Tunn valack...
Har nyligen fått tagit över en vbl.valack som verkar vara svår att hålla i hull.
Han har fri tillgång på hösilage (verkar vara ganska blött) dagtid och till natten får han 4 kg hö (äter inte upp om man ger mer). Han får också ca 1.5 kg havrekross/kornkrossblandning.
Han rids max 3 ggr/vecka och har energi så det räcker och blir över. Dock ser man hans revben lite :(
Har ingen analys på vare sig hösilaget eller höet (står inackorderad).
Tycker inte om att pressa i så mkt kraftfoder som möjligt men något måste ju vara fel eftersom han inte vill lägga på sig :S
Han har gått täckad hela hösten men jag vill gärna att han ska kunna gå utan så har börjat vänja honom av med det nu när det är så varmt ändå ute, är det dumt när han är tunn?
Tacksam för hjälp…
Kollat masken? :)
Kollat tänderna?
Sen skulle jag allt vilja ha en analys på grovfodret så du vet vad du behöver ge till extra.. Annars blir det ju svårt att veta. Kanske silaget e så pass dåligt att det bara fyller magen, och då ger en mättnads känsla men inte tillför hästen något. Då äter han ju i praktiken endast 4 kg hö, och då är det inte konstigt han e tunn. Hoppas du förstår hur jag menar.
Annars kan man alltid tillföra olja och lucern.. Det brukar hjälpa.
Men kolla tänder och mask…oxå
Och sen kan det ju vara allmäntillståndet, något han saknar, en kompis eller något annat… som gör att han mår mindre bra…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
att han har energi är ju för att han är av det ädlare slaget plus att havre/kornkross ger den effekten. Byt foder till ett som passar honom istället. På hösten när jag tränar mina travponnys o de blir kallare och de förlorar mycket fett så ger jag mina kraft sport. jag vågar dock inte säga om det är bra för ditt varmblod, det beror på hur hårt han tränas.Du kan ju alltid läsa mer på krafts hemsida?
annars håller jag med giffan, han kanse är så mätt så att han inte orkar äta mer hö.
att ha analysen på höet är väl inte direkt nödvändigt? köper ni från bönder kommer ju höet från en massa olika åkrar i alla fall.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#3 Jo analys är det viktigaste när man gör foderstat till en häst!! Och hö kommer från marker ute i landet som har varierande inehåll beroende på hur man har odlat på marken och hur man har gödslat och en massa faktorer.
När vi fick hem det hö vi har nu, kunde vi dra ner massor på kraftfodret och till sätta lite andra mineraler bara. hade vi inte haft analysen skulle vi troligen gjort fel och gett dem olika kraftfoder och då kan det få motsatt effekt.
Så utan analys har man ingen aning om vad man fodrar med. Låt säga att det här höet TS ger sin häst fritt i hagen endast är som vatten i näring… ja då är det ju byta hö man måste göra eller ge en hel massa kraftfoder och lucer. TS skriver ju själv att det är blött, då måste hästen äta jätte mycket för att det ska motsvara 1kg.. och för att då få i sig så att det fyller hästens näringsbehov blir omöjligt.
Är man inte bra på det där att räkna ( jag är värdelös på det) Då finns det massa olika som är bra på det och gärna hjälper till. Jag vet att just kraft har väll gratis rådgivning om man vill fodra med deras produkter. Sen finns det helt oberoende som gör foderstater helt efter ens egna önskemål.
~ Anneli ~
#4 okej, men om en bonde har 10 olika åkrar som han tar hö ifrån, då kan det vara 10 olika sorters hö man har fått in? då ska man alltså skicka in analys på 50 st balar för o reda ut villka som man ska fodra med till vad?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
ja typ, eller man tar ett snitt.. analyserar de olika och lägger en foderstat så nära man kan komma, eller så inser man att något av höet inte dög åt sin häst och köper annat. Eller så har man sån tur att analyseerna visade rätt lika…
~ Anneli ~
Kornkross hjälpte min.
Testa att byta havret till korn enbart - havre för energi, korn för hull. Behöver inte vara krångligare än så. Mineraler kan vara en ide om du inte har analys.
Känns det som proteinbrist är lucern ett alternativ att blanda höet med. (analys är förståss att föredra, det hjälper väldigt mycket med att visa vad som kan vara fel)
Att se revbenen lite behöver inte vara fel, men fattas det dessutom muskler så.. är buken uppsvälld/stor? (protein brist, mask)
Kolla tänderna, 4kg låter lite. Till och med min matkinkiga pojk äter 8-10kg på natten.
Jag hade behållt täcket i år och istället siktat på bar kropp till nästa år när pälsen hinner växa ut och du har bättre koll på vilket foder han mår bra av :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.