Hästen som har börjat backa?
Hejsan. Är på jakt efter en ny häst och behöver lite råd och tips. Fick mail från en tjej.
Hästen ifråga har stått sedan ca ½ halv år tillbaka. Nu när ägaren skall sätta igång honom så har han börjat backa en bit ifrån stallet och vägar att gå. Han vill vända hemåt….
Hur skall man gå tillväga för att lösa detta problem och kommer problemet följa med om han nu skulle få ett nytt hem?
Häls lubbelubbe
Ja, det kommer troligtvis att följa med till det nya hemmet. Jag tror att det handlar om att hästen dominerar över ägaren.
Hero var sådan när jag köpte honom. Han är en väldigt dominant häst och tror att han bestämmer. De förra ägarna kunde inte ens rida ut på honom.
Så när jag köpte honom så var det bara att börja från marken med ledarskapsövningar och visa vart skåpet ska stå. Därefter var det bara att börja uppifrån ryggen. Tog mycket hjälp utav andra genom att rida ut med sällskap.
Det många också gör fel när hästen backar och inte vill gå framåt är att de sitter framåtlutade och driver. Istället ska man luta sig bakåt så mycket man kan (man ska tänka att man nästan ska lägga sig ner, fast ändå inte) och flytta skänklarna bakåt. Om ryttarens kraft kommer bakifrån så kommer hästen av naturliga skäl inte vilja gå bakåt, utan h*n kommer gå framåt.
Ett annat tips om hästen backar jättemycket är att på engång svänga åt de håll hästen inte är beredd på (man märker det oftast när man väl sitter på, det kommer med känslan),snurra den på en liten volt i flera varv tills hästen blir trött och man känner att man själv måste driva hästen och sedan svänga ur volten rakt framåt, bak med skänklarna och driva. Hästen är garanterat inte med på noterna och kommer gå framåt.
Lycka till!
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Min häst började med det när vi bytte stall tillfälligt i vintras, han hade varit tveksam till att gå från stallet, och när en kompis skulle rida ut på honom hade han tvärvägrat gått vidare och hon hade fått gett upp och ridit tillbaka. Hade varit bättre om hon hoppat av och lett honom en bit.
Efter det var han väldigt skeptisk till att gå från stallet, men jag hoppade av och ledde honom då och hoppade upp sedan igen. Ville han fortfarande inte gå framåt hoppade jag av och ledde lite till. Det gick bättre sedan.
Men en dag så orkade jag inte hoppa av och blev tjurig, backade han så backade jag honom ännu längre tills han själv stannade och då backade jag lite till innan jag föreslog för honom att han skulle gå framåt. Ville han inte det utan backade så backade jag honom ännu längre. Ville han vända om så lät jag honom vända och sedan vände jag honom ett halvt varv till åt samma håll så han kom på rätt väg igen och föreslog att han skulle gå framåt.
Metoden handlar om att det jag föreslår ska hästens inse till slut är lättare att göra än att hitta på egna saker att göra. Låter honom föreslå andra saker att göra och låter honom göra det, och sedan ber jag honom bara göra det ett tag till tills han tycker det blev jobbigt.
Men det var lättare att bara hoppa av och leda..
För oss löste det sig när vi flyttade tillbaka till vanliga stallet igen och har inte haft det problemet sedan dess.
Han har dock varit tveksam till att gå hemifrån, det löste jag med att ge honom ett mål att gå till. När vi var ute och körde så vände vi alltid och körde samma väg hem, så innan vi vände tog vi en paus på tio minuter då han fick äta havre och vila för att han skulle få något att gå hem ifrån för. Det gjorde att han efter ett tag blev mer välvilligt inställd till att gå från stallet, det gav ju något positivt.
Jag funderade alltså på varför han hellre ville vara i stallet än att vara ute, och insåg att det berodde på att han inte hade något mål för våra turer, något positivt att bege sig ut för. Så jag gav honom en anledning som gjorde det värt det, havre och vila.
Det är en bra lösning att använda på lång sikt, att hoppa av är en bra lösning tills att den långsiktiga lösningen har börjat fungera.
Tack för era svar
Har dock valt att inte ta honom. Så nu letar jag vidare