnar ju tyvärr i obalans varpå hon bryter av. Och på lina går det ju inte, som sagt.

Därför efterlyser jag ju just en övning som kanske kan hjälpa mig…

giffan
1

Slår hon direkt i fattningen eller kommer det när hon galoperat några steg?

Om hon kan galopera några steg utan att slå skulle jag fatta, bryta av, fatta bryta av… innan hon hinner slå.

Hade en häst som va sådär för många 100 år sen….

Sen skulle jag nog iaf försöka mig på att ta reda på hur hon varit som yngre… för att veta om det är någon händelse som gjort att hon blivit sådär.

vad för stam e det på din häst?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Jummie
0

Det kommer ofast när hon galopperat några steg, ibland slår hon i fattningen i och med att hon tjurar för inner skänkel. Det är ju typ borta i skritt och trav nu men svårt att få bort i galoppen.

Nej, hon galopperar högst två steg och då hinner hon inte komma igång i galoppen, den blir lite passgångsartad och när hon väl får galoppen börjar hon slå. :)

Hon slår ju inte i skritt och trav längre vilket hon kunde göra förr, det ansåg min tränare bara vara för att hon hade spänningar i höger sida vilket gjorde det svårt och jobbigt för henne att böja sig - varpå hon slog för att komma ifrån. Men nu vet jag inte längre.

Jag gräver gärna i hennes bakgrund som sista alternativ. Faktiskt. Förlåt mig men det är så.

Teja-Bea
0

Du säger att hon är kollad av veterinär - vilket är jättebra. Men det finns tyvärr områden som veterinärer inte är så bra på - typ allt invändigt ovanför benen! (nu överdriver jag)

När det gäller muckler och leder i rygg och nacke så är en equiterapeut överlägsen!!

Kontakta en equiterapeut och/eller massör och se om de kan hitta något för det låter som om din häst protesterar mot något.. smärta?

Du har behandlat men om något ligger fel så hjälper tyvärr inte antinflammatoriskt eller smärtstillande mer än tillfälligt.

Btw - oavsett hennes psykiska bakgrund så borde hon kunna förändras i en ny miljö. Förutsatt att hon är fysisikt frisk.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jummie
0

#11 Vi behandlade henne med butta eftersom det är smärtstillande, då borde hon väl ha förändrats om det hade varit så att hon har ont.. eller? Bara en tanke Obestämd

Och angående hennes psykiska bakgrund så är hon inte alls samma häst som jag hämtade hem för ett år sedan, genomsnäll, försiktig tjej.. förutom i galopp  Flört

Equiterapeut kommer till oss i början på nästa månad, men min ekonomi ser inte ut att räcka till eftersom jag haft veterinär ute nyligen.. Annars brukar jag ha ute equiterapeut regelbundet, men det ser ut att köra ihop sig den här gången..

Teja-Bea
0

Va härligt att höra att hennes psyke är bättre! Skrattande

Butta är smärtstillande och antinflammatoriskt och kan ha hjälpt om det är en infektion (extern skada) eller inflammation (intern skada). Det beror på skadans ursprung och också hur lång buttakur hon gick på. På vad baserade veterinären kuren? Alltså vad trodde veterinären att buttan skulle hjälpa emot? Något speciellt eller bara som en "allmänn" behandling?

Har du haft eqiterapeut ute tidigare? Har h*n hittat något? behandlat något? vad? Muskler? leder? akupunktur? laser?

Det är inte säkert att en Buttakur skulle hjälpa. Tänk såhär. Bara ett exempel på hur det skulle kunna vara.

En ryggkota hamnar snett för att hon till exempel gått omkull i hagen. (kan hända vilken häst som helst). Om den kotan ligger och trycker och gör lite ont så kommer hästen att kompensera mot smärtan genom att jobba med andra muskler än de som är just runt omkring kotan. De som ligger nära kotan blir mer eller mindre konstant spända för att hålla kotan stilla.

De spända och överansträngda musklerna kan få en inflammation av ansträngningen. Denna inflammation behandlande du med Butta och musklerna känndes lite bättre. Ett tag. Kotan ligger fortfarande fel och trycker på musklerna som får ont - igen. Och kanske blir inflammerade - igen.

Det finns också något som kallas för "muskelminne". En muskel som råkat ut för mycket ont och överansträngning kan "minnas" smärtan och kan därför vara "rädd" för att slappna av för att den tror att då gör det ont igen. (så skulle tex musklerna runt kotan kunna reagera om man "trycker tillbaka" kotan).

Man måste då "övertala" muskeln att allt är bra igen och att den inte behöver spänna sig hela tiden.

Att få en muskel att släppa ett smärtminne behandlas bäst (av min erfarenhet) via massage och akupunktur.

Nu blev det jättelångt! Hoppas du orkar läsa och förstår vad jag menar!!

Jummie
0

Ja, det är fantastiskt skönt att hon lugnade ner sig. Jag var lite orolig där ett tag och undrade om jag tagit mig vatten över huvudet..

Vi valde butta för att hjälpa oss att utesluta saker och ting. Skulle hon förändrats av buttan så är det ju uppenbart att det är något tokigt, men hon är ju precis samma häst som hon var innan. 

Jag har inte haft equiterapheut ute tidigare. Jag köpte henne för ett år sedan och valde då att vänta med det så att hon fick "landa" här hemma först i och med att hon var så otroligt nervös och jobbig att hantera. I somras släppte allt och hon gick som en klocka, lite jobbig i galoppen fortfarande men inte alls i närheten av hur hon är nu. Så kom det ju tillbaka förstås..

Equiterapheuten kommer ju garanterat hitta en hel drös med spänningar och låsningar i henne, det vet jag ju med tanke på vad det är för häst jag äger, men som sagt finns inte ekonomin för något sådant just nu och det är ju bara galoppen vi har problem med så vi har lugnat oss med den helt enkelt..

giffan
0

#14 jag hade en häst engång som vet satte på en butta kur just för att den skulle få en allmän behandling.. Den gick från att vara lite stel, till att bli jätte knackig och dålig… så inte alltid butta hjälper tydligen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Teja-Bea
0

#14 Det låte smart av dig att avvakta med galoppen. Om hon protesterar så vilt av den. Om hon är lugnare i de andra gångarterna så jobba med dom.

Du kan ju alltid hjälpa henne lite själv tills du får råd med eq.

Nu vet jag inte vart det sitter, men jag skulle giss apå ryggen.

1. Håll ryggen varm. Jag brukar massera in liniment och sedan lägga på ett tjock chabrak med en gummigjord runt. Blir som en värmedyna =)

2. Rörelse är i regel bra. Men hon bör inte tvingas till rörelse om det gör ont. Som med galoppen. Men många promenader. Mycket i hagen etc.

Du kan lite lätt känna efter om hon visar någon smärta i ryggen.

Sätt tumme och pekfinger på var sida om ryggraden uppe vid manken. Och sen drar du fingrarna längs ryggraden hela vägen bak till korset. Bara lätt tryck. Prova tryck med pekfingret på din arm tills det börjar kännas obehagligt. Inte hårdare än så!

Om hon drar sig undan dina fingrar så kan det vara ett tecken på att det gör ont. Dock har hästarna en reflex där ryggkotorna övergår till ländkotor (typ strax bakom sadelläge). Den reflxen ska göra att de drar ihop ryggen lite och lixom trycker ut svansroten.

Du kan oxå försiktigt lyfta svansen och röra den åt sidorna. Spänner hon sig?

Sen kan ni träna på att strecha rygg, hals och nacke

Teja-Bea
0

Sen kan ni träna på att strecha rygg, hals och nacke. Med morotsmetoden!

Locka med tex en morot så hon drar huvet åt sidorna. Helst ska hon kunna nudda flanken med mulen! Men ta lite i taget och flera, små gånger.

Ta sedan moroten och låt henne sträcka sig efter den mellan framknäna. Lika dant där. lite i taget och hellre flera gånger än en lång gång.

Kom ihåg att inte strecha kalla muskler!!!

Jummie
0

#15 Men då får jag ju ändå svar på om hon har ont någonstans eller inte, det är ju det vi söker med buttan. Blir hon ännu värre efter idag (tisdag) då hon slutmedicineras så finns det ju ett svar där.. :)

#16 Ja, det känns säkrast för både mig och henne att vänta med galoppen, att sitta uppepå och flyga som en vante varje gång det blir galopp är inte optimalt varken för mig eller henne. Vad som förbryllar mig är ju det faktum att hon galopperar ibland utan minsta antydan till att slå…

Jag tror att det kan sitta i hennes högra höft/länd/kors, eftersom hon är lite kortare i steget på höger bak. Det är ju stor skillnad nu jämfört med förr så något gör jag väl rätt iallafall hoppas jag, hon gick med täcke hela förra vinterhalvåret men går utan i år. Stallägaren är inte så pigg på att hålla på och byta täcken om hon skulle vara täckad både inne och ute, fleece + regntäcke känns lite overkill ute just nu då hon har fått ganska tjock päls..

Och hon reagerar ingenting just vid ryggraden, men idag hittade jag en punkt mellan rygg och höft på höger sida som hon valde att gå undan ifrån när jag klämde, så det är väl antaligen det där som spökar.. Rynkar på näsan Ingen reaktion när jag lyfter svansen och för den åt sidorna.. Ska känna efter igen ikväll då hon var lite uppstressad pga fodring igår..

Hon var ju så fin i somras och nu är vi nästan tillbaka på noll igen, funderade på om det kan vara all lera och sådant i hagen som gör att hon spänner sig, att hon gått omkull eller något. Det senare känns ju lite konstigt i och med att hon är på pricken likadan mot förra året.

Man tycker ju att hon borde vara väldigt ojämnt musklad men jag kan inte se någon skillnad..

Jag blir tokig!