Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 1710 ggr
lubbelubbe
0

Igångsättning för en 20 årig?

Hej. Hästen är 20 år och har stått i ca 8 mån. På vilket bästa sätt kan man sätta igång denna dam. Frisk och pigg, bra i hullet. Skall gå som skogshäst.

Har ni några bra tips och hur jag skall gå tillväga?

Häls lubbelubbe

Tusen
0

Det är bara och börja tycker jag. Ut och rör er på mindre vägar och i skogen. Lugnt till en början men eftersom hon inte vilat mer än 8 månader kommer hon säkert upp i kondition relativt snart. Blanda skritt och joggingtrav i början och när hon visar att hon vill mer om ett par veckor (om hon rids c:a 5 dagar i veckan) kan du öka tempo och sträcka. Det gäller att vara observant och inte pressa eller låta henne bestämma tempot i början om hon är väldigt pigg. Ibland jobbar de mer än de orkar. Kolla extra noga dagen efter träningen hur kroppen har reagerat. Verkar hon stel eller öm så backa lite i träningen.

Dressyr och hoppning skulle jag väna med till våren för att vara säker på att hon orkar.

lubbelubbe
0

Tack för tipset, dock så backade ägaren ur, så det blir till att leta vidare.

Tusen
0

#2 Vi har en häst annars som du skulle kunna få låna eller köpa för en billig penning. Passar utmärkt som skogshäst.Skrattande Vi bor i Eskilstuna.

lubbelubbe
0

#3 Okej. Vad är det för häst ni har och vad ligger priset på? Glad

Tusen
0

Kan jag PM:a dig istället?Glad

Jag försöker skicka ett PM.